NewsflashNoutățile fiscale ale lunii octombrie/ Tax news of October

noiembrie 11, 2024
https://noagroup.ro/wp-content/uploads/2024/01/NEWSFLASH.jpg

Vezi materialul complet în format PDF.

See the full English version of the document in PDF.

Modificări pe scurt:

 

Anularea anumitor obligații bugetare:

  • Publicarea Ghidului privind anularea unor obligații bugetare – publicat de ANAF pe 7 octombrie 2024 la rubrica Asistență Contribuabili (link aici).
  • Aprobarea Procedurii de anulare a unor obligații bugetare administrate de ANOFM – Ordinul nr. 1.176/2024 al președintelui Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă a fost publicat în data de 16 octombrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 1.040.

TVA & accize:

  • Reducerea cotei de TVA pentru hrana albinelor de la 19% la 9% începând cu 1 ianuarie 2025 – Legea nr. 254/2024 pentru modificarea art. 291 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal a fost publicată în data de 8 octombrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 1.006.
  • Modificarea accizelor în cazul băuturilor alcoolice – Ordonanța de urgență nr. 123/2024 pentru modificarea și completarea titlului VIII „Accize și alte taxe speciale” din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal a fost publicată în data de 24 octombrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 1.070.
  • Modificarea și completarea Procedurii de restituire a TVA pentru entitățile nonprofit – Ordinul nr. 6.251/2024 al ministrului finanțelor privind modificarea și completarea Ordinului nr. 3.044/2024 pentru aprobarea Procedurii de restituire a TVA aferente achizițiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitățile nonprofit și de societățile deținute integral de acestea, conform art. 294 alin. (5) lit. a)—b1) din Codul Fiscal, a fost publicat în data de 11 octombrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 1.018.

Contribuții sociale:

  • Modificarea Procedurii de stabilire din oficiu a contribuțiilor sociale pentru persoanele fizice – Ordinul nr. 6.515/2024 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală privind modificarea și completarea Ordinului nr. 2.547/2019 pentru aprobarea Procedurii de stabilire din oficiu a contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate datorate de persoanele fizice, precum și a modelului și conținutului unor formulare, a fost publicat în data de 18 octombrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 1.049.

Noutăți privind anumite formulare:

  • A fost aprobat modelul și conținutul formularului (709) „Cerere de înregistrare pentru prestatorii de servicii de plată nerezidenți” – Ordinul nr. 6.508/2024 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală a fost publicat în data de 17 octombrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 1.045.
  • Au fost modificate formularele de înregistrare fiscală și a vectorului fiscal – Ordinul nr. 6.580/2024 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală privind modificarea și completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.699/2021 pentru aprobarea formularelor de înregistrare fiscală a contribuabililor și a tipurilor de obligații fiscale care formează vectorul fiscal, a fost publicat în data de 29 octombrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 1.079.

Alte noutăți de interes:

Suspendarea aplicării Convenției pentru evitarea dublei impuneri între România și Federația Rusă – Ordinul nr. 2009/2024 al ministrului afacerilor externe privind suspendarea aplicării prevederilor Convenției dintre Guvernul României și Guvernul Federației Ruse pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit și pe capital, semnată la Moscova la 27 septembrie 1993, a fost publicat în data de 14 octombrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 1.027.

Clarificarea aplicării facilităților fiscale în sectorul construcțiilor – Decizia nr. 44/2024 a Completului pentru dezlegarea unor chestiuni de drept prevede că angajatorii cu cod CAEN 2511 („Fabricarea de construcții metalice și părți componente ale structurilor metalice”) pot aplica facilitățile fiscale doar pentru activitățile care au o legătură directă cu sectorul construcțiilor, a fost publicată în data de 24 octombrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 1.065.

Completări și suspendări în legislația privind aparatele de marcat electronice fiscale – Ordonanța de urgență nr. 125/2024 pentru completarea art. 2 și suspendarea aplicării unor dispoziții din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, precum și pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, a fost publicată în data de 25 octombrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 1.073.

Clarificări privind organul fiscal desemnat în administrarea obligațiilor fiscale – Ordinul nr. 6.551/2024 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) aduce modificări și completări la Ordinul nr. 3.775/2015, privind aprobarea unor competențe speciale ale organului fiscal central, a fost publicat în data de 28 octombrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 1.076.

