Vezi materialul complet în format PDF.
See the full English version of the document in PDF.
Modificări pe scurt:
RO e-TVA:
- Aprobarea formularului „Notificare de conformare RO e-TVA” și a procedurii de transmitere a notificării – Ordinul nr. 6.234/2024 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru aprobarea modelului și conținutului formularului „Notificare de conformare RO e-TVA”, precum și a procedurii de transmitere a notificării, a fost publicat în data de 3 septembrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 887.
- Comunicat ANAF. Broșura privind decontul precompletat RO e–TVA destinat persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA – Broșura privind decontul precompletat RO e–TVA a fost publicată în data de 4 septembrie 2024 pe site-ul ANAF și este disponibilă în secțiunea Asistență Contribuabili / Servicii oferite contribuabililor / Ghiduri curente și alte materiale informative (link aici)
Amnistia fiscală:
- A fost adoptată amnistia fiscală pentru obligații principale și accesorii – Ordonanța de urgență nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative a fost publicată în data de 6 septembrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 905.
- A fost modificată amnistia fiscală – Ordonanța de urgență nr. 112/2024 privind modificarea și completarea unor acte normative, a fost publicată în data de 25 septembrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 956.
- Aprobarea Procedurii de anulare a unor obligații bugetare – Ordinul nr. 5.521/2024 al ministrului finanțelor pentru aprobarea Procedurii de anulare a unor obligații bugetare a fost publicat în data de 19 septembrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 944.
- Distribuirea scrisorilor de informare cu privire la amnistia fiscală – Ordonanța de urgență nr. 116/ 2024 privind unele măsuri pentru sistemul de informare, comunicare și încasare a obligațiilor bugetare care fac obiectul măsurilor de anulare a unor obligații bugetare prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, a fost publicată în data de 26 septembrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 971.
- Ghidul Ministerului Finanțelor Publice privind anularea unor obligații bugetare (link aici).
ESG:
- Obligații referitoare la rapoartele privind durabilitatea – Norma nr. 17/2024 pentru modificarea și completarea Normei Autorității de Supraveghere Financiară nr. 14/2015 privind reglementările contabile conforme cu directivele europene aplicabile sistemului de pensii private a fost publicată în data de 17 septembrie 2024 în Monitorul oficial nr. 934.
Procedura privind comunicarea de către organul fiscal a datelor de identificare a contribuabililor și a sumelor redirecționate – Ordinul nr. 6.228/2024 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru aprobarea Procedurii privind comunicarea de către organul fiscal a datelor de identificare a contribuabililor și a sumelor redirecționate din impozitul datorat către entitățile beneficiare, în baza acordului contribuabilului, precum și a modelului și conținutului unor formulare, a fost publicat în data de 18 septembrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 940.
DAC 7:
- A fost publicat Ghidul explicativ cu privire la scopul Directivei 2011/16/UE privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal – disponibil pe portalul anaf.ro în secțiunea Asistență Contribuabili/ Schimb automat de informații în domeniul impozitelor directe, a fost publicat pe portalul ANAF în data de 20 septembrie 2024 (link aici).
R&D:
- Deducerea pentru activitățile de cercetare – dezvoltare – Ordonanța de urgență nr. 115/2024 pentru completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal a fost publicată în data de 26 septembrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 970.
Alte noutăți de interes:
Modificări aduse Codului fiscal (venituri din pensii) – Legea nr. 244/2024 pentru modificarea alin. (1) al art. 100 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal și stabilirea unor măsuri fiscale a fost publicată în data de 5 septembrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 899.
Scutiri de TVA la import pentru bunuri destinate distribuirii sau punerii la dispoziție cu titlu gratuit persoanelor care fug de agresiunea militară a Rusiei împotriva Ucrainei și persoanelor aflate în dificultate în Ucraina – Ordinul nr. 4.233/2024 al ministrului finanțelor pentru punerea în aplicare a Deciziei (UE) 2024/775 a Comisiei din 4 martie 2024 privind scutirea de taxe la import și scutirea de TVA la import, acordate pentru bunuri destinate distribuirii sau punerii la dispoziție cu titlu gratuit persoanelor care fug de agresiunea militară a Rusiei împotriva Ucrainei și persoanelor aflate în dificultate în Ucraina, a fost publicat în data de 9 septembrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 907.
