Vezi materialul complet în format PDF.
See the full English version of the document in PDF.
Modificări pe scurt:
Modificări aduse formularelor de înregistrare fiscală și a tipurilor de obligații fiscale care formează vectorului fiscal – Ordinul nr. 252/2025 al președintelui ANAF privind modificarea și completarea Ordinului nr. 1.699/2021 pentru aprobarea formularelor de înregistrare fiscală a contribuabililor și a tipurilor de obligații fiscale care formează vectorul fiscal, a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 183 din data de 3 martie 2025.
Aprobarea noului model al formularului 112 – Ordinul comun nr. 299/455/729 din 13 martie 2025 al președintelui ANAF, CNPP, CNAS și ANOFM pentru aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și de gestionare a formularului 112 „Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”, a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 220 din data de 13 martie 2025.
Modificări privind impozitarea veniturilor din pensii – Ordonanța de urgență nr. 11/2025 pentru modificarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 225 din data de 13 martie 2025.
Aprobarea formularului 397 privind activitățile de transport alternativ – Ordinul nr. 382/2025 al președintelui ANAF pentru aprobarea modelului și conținutului formularului 397 „Declarație informativă privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto intermediate printr-o platformă digitală”, a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 242 din data de 19 martie 2025.
Creșterea nivelului accizei specifice la țigarete – Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 485/2025 pentru aprobarea nivelului accizei specifice la țigarete, a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 244 din 21 martie 2024
Stabilirea activității de monitorizare și control al operatorilor economici distribuitori de produse accizabile – Ordinul nr. 419/1.207/2025 al președintelui ANAF și al președintelui Autorității Vamale Române privind monitorizarea și controlul activității desfășurate de operatorii economici prevăzuți la art. 435 alin. (3¹) din Codul fiscal, a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 261 din data de 25 martie 2025.
Reguli privind constituirea, actualizarea și eliberarea garanțiilor pentru produse accizabile – Ordinul nr. 420/1.205/2025 al președintelui ANAF și al președintelui Autorității Vamale Române privind aplicarea art. 348 alin. (1¹) și art. 435 alin. (3²) din Codul fiscal, a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 261 din data de 25 martie 2025.
Aprobarea criteriilor de evaluare a riscului fiscal pentru destinatarii înregistrați și Operatorii economici care sunt înregistrați la autoritatea competentă pentru distribuție și comercializare angro fără depozitare băuturi alcoolice, tutun prelucrat și produse energetice – benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat și biocombustibili – Ordinul nr. 417/1.024/2025 al președintelui ANAF și al președintelui Autorității Vamale Române privind stabilirea criteriilor de evaluare a riscului fiscal în aplicarea art. 375 alin. (1^1) și art. 435 alin. (3^1) din Codul fiscal, a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 262 din data de 26 martie 2025.
Monitorizarea și controlul destinatarilor înregistrați cu risc fiscal ridicat – Ordinul nr. 418/1.206/2025 al președintelui ANAF și al președintelui Autorității Vamale Române privind stabilirea activității de monitorizare și control al destinatarilor înregistrați care prezintă risc fiscal ridicat, a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 262 din data de 26 martie 2025.
Aprobarea formularelor de declarație pe propria răspundere privind cantitatea de produse accizabile ce urmează sa fie eliberata pentru consum – Ordinele nr. 415/2025 și nr. 416/2025 ale președintelui ANAF pentru aprobarea modelului, conținutului și modalității de declarare a formularelor utilizate de operatorii economici destinatari înregistrați, respectiv distribuitori angro fără depozitare, privind cantitățile de produse accizabile în regim suspensiv sau pentru consum, au fost publicate în Monitorul Oficial nr. 264 din data de 26 martie 2025.
Aprobarea procedurii ANAF privind aplicarea sancțiunilor internaționale – Ordinul nr. 405/2025 al președintelui ANAF pentru aprobarea Procedurii privind modalitatea de ducere la îndeplinire a atribuțiilor ANAF în domeniul sancțiunilor internaționale, a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 278 din data de 31 martie 2025.
Alte noutăți de interes:
Stabilirea valorii tichetelor culturale pentru semestrul I 2025 – Ordinul nr. 361/2.680/2025 al viceprim-ministrului, ministrul finanțelor, și al ministrului culturii privind stabilirea valorii sumei indexate acordate sub formă de tichete culturale, a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 244 din data de 20 martie 2025.