Lista UE a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale – Consiliul Uniunii Europene a publicat în data de 8 octombrie 2024 comunicatul privind eliminarea Antigua și Barbuda de pe lista jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale.

Măsuri de simplificare în ceea ce privește listarea companiilor pe bursele europene – Consiliul Uniunii Europene a publicat în data de 8 octombrie 2024 comunicatul privind actul de listare menit să simplifice listarea companiilor pe bursele europene.

Modificări pe larg:

 

Publicarea Ghidului privind anularea unor obligații bugetare (Comunicat ANAF)

  • ANAF a publicat Ghidul pentru accesarea facilităților fiscale stabilite prin OUG 107/2024, pe portalul său anaf.ro, în secțiunea Asistență Contribuabili – link aici.
  • Persoanele fizice, juridice, entitățile fără personalitate juridică și unitățile administrativ-teritoriale, pot beneficia de aceste facilități fiscale.
  • Debitorii care intenționează să beneficieze de anularea obligațiilor bugetare pot notifica organul fiscal cu privire la intenția lor, până cel târziu la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024.

Aprobarea Procedurii de anulare a unor obligații bugetare administrate de ANOFM (Ordinul 1.176/2024)

  • Prin obligaţii bugetare administrate de ANOFM prin entităţile publice subordonate se înţelege:

– obligațiile bugetare administrate de ANOFM reprezentând debitele principale rezultate din nerespectarea prevederilor Legii nr. 76/2002 privind asigurările pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă;

– alte debite pentru care Agențiile Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM), Agențiile Municipale pentru Ocuparea Forței de Muncă (AMOFM), și Centrele Regionale de Formare Profesională a Adulților (CRFPA) au competențe în stabilirea și recuperarea sumelor datorate;

– obligațiile accesorii aferente acestor debite.

  1. Care sunt facilitățile acordate?
  • ANOFM, prin entităţile publice subordonate, cu personalitate juridică (AJOFM/AMOFM/CRFPA), acordă următoarele facilităţi fiscale:

– amânarea la plată a obligaţiilor de plată accesorii rămase nestinse la data emiterii fişei de calcul/deciziei, până la data soluţionării cererii de anulare a accesoriilor sau până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, în cazul nedepunerii acestei cereri, pentru debitorii care notifică AJOFM/AMOFM/CRFPA;

– anularea obligaţiilor de plată accesorii;

– amânarea unui procent de 50%, respectiv 25%, după caz, din obligaţiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, rămase nestinse la data emiterii fişei de calcul/deciziei, până la data soluţionării cererii de anulare a unor obligaţii bugetare sau până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, în cazul nedepunerii acestei cereri, pentru debitorii persoane fizice care notifică organul fiscal şi care se încadrează în prevederile  XVIdin ordonanţa de urgenţă;

– anularea unui procent de 50%, respectiv 25%, după caz, din obligaţiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv.

2. Cine poate beneficia de facilitățile fiscale?

  • Facilitățile prevăzute se aplică următoarelor categorii de debitori:

– Persoane fizice sau juridice, de drept public sau privat;

– Asocieri și alte entități fără personalitate juridică;

– Persoane fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau practică profesii liberale;

– Unități administrativ-teritoriale și subdiviziuni ale municipiului București;

– Instituții publice.

  • În categoria debitorilor ce pot beneficia de facilități se includ și următorii:

– debitorii declarați insolvabili;

– persoanele cărora li s-a stabilit răspunderea solidară potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală sau răspunderea potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență sau potrivit Legii nr. 85/2006 privind procedura insolvenței, pentru obligațiile bugetare aferente perioadei anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, indiferent de data emiterii deciziei de atragere a răspunderii sau a rămânerii definitive a hotărârii judecătorești de atragere a răspunderii;

– debitorii aflați în procedura insolvenței ori aflați în dizolvare;

– debitorii care la data de 31 august 2024 inclusiv înregistrează numai obligații de plată accesorii nestinse aferente obligațiilor bugetare principale stinse până la această dată, iar accesoriile nu au fost stinse până la data de 6 septembrie 2024;

– debitorii cărora li s-au comunicat decizii de imputare aferente unor obligații bugetare principale scadente până la data de 31 august 2024 inclusiv, ca urmare a unui control în derulare la data de 6 septembrie 2024, indiferent de data comunicării deciziei de imputare.