Tichete valorice:
- Stabilirea valorii nominale indexate a tichetelor de masă – Ordinul nr. 4.679/2024 al ministrului finanțelor și al ministrului muncii și solidarității sociale pentru stabilirea valorii nominale indexate a unui tichet de masă pentru semestrul II al anului 2024, a fost publicat în data de 25 septembrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 956.
- Stabilirea valorii sumei indexate aferentă tichetelor culturale – Ordinul nr. 4.680/3.219/2024 al ministrului finanțelor și al ministrului culturii privind stabilirea valorii sumei indexate care se acordă sub formă de tichete culturale pentru semestrul II al anului 2024 a fost publicat în data de 27 septembrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 974.
- Stabilirea valorii sumei lunare indexate aferentă tichetelor de creșă – Ordinul nr. 5.339/2.025/2024 al ministrului finanțelor și al ministrului muncii și solidarității sociale privind stabilirea valorii sumei lunare indexate care se acordă sub formă de tichete de creșă pentru semestrul II al anului 2024 a fost publicat în data de 27 septembrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 975.
Modificări pe larg:
Aprobarea formularului „Notificare de conformare RO e-TVA” și a procedurii de transmitere a notificării (Ordinul 6.234/2024)
- Se aprobă modelul și conținutul formularului „Notificare de conformare RO e-TVA” și Procedura privind modalitatea de transmitere a formularului “Notificare de conformare RO e-TVA”.
- Notificarea de conformare RO e-TVA se transmite contribuabililor/ plătitorilor și conține informații privind diferențele semnificative între valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA și valorile completate de către persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA prin decontul de TVA.
- Notificarea se transmite pentru fiecare perioadă fiscală de raportare către persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA.
- Începând cu data de 1 ianuarie 2025, în termen de 20 de zile de la data primirii notificării, persoana impozabilă are obligația să transmită ca răspuns la aceasta, prin mijloace electronice, rezultatul verificărilor realizate asupra diferențelor comunicate. Excepție fac persoanele impozabile care aplică sistemul TVA la încasare, pentru care prevederea se aplică începând cu data de 1 august 2025.
Broșura privind Decontul precompletat RO e-TVA destinat persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA (Comunicat ANAF)
- ANAF a publicat broșura privind Decontul precompletat RO e-TVA pe portalul său, anaf.ro, în secțiunea Asistență Contribuabili – link aici.
- Autentificarea în RO e-TVA se realizează similar cu autentificarea pentru accesarea RO e-Factura și RO e-Transport.
- Sunt prezentate instrucțiunile privind accesarea RO e-TVA, instrucțiunile de utilizare a serviciului electronic RO e-TVA, extras model decont precompletat RO e-TVA.
Amnistie fiscală pentru obligații principale și accesorii (OUG 107/ 2024)
- Facilitatea se aplică obligațiilor bugetare principale restante la data de 31 august 2024 în anumite condiții.
- Mai multe detalii despre aceste modificări puteți regăsi în buletinul nostru informativ din data de 10 septembrie 2024, care poate fi accesat la următorul link.
Modificări referitoare la amnistia fiscală (OUG 112/ 2024)
- Se adaugă faptul că, pentru debitorii aflați în procedura insolvenței, administratorii speciali/judiciari sunt obligați să solicite acordul creditorilor pentru accesarea facilităților fiscale.
- Dobânzile, penalitățile şi toate accesoriile aferente obligațiilor bugetare principale stabilite prin decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice pe anii 2019 şi 2020 se anulează dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții:
– toate obligațiile bugetare principale individualizate în decizia de impunere din oficiu sunt stinse prin orice modalitate prevăzută de legislația în vigoare, până la termenul de plată prevăzut în legislația în vigoare;
– cererea de anulare a accesoriilor se depune în termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere din oficiu, sub sancțiunea decăderii.
- Obligațiile bugetare principale şi accesorii de natura accesoriilor aferente unor obligații bugetare principale reprezentând ajutor de stat de recuperat sau fonduri ce se cuvin bugetului Uniunii Europene, respectiv care fac obiectul unor procese penale aflate în curs de desfășurare la data de 6 septembrie 2024 sau care încep ulterior acestei date ori cele stabilite prin hotărâri penale definitive sau care reprezintă prejudicii, restante la data depunerii cererii de anulare, trebuie să fie stinse până la această dată. În caz contrar, organul fiscal emite decizie de respingere a cererii de anulare.