Stabilirea valorii tichetelor de creșă pentru semestrul I 2025 – Ordinul nr. 486/287/2025 al viceprim-ministrului, ministrul finanțelor, și al ministrului muncii privind stabilirea valorii sumei lunare indexate acordate sub formă de tichete de creșă, a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 275 din data de 28 martie 2025.
Stabilirea valorii tichetelor de masă pentru semestrul I 2025 – Ordinul nr. 484/280/2025 al viceprim-ministrului, ministrul finanțelor, și al ministrului muncii privind stabilirea valorii nominale indexate a unui tichet de masă, a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 276 din data de 28 martie 2025.
Aprobarea noii clasificări CAEN – Hotărârea nr. 284/2025 pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 656/1997 privind aprobarea Clasificării activităților din economia națională – CAEN, a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 257 din data de 25 martie 2025.
Modificări pe larg:
Modificări aduse formularelor de înregistrare fiscală și vectorului fiscal (Ordin nr. 252/2025)
- Se introduc două noi obligații fiscale în vectorul fiscal:
- Impozitul suplimentar pentru instituțiile de credit (datorat de persoanele juridice romane și sucursalele din Romania ale băncilor străine);
- Impozitul special pe construcții („taxa pe stâlp”)
- In vederea reflectării impozitelor mai sus menționate, se modifică următoarele formulare:
- Formularul 010 – pentru persoane juridice, asocieri și entități fără personalitate juridica;
- Formularul 013 – pentru contribuabili nerezidenți cu activitate în Romania prin sedii permanente;
- Formularul 700 – pentru modificarea electronica a înregistrărilor fiscale și radierea acestora
Aprobarea noului model al formularului 112 (Ordin nr. 299/455/729/2025)
- Se aprobă modelul, conținutul, modalitatea de depunere și de gestionare a formularului 112 „Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate” ce va fi folosit pentru declararea veniturilor aferente lunii martie 2025.
- Formularul include Anexa nr. 1.1 – Anexa angajator și Anexa nr. 1.2 – Anexa asigurat, care trebuie completate în funcție de specificul fiecărui contribuabil.
- Pentru perioadele de raportare cuprinse între 1 ianuarie 2025 și luna anterioară publicării prezentului ordin, se mențin în vigoare prevederile Ordinului nr. 6330/2024, cu actualizarea corespunzătoare a trimiterilor legislative.
Modificări privind impozitarea veniturilor din pensii (Ordonanță de urgență nr. 11/2025)
- Orice plătitor de venituri din pensii are obligația de a calcula lunar impozitul la data efectuării plății pensiei, de a-l retine și de a-l plăti la bugetul de stat până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se face plata pensiei.
- Impozitul reținut este final.
- Cota de impozitare a veniturilor din pensii este de 10%.
- În cazul pensiilor care nu sunt plătite lunar, impozitul ce trebuie reținut se determină prin împărțirea sumei plătite la fiecare dintre lunile cărora le este aferentă pensia.
- Drepturile de pensie restanta ca urmare a acordării/ revizuirii/ recalculării/ actualizării pensiei se defalca pe lunile la care se referă, în vederea calculării/ recalculării a impozitului datorat, reținerii și plații acestuia în conformitate cu prevederile legale în vigoare în luna pentru care se acorda drepturile;
- Veniturile din pensiile de urmaș se individualizează în funcție de numărul acestora, iar impozitarea se face în raport cu drepturile cuvenite fiecărui urmaș.
Aprobarea formularului 397 pentru transport alternativ(Ordin nr. 382/2025)
- Se aprobă modelul și conținutul formularului 397, intitulat „Declarație informativă privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto intermediate printr-o platformă digitală”.
- Formularul se completează și se depune de către operatorii platformelor digitale, inclusiv de către filialele din România ale entităților nerezidente.
- Declarația se depune lunar, până în ultima zi calendaristică a lunii următoare perioadei de raportare.
- Formularul se transmite prin mijloace electronice, prin portalul e-guvernare.
- Formularul conținea următoarele informații privind autoturismele și conducătorii auto:
– elementele de identificare a operatorului de transport;
– numărul de înmatriculare a autoturismului;
– data acceptării pe platforma digitala / data eliminării de pe platforma digitala a autoturismului;
– număr de km parcurși în curse;
– durata curselor realizate;
– venituri realizate;
– sumele încasate în numerar pentru cursele realizate;
– nume și prenume conducător auto;
– cod numeric personal conducător auto;
– data acceptării/admiterii pe platforma digitala a conducătorului auto/data eliminării de pe platforma digitala a conducătorului auto;
– statut conducător auto (titular/ angajat)
- Prevederile ordinului se aplică în termen de 60 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial, respectiv pe 18 mai 2025.