TVA & accize

Reducerea cotei de TVA pentru hrana albinelor de la 19% la 9% începând cu 1 ianuarie 2025 (Legea 254/2024)

  • Începând cu 1 ianuarie 2025, TVA pentru hrana albinelor se reduce de la 19% la 9%.

Modificarea accizelor în cazul băuturilor alcoolice (OUG 123/2024)

  • Nivelul accizelor aplicat berii a fost ajustat.
  • Pentru primii 3 ani de la autorizare, antrepozitarii au obligația de a dovedi că au plătit accizele aferente cantităților de produse accizabile facturate către clienți înainte de a le putea livra. La finalul fiecărei luni, se efectuează o regularizare între accizele plătite și cantitățile livrate efectiv, asigurând conformitatea fiscală.
  • Mutarea produselor accizabile între diverse locații de depozitare (fără vânzare către clienți) este permisă doar dacă antrepozitarul a achitat accizele pentru aceste produse.
  • Orice transport de produse accizabile din antrepozitul fiscal către alte locații de depozitare trebuie să fie însoțit de un aviz de însoțire, în care să fie clar menționat faptul că accizele sunt plătite.

Modificarea și completarea Procedurii de restituire a TVA pentru entitățile nonprofit (Ordinul 6.251/2024)

  • Se modifică scopul declarației pe propria răspundere care se atașează cererii de restituire a TVA în cazul entității nonprofit sau societății deținută integral de entitatea/entităţile nonprofit.
  • Conform noilor prevederi, declarația pe propria răspundere va confirma că:

– destinația unităților spitalicești va rămâne neschimbată;

– nici unitățile spitalicești, nici părțile sociale deținute de entitățile nonprofit în cadrul societăților care administrează aceste unități nu vor fi înstrăinate către entități private timp de 20 de ani de la aplicarea scutirii de TVA;

– profitul obținut va fi reinvestit fie pentru dezvoltarea unităților spitalicești, fie pentru furnizarea de servicii medicale gratuite pentru persoanele defavorizate, conform procedurilor interne ale entităților.

  • Se include un nou set de documente ce trebuie atașate cererii de restituire a TVA și anume:

– documente din care rezultă că achiziţiile de servicii de construire, reabilitare, modernizare de unităţi spitaliceşti, efectuate anterior datei de 30 iunie 2024, de către societăţile deţinute integral de entitatea/entităţile nonprofit, pentru care se solicită restituirea TVA, sunt aferente unor lucrări în curs de execuţie de natura investiţiilor la unităţi spitaliceşti, la data de 30 iunie 2024;

– documente din care rezultă că achiziţiile de echipamente medicale, aparate, dispozitive, articole, accesorii şi echipamente de protecţie, materiale şi consumabile de uz sanitar, destinate în mod normal utilizării în domeniul îngrijirilor de sănătate sau pentru utilizarea de către persoanele cu handicap, efectuate anterior datei de 30 iunie 2024 de către societăţile deţinute integral de entitatea/entităţile nonprofit, au fost realizate de acestea în perioada în care au avut loc lucrările privind serviciile menționate anterior.

Modificarea Procedurii de stabilire din oficiu a contribuțiilor sociale pentru persoanele fizice (Ordinul 6.515/2024)

  • Procedura se aplică persoanelor fizice care nu și-au declarat contribuțiile sociale (CAS și CASS) pentru anul fiscal 2023, (prevederile anterioare făceau trimitere la anul 2018).
  • Din lista întocmită de organul fiscal cuprinzând contribuabilii care au realizat venituri din activități independente și/sau venituri din drepturi de proprietate intelectuală pentru care se datorează contribuția de asigurări sociale, se elimină următorii contribuabili:

– Contribuabilii pentru care plătitorii de venituri au reținut la sursă contribuția de asigurări sociale de sănătate calculată la plafonul de 6 salarii minime brute pe țară anuale și declarată în formularul 112, când au realizat până în 12 salarii minime brute pe țară anuale.

– Contribuabilii pentru care plătitorii de venituri au reținut la sursă contribuția de asigurări sociale de sănătate calculată la plafonul de 12 salarii minime brute pe țară anuale și declarată în formularul 112, când au realizat până în 24 de salarii minime brute pe țară anuale.