- Se modifică prevederea referitoare la debitorii care la data de 6 septembrie 2024 beneficiază de eșalonarea la plată a obligațiilor fiscale, precum şi cei care obţin eşalonarea în perioada cuprinsă între data de 6 septembrie 2024 şi data de 25 noiembrie 2024 inclusiv. Astfel, debitorii aflați în această situație pot beneficia de amânarea dobânzilor, penalităților şi a tuturor accesoriilor rămase din eșalonarea la plată acordată în baza notificării. Anularea dobânzilor, penalităților şi a tuturor accesoriilor în acest caz se acordă dacă cererea de anulare se depune până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv şi eşalonarea la plată se finalizează până la data depunerii cererii de anulare inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024.
- Se adaugă faptul că, în situaţia în care nu se respectă condiţiile mentionate anterior, se poate solicita modificarea eşalonării la plată, cu condiţia ca în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei de pierdere a valabilităţii amânării la plată să se depună cerere în acest sens.
- În cazul în care nu se achită obligaţiile bugetare cuprinse în decizia de pierdere a valabilităţii amânării la plată sau nu se depune cererea de modificare a eşalonării la plată în termenul legal prevăzut, organul fiscal comunică o înştiinţare de plată, caz în care aceste obligaţii bugetare trebuie să se achite în termen de 30 de zile de la data comunicării înștiințării.
- În situaţia în care eşalonarea la plată aflată în derulare cuprinde numai obligaţii de plată accesorii, se poate beneficia de anularea accesoriilor rămase de plată din înlesnirea la plată acordată fără a mai fi achitate, urmând ca, în baza cererii de anulare a accesoriilor, organul fiscal să emită decizia de anulare a accesoriilor, precum şi decizia de finalizare a eşalonării.
Procedura de anulare a unor obligații bugetare (Ordin nr. 5.521/2024)
- În temeiul OUG nr. 107/2024, care introduce măsuri fiscale pentru a gestiona datoriile și deficitul bugetar din 2024, Ministerul Finanțelor a aprobat prin ordin ministerial procedura de anulare a unor datorii fiscale (mai mult detalii găsiți aici).
Procedura de amânare a plății
- Debitorii își exprimă intenția de a beneficia de anularea unor obligații bugetare, respectiv a obligațiilor de plată accesorii prin depunerea unei notificări astfel:
– la registratura organului fiscale central competent (în cazul persoanelor fizice care nu sunt înrolate în SPV);
– prin poștă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire (în cazul persoanelor fizice neînrolate în SPV);
– prin intermediul SPV.
- Organul fiscal, după primirea notificării, procedează la:
– analiza îndeplinirii de către debitor a obligațiilor declarative conform vectorului fiscal;
– efectuează stingerile, compensările și orice alte operațiuni necesare în vederea stabilirii cu certitudine a obligațiilor bugetare ce îndeplinesc condiția pentru acordarea facilității fiscale;
– în cazul obligațiilor bugetare principale și/sau accesorii individualizate in titluri executorii, se comunică debitorului în termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii înștiințării transmise de organul fiscal central sumele ce pot face obiectul facilității fiscale.
– decizia referitoare la obligațiile de plată accesorii și certificatul de atestare fiscală se emite în termen de 5 zile lucrătoare de la data depunerii notificării.
- Dacă există neconcordanțe între sumele înscrise în certificatul de atestare fiscal și evidența contabilă a debitorului, acesta poate solicita în termen de 3 zile lucrătoare de la data comunicării certificatului punere de acord a acestora.
- Ulterior punerii de acord, organul fiscal întocmește un proces-verbal în două exemplare și emite decizia de amânare la plata a unor obligații bugetare, adresa de sistare temporară, totală sau parțială, a executării silite, sau după caz înștiințarea de respingere a notificării.
- Notificările depuse anterior publicării procedurii se soluționează în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data publicării (adică până pe 24 septembrie 2024)
- Notificarea trebuie să conțină cel puțin următoarele elemente:
– Datele de identificare a debitorului: denumirea/numele și prenumele, a/ale reprezentatului legal/reprezentatului fiscal/împuternicitului, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală, numărul de telefon, adresa de e-mail, inclusiv datele de identificare pentru sediile secundare înregistrate fiscal;
– Obiectul notificării, respectiv intenția de a beneficia de anulare unor obligații bugetare, precizarea exactă a prevederilor legale în care debitorul consideră că se încadrează;
– Data și semnătura debitorului/ reprezentantului legal/ reprezentantului fiscal/ împuternicitului.