Creșterea nivelului accizei specifice pe țigarete (Ordin nr. 485/2025)
- Nivelul accizei specifice la țigarete în perioada 1 aprilie – 31 martie 2026 este de 560,86 lei/1.000 țigarete.
Monitorizarea și controlul activității desfășurate de operatorii economici care comercializează angro produse accizabile fără depozitare (Ordin nr. 419/1.207/2025)
- Se stabilește activitatea de monitorizare și control al operatorilor economici înregistrați pentru distribuția/comercializarea angro fără depozitare de băuturi alcoolice, tutun prelucrat și produse energetice, care intenționează să comercializeze produse accizabile din antrepozite fiscale aparținând altor persoane.
- Operatorii economici menționați au următoarele obligații:
– depunerea unei declarații pe propria răspundere privind cantitatea de produse accizabile pe care urmează să o elibereze pentru consum la autoritatea vamală teritorială competentă;
– Sa constituie o garanție de 120% din contravaloarea accizelor aferente cantității de produse accizabile pe care intenționează sa o elibereze pentru consum.
- În cazul unor eliberări ulterioare, este necesară o nouă declarație și o nouă garanție la nivelul a 120% din acciza aferentă cantităților declarate.
- În urma evaluării riscului fiscal, operatorii economici care prezinta risc fiscal ridicat sunt notificați de către autoritatea vamala competentă;
- În urma primirii notificării de la AVR, operatorii economici au obligația depunerii declarației pe propria răspundere înaintea comercializării produselor accizabile și sa constituie garanția menționată;
- Operatorii economici vizați trebuie să transmită până la data de 5 a fiecărei luni, două situații aferente lunii anterioare:
– situația privind achizițiile aferente lunii precedente;
– situația privind livrările aferente lunii precedente.
Reguli privind constituirea, actualizarea și eliberarea garanțiilor pentru produse accizabile (Ordin nr. 420/1.205/2025)
- Se aproba regulile referitoare la constituirea, actualizarea și eliberarea garanției de către următorii contribuabili:
– Destinatarul înregistrat care prezintă risc fiscal ridicat;
– Operatorii economici care sunt înregistrați la autoritatea competentă pentru distribuție și comercializare angro fără depozitare băuturi alcoolice, tutun prelucrat și produse energetice – benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat și biocombustibili, care prezinta risc fiscal ridicat.
- Valoarea garanției ce trebuie constituita este de 120% din contravaloarea accizelor aferente cantității de produse accizabile pe care:
– urmează să o primească în cazul destinatarilor înregistrați;
– intenționează să o elibereze pentru consum în cazul operatorilor economicii care sunt înregistrați la autoritatea competenta sa distribuie/comercializeze angro anumite tipuri de produse
- Decizia de constituire a garanției se emite în termen de 5 zile lucrătoare de la depunerea declarației pe propria răspundere, iar garanția trebuie constituită în maximum 30 de zile. În lipsa constituirii, decizia devine nulă.
- În cazul în care operatorul dorește să majoreze cantitatea de produse accizabile, trebuie să depună o nouă declarație și să constituie o garanție suplimentară, aplicându-se aceleași reguli și termene ca în cazul inițial.
- Dacă obligațiile fiscale nu sunt achitate în termen de 5 zile de la scadență, autoritatea fiscală procedează la executarea garanției.
- Operatorul are obligația să reîntregească garanția în 30 de zile. În caz contrar, autoritatea vamală poate dispune retragerea înregistrării.
- Garanția poate fi eliberată la cererea scrisă a operatorului economic, doar dacă sunt îndeplinite toate obligațiile fiscale aferente cantităților garantate.
- Înainte de eliberarea garanției, autoritatea vamală solicită verificări din partea Direcției Generale Antifraudă Fiscală privind îndeplinirea obligațiilor de declarare și plată.