  • Pentru contribuabilii din lista rezultată după eliminări se estimează baza anuală de calcul al contribuției de asigurări sociale, după cum urmează:

– la nivelul de 12 salarii minime brute pe țară, în vigoare la termenul de depunere a declarației unice estimative, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 salarii minime brute pe țară inclusiv și 24 de salarii minime brute pe țară;

– la nivelul de 24 de salarii minime brute pe țară, în vigoare la termenul de depunere a declarației unice estimative, în cazul veniturilor realizate cel puțin egale cu 24 de salarii minime brute pe țară.

  • Pentru contribuabilii din lista rezultată în urma parcurgerii etapelor de notificare și audiere se estimează baza anuală de calcul al contribuției de asigurări sociale de sănătate, după cum urmează:

– la nivelul a 6 salarii minime brute pe țară, în vigoare la termenul de depunere a declarației unice estimative, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 6 salarii minime brute pe țară inclusiv și 12 salarii minime brute pe țară;

– la nivelul a 12 salarii minime brute pe țară, în vigoare la termenul de depunere a declarației unice estimative, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 salarii minime brute pe țară inclusiv și 24 de salarii minime brute pe țară;

– la nivelul de 24 de salarii minime brute pe țară, în vigoare la termenul de depunere a declarației unice estimative, în cazul veniturilor realizate cel puțin egale cu 24 de salarii minime brute pe țară.

  • Se modifică următoarele:

– „Notificarea privind nedeclararea contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate datorate de persoanele fizice”;

– „Referatul privind estimarea bazei de calcul al contribuției de asigurări sociale și al contribuției de asigurări sociale de sănătate, în cazul stabilirii din oficiu a obligațiilor de plată”;

– „Decizia privind stabilirea din oficiu a contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru persoane fizice”.

Noutăți privind anumite formulare

A fost aprobat modelul și conținutul formularului (709) „Cerere de înregistrare pentru prestatorii de servicii de plată nerezidenți” (Ordinul nr. 6.508/2024)

Au fost modificate formularele de înregistrare fiscală și a vectorului fiscal (Ordinul nr. 6.580/2024)

  • formularul 010 „Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni/Declarație de radiere pentru persoanele juridice, asocieri și alte entități fără personalitate juridică”;
  • formularul 015 „Declaraţie de înregistrare fiscală/Declaraţie de menţiuni/Declaraţie de radiere pentru contribuabilii nerezidenţi care nu au sediu permanent în România”;
  • formularul 700 „Declaraţie pentru înregistrarea/modificarea în mediu electronic a menţiunilor ulterioare înregistrării fiscale, precum şi pentru radierea înregistrării fiscale”.

Suspendarea aplicării Convenției pentru evitarea dublei impuneri între România și Federația Rusă (Ordinul 2.009/2024)

  • Se suspendă aplicarea Convenţieidintre Guvernul României şi Guvernul Federaţiei Ruse pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit şi pe capital.

Clarificarea aplicării facilităților fiscale în sectorul construcțiilor (Decizia nr. 44/2024)

  • Angajatorii cu obiect de activitate declarat „Fabricarea de construcţii metalice şi părţi componente ale structurilor metalice” – Cod CAEN 2511, aplică facilităţile fiscale doar pentru acele activităţi aflate în legătură directă cu activităţi din sectorul construcţii.

Completări și suspendări în legislația privind aparatele de marcat electronice fiscale (OUG 125/2024)

  • Sunt exceptate de la obligația utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale serviciile de încărcare a vehiculelor electrice a căror contravaloare se încasează prin intermediul automatelor comerciale exclusiv prin utilizarea cardurilor de credit/debit și/sau a aplicațiilor de tip portofel electronic.
  • Se suspendă până la data de 1 septembrie 2025 aplicarea sancțiunii pentru emiterea bonului fiscal fără ca acesta să conțină codul de identificare al beneficiarului, numărul de identificare al bonului și datele sub formă de cod QR privind data şi ora emiterii bonului fiscal, precum şi seria fiscală a aparatului de marcat electronic fiscal.
  • Se suspendă până la data de 31 decembrie 2024 aplicarea contravențiilor pentru nerespectarea obligației operatorilor economici care efectuează livrări de bunuri sau prestări de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce funcționează pe bază de plăți cu cardul, precum şi de acceptatoare de bancnote sau monede, de a dota cu aparate de marcat electronice fiscale aceste dispozitive, doar în cazul acelor operatori economici care, la data controlului efectuat de organul fiscal, au încheiate contracte pentru achiziționarea aparatelor de marcat electronice fiscale de la distribuitori autorizați, pentru toate automatele comerciale utilizate, cu termen de livrare și instalare până la data de 31 decembrie 2024.
  • Se adaugă faptul că entitățile aflate sub autorizarea și controlul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) trebuie să raporteze semestrial către ANAF informații despre persoanele fizice rezidente care au contractat asigurări de viață și alte produse financiare. Nerespectarea obligației de raportare sau raportarea de informaţii incorecte sau incomplete se sancționează cu amendă de la 20.000 lei la 100.000 lei.