- De la data emiterii deciziei de amânare la plată a unor obligații bugetare, pentru obligații de plată accesorii și/sau a unor procent din obligațiile bugetare principale care fac obiectul amânării la plată:
– nu începe sau se suspendă procedura de executare silită;
– nu se efectuează stingerea până la data soluționării cererii de anulare a unor obligații bugetare sau până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv.
- În situația în care debitorul nu depune cererea de anulare a unor obligații bugetare până la data de 25 noiembrie 2024, inclusiv, organul fiscal emite și comunică acestuia decizia de pierdere a valabilității amânării la plată a unor obligații bugetare.
Procedura de acordare a anulării unor obligații bugetare
- Debitorii pot solicita anularea unor obligații bugetare în baza cererii de anulare a unor obligații bugetare, după îndeplinirea condițiilor de acordare a anulării, dar nu mai târziu de 25 noiembrie 2024, inclusiv.
- Pentru dobânzile, penalitățile și toate accesoriile aferente obligațiilor bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 și individualizate în decizii de impunere emise ca urmare a unui control în derulare, cerere de anulare trebuie să fie depusă după stingerea obligațiilor fiscale principale, dar nu mai târziu de 90 de zile de la data comunicării deciziei de impunere.
- Cererea de anulare trebuie să conțină cel puțin următoarele elemente:
– Datele de identificare a debitorului: denumirea/numele și prenumele, a/ale reprezentatului legal/reprezentatului fiscal/împuternicitului, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală, numărul de telefon, adresa de e-mail, inclusiv datele de identificare pentru sediile secundare înregistrate fiscal;
– Obiectul cererii, respectiv anularea obligațiilor bugetare, cu precizarea facilităților fiscale solicitate;
– Elementele prevăzute la art. 2, alin. (8) în cazul accesoriilor aferente TVA înscrise în rândurile de regularizare;
– Declarația pe propria răspundere că debitorul se află/nu se află într-una din situațiile menționate la art. XVIII din OUG 107/2024;
– Data și semnătura debitorului/ reprezentantului legal/ reprezentantului fiscal/ împuternicitului.
- Pentru aprobarea cererii de anulare, debitorul trebuie să aibă stinse la data depunerii cererii de anulare a unor obligații bugetare toate obligațiile bugetare principale și accesorii cu termene de plată cuprinse între data de 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare a unor obligații bugetare.
- Organul fiscal central în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii de anulare a unor obligații bugetare trebuie să:
– analizeze îndeplinirea condițiilor;
– emită și comunice decizia referitoare la obligațiile de plată accesorii, în vederea actualizării obligațiilor de plată accesorii ce pot face obiectul anulării;
– refacă evidența fiscală în situațiile în care au fost stinse obligațiile bugetare ce pot face obiectul anulării;
emită decizia de anulare a unor obligații bugetare sau decizia de respingere a cererii de anulare a unor obligații bugetare.
- Dacă au fost stinse obligațiile bugetare începând cu data de 6 septembrie 2024, ce pot face obiectul anulării, precum și în cazul celor incluse în ratele de eșalonare cu termene de plată până la data de 6 septembrie 2024, se naște dreptul de restituire al debitorului.
- Nu se restituie obligațiile de plată accesorii aferente obligațiilor bugetare principale, precum și obligațiile bugetare incluse în ratele de eșalonare cu termene de plată anterioare datei de 6 septembrie 2024 dacă acestea au fost stinse înainte de această dată.
- Debitorii care nu și-au anunțat intenția de anulare a unor obligații bugetare aplică prevederile art. 165 din Codul de procedură fiscală cu privire la ordinea de stingere a obligațiilor fiscale, urmând ca obligațiile bugetare ce fac obiectul anulării să se restituie.
- Obligațiile accesorii aferente obligațiilor bugetare principale scadente anterior datei de 31 august 2024 și stinse până la această dată, pentru care organul fiscal a emis, dar nu a comunicat decizia referitoare la obligațiile de plată, acesta nu mai comunică decizia referitoare la obligațiile de plată accesorii sau nu mai emite această decizie, iar obligațiile accesorii se scad din evidența analitică pe plătitor. Obligațiile de plată accesorii ce pot face obiectul anulării sunt:
– cele aferente obligațiilor bugetare principale al căror termen de prescripție a dreptului de a cere executarea silită nu s-a împlinit;
– cele datorate și nestinse la data de 31 august 2024, inclusiv.
