Conform celor explicate în articolele anterioare, acronimul KYC & AML / CFT provine din limba Engleză și face referire la cunoașterea clientelei (KYC – „Know Your Customer”), prevenirea spălării banilor (AML – „Anti Money Laundering”) și combaterea finanțării terorismului (CFT – „Combating the Financing of Terrorism”).
În România, aceste aspecte sunt reglementate prin Legea nr.129/2019 privind „Prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului”, iar organismul de supraveghere și control în corespunzător este ONPCSB – Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor.
Astfel, ONPCSB poate să deruleze controale la entitățile pe care le are în supraveghere. Printre altele, se pot sancționa fapte precum neraportarea tranzacțiilor suspecte sau neaplicarea măsurilor de cunoaștere a clientelei. În funcție de faptă și de entitatea vizată, se pot aplica amenzi sau chiar sancțiuni complementare, cum ar fi confiscarea de bunuri, blocarea conturilor bancare sau închiderea unităților comerciale.
Contravenții prevăzute în Legea 129/2019
Iată câteva exemple de fapte care reprezintă contravenții, conform dispozițiilor Legii nr.129/2019:
- nedesemnarea persoanelor cu responsabilități în aplicarea Legii nr.129/2019 și/sau a ofițerului de conformitate și neasigurarea accesului direct și la timp la datele și informațiile relevante;
- lipsa informațiilor despre propriul beneficiar real;
- nerespectarea de către reprezentantul legal al persoanelor juridice a obligației de depunere a declarației privind datele de identificare ale beneficiarului real;
- nerespectarea obligațiilor legale de a stabili politici și proceduri interne, mecanisme de control intern și proceduri de administrare a riscurilor de spălare de bani și finanțare a terorismului, în conformitate cu cerințele legale, aprobate de conducerea de rang superior;
- nerespectarea obligației legale de a identifica și evalua riscurile activității referitoare la expunerea la spălarea banilor și finanțarea terorismului, luând în considerare factorii de risc;
- neinstruirea periodică a angajaților și verificarea cunoștințelor acestora;
- neaplicarea măsurilor de cunoaștere a clientelei anterior stabilirii relației de afaceri;
- neobținerea dovezii înregistrării beneficiarilor reali la inițierea unei noi relații de afaceri;
- neobținerea tuturor datelor de identificare a clienților, persoane fizice și/sau juridice;
- neaplicarea măsurilor standard de cunoaștere a clientelei, respectiv a celor suplimentare în situațiile indicate de legislație și în situațiile care prezintă risc ridicat;
- neraportarea tranzacțiilor suspecte;
- neraportarea tranzacțiilor care nu prezintă indicii de suspiciune (cu numerar și a transferurilor externe de minim 10.000 euro echivalent în lei, inclusiv operațiunile cu o legătură între ele);
- neîndeplinirea obligației de a asigura o funcție de audit intern, dacă este cazul;
- neîndeplinirea în termele impuse a măsurilor dispuse de Oficiu, urmare a controalelor.
Sancțiuni emise pentru nerespectarea legislației
Sancțiunile pentru încălcarea dispozițiilor Legii nr.129/2019 pornesc de la 25.000 lei și pot ajunge la 150.000 lei pentru persoanele fizice, iar pentru persoanele juridice limitele maxime se majorează cu 10% din veniturile totale raportate la perioada fiscală încheiată anterior datei întocmirii procesului verbal de constatare și sancționare a contravenției.
Pentru încălcări ale prevederilor legale, pe lângă sancțiunea amenzii contravenționale, pot fi aplicate contravenientului una sau mai multe sancțiuni contravenționale complementare, enumerate de legislație, iar denumirea societății poate fi afișată pe pagina de web a Oficiului, ceea ce poate genera un risc reputațional care să conducă la prăbușirea credibilității în mediul de afaceri.
ÎÎn cadrul NOA Group avem o echipă de consultanți și auditori, specialiști acreditați la nivel național și internațional. Pentru a vă proteja afacerea, noi vă putem ajuta să fiți conformi cu cerințele legislației în domeniul KYC & AML / CFT, oferindu-vă consultanță în elaborarea procedurilor de cunoaștere a clientelei precum și auditul acestora.
În articolele următoare vom detalia aspecte privind controlul și Auditul Intern referitor la principiile KYC & AML / CFT și cum putem dezvolta un sistem sănătos și eficient de cunoaștere a clientelei.