Clarificări privind organul fiscal desemnat în administrarea obligațiilor fiscale (Ordinul 6.551/ 2024)

  • În cazul persoanelor fizice şi juridice nerezidente, care realizează numai venituri supuse regulilor de impunere la sursă, impozitul fiind final sau cu opţiune de regularizare, competenţa pentru administrarea obligaţiilor fiscale revine organului fiscal în a cărui rază teritorială se află sursa de venit, şi anume, în cazul plătitorilor de venit persoane fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere, competenţa pentru administrarea obligaţiilor fiscale revine organului fiscal competent pentru administrarea plătitorului de venit.
  • În cazul împuterniciţilor sau curatorilor fiscali contribuabili mari şi mijlocii, competenţa de administrare revine organului fiscal în a cărui rază teritorială se află sediul împuternicitului sau curatorului fiscal, după caz.
  • În cazul împuterniciţilor sau curatorilor fiscali persoane fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere, competenţa de administrare revine organului fiscal competent pentru administrarea împuternicitului sau curatorului fiscal, după caz.

Lista UE a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale (Comunicat Consiliul UE)

  • Antigua și Barbuda a fost scoasă de pe lista UE a jurisdicțiilor necooperante în materie de fiscalitate, după ce a făcut modificări în legislația sa fiscală.
  • Lista actuală a jurisdicțiilor necooperante conține 11 țări: Samoa Americană, Anguilla, Fiji, Guam, Palau, Panama, Rusia, Samoa, Trinidad și Tobago, Insulele Virgine SUA, Vanuatu.
  • Antigua și Barbuda va fi supusă în viitor unei verificări suplimentare din partea Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică pentru a evalua respectarea standardelor de schimb de informații fiscale.
  • Fiji și Palau au făcut pași promițători spre conformitate cu criteriile de bună guvernanță fiscală.
  • Armenia și Malaysia au reformat regimurile fiscale și au fost scoase din documentul de monitorizare.
  • Vietnam a primit o prelungire a termenului pentru a își îndeplini angajamentele privind raportarea fiscală și va fi reevaluat în februarie 2025.
  • Următoarea actualizare a listei va fi în februarie 2025.

Măsuri de simplificare în ceea ce privește listarea companiilor pe bursele europene (Comunicat Consiliul UE)

  • Consiliul UE a adoptat actul de listare, un pachet legislativ care face piețele de capital publice din UE mai atractive pentru companii, inclusiv pentru întreprinderi mici și mijlocii (IMM-uri), simplificând listarea acestora pe bursele europene.
  • Scopul principal este de a reduce birocrația și costurile pentru companii, oferind în același timp protecție adecvată investitorilor și asigurând integritatea pieței.
  • IMM-urile vor beneficia în mod special de acces mai ușor la piețele de capital publice, ajutându-le astfel să își diversifice sursele de finanțare.
  • O directivă privind acțiunile cu drepturi de vot multiple a fost adoptată, creând un cadru pentru emisia și utilizarea acestora, cu scopul de a atrage și reține companii cu creștere rapidă în UE, protejând în același timp acționarii.
  • Următorii pași: Măsurile din actul de listare vor intra în vigoare la 20 de zile după publicarea în Jurnalul Oficial al UE, iar statele membre vor avea 18 luni pentru a transpune directivele în legislația națională și doi ani pentru a transpune directiva privind acțiunile cu voturi multiple.

 

Cum vă putem ajuta:

Echipa NOA vine în sprijinul societăților oferind consultanță și îndrumare în diverse spețe referitoare la noile modificări legislative conform celor menționate anterior, precum și în totalitatea situațiilor întâmpinate din punct de vedere fiscal sau al auditului financiar/ auditului intern.

Echipa NOA vă stă cu plăcere la dispoziție pentru mai multe detalii referitoare la cele prezentate în cadrul materialului și vă încurajăm să ne contactați accesând formularul de contact

Cu stimă,
Echipa NOA