- Acordarea anulării obligațiilor de plată accesorii aferente obligațiilor bugetare stabilite prin decizie de impunere emisă și comunicată până pe 6 septembrie 2024 sau prin decizii emise ca urmare a unui control fiscal aflat în derulare la data de 6 septembrie 2024 se poate realiza dacă debitorul îndeplinește cumulativ următoarele condiții:
– depune cererea în termen de 90 de zile de la data comunicării noii decizii de impunere;
– toate diferențele de obligații bugetare principale individualizate în noua decizie de impunere sunt stinse.
- Ulterior depunerii cererii de anulare, organul fiscal reface evidența fiscală și emite, după caz:
– decizia de desființare a deciziei de anulare a unor obligații bugetare și/sau decizia de respingere a cererii de anulare;
– decizia de anulare a unor obligații bugetare sau decizia de respingere a cererii de anulare a unor obligații bugetare, iar decizia în cauză se desființează până la data de 25 noiembrie 2024, inclusiv.
Retragerea notificării/cererii de anulare a unor obligații bugetare
- Debitorul poate retrage oricând:
– notificarea privind anularea unor obligații bugetare prin depunerea unei cereri la organul fiscal;
– cererea de anulare a unor obligații bugetare prin depunerea unei cereri la organul fiscal.
- Prin retragerea cererii, debitorul are dreptul de a depune o nouă cerere de anulare a unor obligații bugetare dacă îndeplinește condițiile din OUG 107/2024 (detalii aici)
Anularea obligațiilor în cazul persoanelor care au în derulare o eșalonare la plată
- Debitorii depun cererea de anulare a obligațiilor bugetare fără a fi necesară și depunerea notificării privind intenția lor de anulare a unor obligații bugetare și fără a se emite certificat de atestare fiscală și decizie de amânare la plată a unor obligații bugetare.
- Organul fiscal, după depunerea cererii, analizează dacă sunt îndeplinite condițiile pentru anulare și, concomitent, emite și comunică:
– decizia de anulare a unor obligații bugetare;
– decizia de anulare a penalităților de întârziere și a penalităților de nedeclarare amânate la plată, precum și decizia de finalizare a eșalonării la plată a obligațiilor fiscale;
– decizia referitoare la obligațiile fiscale accesorii reprezentând penalități de nedeclarare, după finalizarea eșalonării, respectiv procentul de 25% rămas de plată după reducerea cu 75% a penalităților de nedeclarare.
- În situația în care au fost stinse obligații de plată accesorii incluse în rate cu termen de plată înainte de 6 septembrie 2024, acestea nu pot face obiectul anulării și restituirii, iar cele cu dată de plată după 6 septembrie 2024 pot face obiectul anulării.
Distribuirea scrisorilor de informare cu privire la amnistia fiscală (OUG 116/ 2024)
- ANAF va încheia o convenție cu Compania Națională ”Poșta Română” pentru a distribui contribuabililor scrisori de informare cu privire la beneficiile facilităților fiscale adoptate prin OUG 107/2024.
- Aceste înștiințări vor cuprinde atât un model al notificării privind intenția de a beneficia de anularea unor obligații bugetare, cât și un model al cererii privind anularea unor obligații bugetare.
- În cazul în care contribuabilii intenționează să beneficieze de facilitățile fiscale stabilite prin OUG 107/2024, angajații poștali preiau plicul care conține notificarea respectivă și încasează, la domiciliul fiscal al contribuabilului sau la oficiul poștal, sumele aferente obligațiilor bugetare ce trebuie achitate.
- Pentru contribuabilii care sunt înrolaţi la serviciul „Spaţiul privat virtual”, documentele se comunică de către ANAF prin intermediul acestui serviciu, în format electronic. Depunerea „Notificării privind intenţia de a beneficia de anularea unor obligaţii bugetare” şi/sau a „Cererii de anulare a unor obligaţii bugetare” se realizează de către contribuabili prin intermediul serviciului „Spaţiul privat virtual”.
- Pentru contribuabilii persoane fizice care nu sunt înrolaţi la serviciul „Spaţiul privat virtual”, documentele se comunică prin Poşta Română. În situaţia în care contribuabilii intenţionează să comunice organului fiscal central competent „Notificarea privind intenţia de a beneficia de anularea unor obligaţii bugetare”, salariaţii poştali preiau plicul de la contribuabil, care conţine acest document, pentru a fi transmis către organul fiscal căruia îi este destinat.
Ghidul Ministerului Finanțelor Publice privind anularea unor obligații bugetare (link aici)
- În acest ghid sunt descrise principalele etape ce trebuie parcurse de contribuabili pentru a beneficia de facilitățile fiscale prevăzute de OUG nr. 107/2024, cu modificările ulterioare aduse de OUG 112/2024. Procedura de anulare a obligațiilor fiscale a fost aprobată prin OMF nr. 5521/2024. Procedura se aplică obligațiilor bugetare administrate de organul fiscal central, inclusiv de către organele vamale.
Obligații referitoare la rapoartele privind durabilitatea (Norma 17/2024)
- Pentru scopuri de consolidare, există 3 categorii de grupuri (în loc de 2 categorii conform prevederilor anterioare), și anume:
1. Grupurile mici sunt cele care nu depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii la data bilanţului societăţii-mamă:
a. totalul activelor: 25.000.000 lei;
b. cifra de afaceri netă: 50.000.000 lei;
c. numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 50.
2. Grupurile mijlocii sunt cele care nu depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii la data bilanţului societăţii-mamă:
a. totalul activelor: 125.000.000 lei;
b. cifra de afaceri netă: 250.000.000 lei;
c. numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 250.
3. Se modifică și criteriile de încadrare pentru grupurile mari astfel sunt considerate grupuri mari sunt cele care nu depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii la data bilanţului societăţii-mamă:
a. totalul activelor: 125.000.000 lei (de la 24.000.000 lei conform prevederilor anterioare);
b. cifra de afaceri netă: 250.000.000 lei (de la 48.000.000 lei conform prevederilor anterioare);
c. numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 250 (raportarea la numărul de angajați a rămas neschimbată).
- Se introduc trei noi capitole ce vizează Raportarea privind durabilitatea, Raportarea referitoare la entităţi din state terţe și prevederile privind dispoziţiile tranzitorii.
Raportarea privind durabilitatea
- Raportarea privind durabilitatea se aplică entităţilor mijlocii şi mari care, la data bilanţului, depăşesc cel puţin două dintre următoarele trei criterii:
a. totalul activelor: 125.000.000 lei;
b. cifra de afaceri netă: 250.000.000 lei;
c. numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 50.
- Entitățile pentru care se aplică raportarea privind durabilitatea raportează informaţii privind principalele resurse necorporale şi explică în ce fel modelul de afaceri al entităţii depinde în mod fundamental de astfel de resurse şi în ce fel resursele respective reprezintă o sursă de creare de valoare pentru entitate.
- Entitățile eligibile au obligația de a include raportul privind durabilitatea în raportul administratorilor.
- O filială poate fi scutită dacă sunt îndeplinite anumite condiții și anume:
a. raportul administratorilor al filialei scutite conţine toate informaţiile prevăzute în lege precum denumirea şi sediul social ale societăţii-mamă care raportează informaţii la nivel de grup, linkuri către raportul consolidat al administratorilor al societăţii-mamă sau, după caz, către raportarea consolidată privind durabilitatea a societăţii-mamă și către opinia de asigurare, faptul că entitatea este scutită de obligaţiile prevăzute în lege;
b. dacă societatea-mamă este stabilită într-un stat terţ, raportarea sa consolidată privind durabilitatea şi opinia de asigurare cu privire la raportarea consolidată privind durabilitatea, elaborată de una sau mai multe persoane sau firme autorizate să emită o opinie cu privire la asigurarea raportării privind durabilitatea în temeiul dreptului aplicabil respectivei societăţi-mamă, se publică în conformitate legislaţia în vigoare;
c. dacă societatea-mamă este stabilită într-un stat terţ, informaţiile prevăzute și care reglementează activităţile desfăşurate de filiala scutită stabilită în Uniunea Europeană şi de filialele sale, sunt incluse în raportul administratorilor al filialei scutite sau în raportarea consolidată privind durabilitatea efectuată de societatea-mamă stabilită într-un stat terţ.
Raportarea consolidată privind durabilitatea
- Societăţile-mamă ale unui grup mare includ în raportul consolidat al administratorilor informaţiile necesare pentru înţelegerea impactului grupului asupra aspectelor de durabilitate şi informaţiile necesare pentru înţelegerea modului în care aspectele de durabilitate afectează dezvoltarea, performanţa şi poziţia grupului.
- O societate-mamă care este filială este scutită de obligaţiile de întocmire a raportului privind durabilitatea dacă societatea-mamă respectivă şi filialele sale sunt incluse în raportul consolidat al administratorilor al unei alte entităţi. O societate-mamă care este filială a unei societăţi-mamă stabilite într-un stat terţ este, de asemenea, scutită de obligaţiile privind întocmirea raportului în cazul în care societatea-mamă respectivă şi filialele sale sunt incluse în raportarea consolidată privind durabilitatea a societăţii-mamă stabilite într-un stat terţ şi în cazul în care respectiva raportare consolidată privind durabilitatea este realizată în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de Comisia Europeană în temeiul 29bdin Directiva 2013/34/UE, sau într-un mod echivalent cu respectivele standarde de raportare privind durabilitatea.
- Scutirea în cazul societății-mamă se aplică în baza anumitor condiții expres prevăzute în lege.
Raportarea referitoare la entităţi din state terţe
- O filială cu sediul în România a cărei societate-mamă finală este reglementată de legislaţia unui stat terţ publică şi pune la dispoziţie un raport privind durabilitatea care să conţină informaţiile prevăzute de lege şi, după caz, la nivelul grupului respectivei societăţi-mamă finale din statul terţ. Prevederea se aplică doar în cazul filialelor care depășesc criteriile de mărime menționate anterior.
- O sucursală situată pe teritoriul naţional care este sucursala unei entităţi reglementate de dreptul unui stat terţ, care fie nu face parte dintr-un grup, fie este deţinută în ultimă instanţă de o entitate constituită în conformitate cu dreptul unui stat terţ, trebuie să publice şi să pună la dispoziţia publicului un raport privind durabilitatea şi, după caz, la nivel de grup sau, dacă nu este cazul, la nivelul individual al entităţii dintr-un stat terţ. Prevederea se aplică doar în cazul în care entitatea dintr-un stat terţ nu are o filială și în cazul în care sucursala a generat o cifră de afaceri netă de peste 40 de milioane euro în exerciţiul financiar precedent.
- Prevederile menționate anterior se aplică în cazul filialelor sau sucursalelor numai în cazul în care entitatea dintr-un stat terţ, la nivel de grup sau, dacă nu este cazul, la nivel individual, care au generat o cifră de afaceri netă de peste 150 de milioane euro în Uniunea Europeană pentru fiecare dintre ultimele două exerciţii financiare consecutive.
Alte aspecte
- Prevederile privind raportarea se aplică astfel:
Începând cu exerciţiul financiar aferent anului 2024, de către:
– entităţile de interes public care depăşesc, la data bilanţului, criteriile de mărime menționate anterior (privind total active, cifra de afaceri netă și numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar), precum şi numărul mediu de 500 de salariaţi în cursul exerciţiului financiar;
– entităţile de interes public, care sunt societăţi-mamă ale unui grup mare și care depăşesc, la data bilanţului, pe bază consolidată, numărul mediu de 500 de salariaţi în cursul exerciţiului financiar.
Începând cu exerciţiul financiar aferent anului 2025, de către:
– entităţile care depăşesc criteriile menționate anterior (privind total active, cifra de afaceri netă și numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar), altele decât cele care nu depășesc numărul mediu de 500 de salariaţi în cursul exerciţiului financiar;
– entităţile care sunt societăţi-mamă ale unui grup mare, altele decât cele care nu depășesc numărul mediu de 500 de salariaţi în cursul exerciţiului financiar.
Începând cu exerciţiul financiar aferent anului 2028, de către entitățile care sunt filiale cu sediul în România ale căror societăți-mamă finale sunt reglementate de dreptul unei țări terțe.
Procedura privind comunicarea de către organul fiscal a datelor de identificare a contribuabililor și a sumelor redirecționate (Ordin 6.228/ 2024)
- Se aprobă Procedura privind comunicarea de către organul fiscal a datelor de identificare a contribuabililor şi a sumelor redirecționate din impozitul datorat către entitățile beneficiare, în baza acordului contribuabilului.
- Se aprobă modelul şi conţinutul următoarelor formulare:
– „Acord privind comunicarea către entităţile beneficiare a datelor de identificare şi a sumelor redirecţionate din impozitul pe profit/impozitul pe veniturile microîntreprinderilor/impozitul pe veniturile persoanelor fizice”;
– „Notificare privind comunicarea datelor de identificare a contribuabililor şi a sumelor redirecţionate de aceştia din impozitul pe profit/impozitul pe veniturile microîntreprinderilor/impozitul pe veniturile persoanelor fizice”;
– „Notificare privind neconcordanţele identificate între datele din acord şi cele din evidenţa fiscală”.
- Procedura se aplică inclusiv pentru cererile aflate în curs de soluţionare la data de 18 septembrie 2024.
Ghidul explicativ cu privire la prevederile/scopul Directivei 2011/16/UE privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (”DAC 7”) (Comunicat ANAF)
- A fost publicat Ghidul explicativ cu privire la prevederile/scopul Directivei 2011/16/UE privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (”DAC 7”) – link aici.
- Operatorii de platforme online au obligația să transmită raportări către Agenția Națională de Administrare Fiscală, prin care să declare anual activitatea economică relevantă DAC7, derulată de persoane juridice și fizice prin intermediul acestora.
Deducerea pentru activitățile de cercetare – dezvoltare (OUG 115/2024)
- Contribuabilii care aplică deducerea suplimentară pentru activitățile de cercetare – dezvoltare scad din impozitul minim pe cifra de afaceri valoarea rezultată din aplicarea cotei de 16% asupra cuantumului reprezentând deducerea suplimentară de 50% din cheltuielile eligibile pentru activitățile de cercetare-dezvoltare.
- Reducerea poate fi aplicată în limita impozitului minim pe cifra de afaceri datorat de contribuabil.
- Prevederile se aplică și pentru determinarea impozitului minim pe cifra de afaceri aferent anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024.
Modificări aduse Codului fiscal – venituri din pensii (Lege 244/2024)
- Venitul impozabil lunar din pensii se determină prin deducerea din venitul de pensie a sumei neimpozabile lunare de 3.000 lei.
- Aceste prevederi intră în vigoare la data de 1 octombrie 2024 și se aplică începând cu veniturile aferente aceleiași luni.
- Plafonul lunar neimpozabil pentru venitul obținut din pensii este de 3.000 lei.
Scutiri de TVA la importul de bunuri destinate distribuirii sau punerii la dispoziție cu titlu gratuit persoanelor care fug de agresiunea militară a Rusiei împotriva Ucrainei și persoanelor aflate în dificultate în Ucraina (Ordin 4.233/2024)
- A fost publicată lista bunurilor necesare pentru distribuirea sau punerea la dispoziție cu titlu gratuit persoanelor care fug de agresiunea militară a Rusiei împotriva Ucrainei și persoanelor aflate în dificultate în Ucraina, care pot fi importate în regim de scutire de taxe la import și TVA.
- Organizațiile cu caracter caritabil sau filantropic autorizate de Autoritatea Vamală Română, prin direcțiile regionale vamale, pot beneficia de scutire.
- Persoanele care au efectuat importuri fără a beneficia de scutire de la plata taxelor la import și a TVA anterior datei de 9 septembrie 2024 și care se încadrau în prevederile Deciziei (UE) 2024/775, pot solicita rambursarea taxelor la import și a TVA la organele vamale competente.
Tichete valorice
(1) Stabilirea valorii nominale indexate a tichetelor de masă (Ordin 4.679/2024)
- Pentru semestrul II al anului 2024, începând cu luna octombrie 2024, valoarea nominală a unui tichet de masă nu poate depăşi 40,04 lei.
- Această valoare se aplică şi pentru primele două luni ale semestrului I al anului 2025, respectiv februarie 2025 şi martie 2025.
(2) Stabilirea valorii sumei indexate aferentă tichetelor culturale (Ordin 4.680/3.219/2024)
- Pentru semestrul II al anului 2024, valoarea sumei care se acordă lunar, respectiv ocazional, sub formă de tichete culturale este de maximum 220 lei/lună, respectiv de maximum 440 lei/eveniment.
- Aceste valori se aplică şi pentru primele două luni ale semestrului I al anului 2025, respectiv februarie 2025 şi martie 2025.
(3) Stabilirea valorii sumei lunare indexate aferentă tichetelor de creșă (Ordin 5.339/2.025/2024)
- Pentru semestrul II al anului 2024, începând cu luna octombrie 2024, valoarea sumei lunare care se acordă sub formă de tichete de creșă este de 660 lei.
- Această valoare se aplică şi pentru primele 2 luni ale semestrului I al anului 2025, respectiv februarie 2025 şi martie 2025.
Cum vă putem ajuta:
Echipa NOA vine în sprijinul societăților oferind consultanță și îndrumare în diverse spețe referitoare la noile modificări legislative conform celor menționate anterior, precum și în totalitatea situațiilor întâmpinate din punct de vedere fiscal sau al auditului financiar/ auditului intern.
Echipa NOA vă stă cu plăcere la dispoziție pentru mai multe detalii referitoare la cele prezentate în cadrul materialului și vă încurajăm să ne contactați accesând formularul de contact
Cu stimă,
Echipa NOA