Aprobarea criteriilor de evaluare a riscului fiscal (Ordin nr. 417/1.024/2025)
- Se aprobă criteriile de evaluare a riscului fiscal în vederea determinării operatorilor economici care prezintă risc fiscal ridicat, potrivit art. 375 alin. (1^1) și art. 435 alin. (3^1) din Codul fiscal, respectiv:
– Destinatarul înregistrat care prezintă risc fiscal ridicat;
– Operatorii economici care sunt înregistrați la autoritatea competentă pentru distribuție și comercializare angro fără depozitare băuturi alcoolice, tutun prelucrat și produse energetice, care prezinta risc fiscal ridicat și care dețin și doresc sa comercializeze produsele accizabile care se află în cadrul unui antrepozit fiscal aparținând unei terțe persoane.
- Sunt considerați cu risc fiscal ridicat operatorii economici care se încadrează în una sau mai multe dintre următoarele situații:
– sunt nou-înființați sau au înregistrat preluări de părți sociale în ultimele 12 luni;
– nu au desfășurat activitate economică în ultimele 12 luni;
– au fost declarați inactivi și reactivați în ultimele 12 luni;
– operatorii economicii care îndeplinesc cel puțin două din următoarele criterii:
lipsa sediilor secundare;
lipsa activelor patrimoniale;
lipsa fondurilor pentru achiziția de produse accizabile;
- Operatorii care au fost autorizați în domeniul produselor accizabile în ultimele 12 luni;
- nu au desfășurat activitate economică în domeniul produselor accizabile în ultimele 36 de luni;
- prezintă un istoric fiscal inadecvat, cum ar fi:
– nedepunerea declarațiilor fiscale în ultimele 12 luni;
– eșalonări sau restructurări nefinalizate corespunzător în ultimii 5 ani;
– asociați sau administratori implicați anterior în firme inactive, radiate, în insolvență sau faliment.
- În termen de 5 zile de la publicare, Autoritatea Vamală Română (AVR) transmite lista destinatarilor înregistrați către Direcția Generală Antifraudă Fiscală (DGAF), care are obligația să verifice dacă aceștia se încadrează în criteriile de risc fiscal, în termen de 30 de zile lucrătoare.
- Operatorii economici vizați sunt notificați de autoritatea vamală teritorială, în raza domiciliului fiscal.
Monitorizarea și controlul destinatarilor înregistrați cu risc fiscal ridicat (Ordin nr. 418/1.206/2025)
- Se stabilește cadrul legal privind monitorizarea și controlul activității desfășurate de destinatarii înregistrați cu risc fiscal ridicat, care achiziționează produse accizabile în regim suspensiv. Măsurile au ca scop reducerea riscului de fraudă fiscală și includ obligații clare privind constituirea garanției, plata accizelor și raportarea datelor către autorități.
- Operatorii notificați de autoritatea vamală au obligația de a depune o declarație pe propria răspundere. În baza acesteia, autoritatea vamală emite, în termen de 5 zile lucrătoare, decizia de constituire a garanției.
- După confirmarea garanției, operatorul este informat că poate achiziționa produse accizabile în regim suspensiv. În lipsa constituirii sau în cazul constituirii parțiale, operatorul este notificat că nu are dreptul să achiziționeze respectivele produse.
- Pentru recepții ulterioare, operatorii trebuie să depună o nouă declarație și o garanție în valoare de 120% din acciza aferentă produselor declarate.
- Înainte de livrare, operatorii trebuie să transmită dovada plății anticipate a accizei. Autoritatea vamală solicită confirmarea încasării de la Trezoreria Statului, care are obligația de a răspunde în maximum 2 zile lucrătoare. Dacă plata nu este confirmată, livrarea este considerată nelegală, iar comercializarea produselor este interzisă.
- DGAF are obligația să verifice, în termen de 15 zile lucrătoare de la fiecare termen declarativ, corectitudinea evidențierii, declarării și plății accizelor. În cazul în care acciza plătită este mai mică decât cea datorată, se aplică prevederile art. 452 din Codul fiscal și art. 213 din Codul de procedură fiscală.
- Operatorii încadrați cu risc fiscal ridicat trebuie să transmită lunar, până la data de 5 a lunii următoare, situația achizițiilor și livrărilor din luna precedentă, atât către autoritatea vamală teritorială, cât și către DGAF – structura centrală.
- Operatorii vizați sunt monitorizați suplimentar prin introducerea de măsuri de supraveghere în sistemul național EMCS-RO-Riscuri.
Aprobarea declarației privind cantitățile de produse accizabile primite în regim suspensiv (Ordin nr. 415/2025)
- Se aprobă modelul, conținutul și modalitatea de declarare a formularului intitulat „Declarație pe propria răspundere privind cantitatea de produse accizabile pe care intenționează să o primească în regim suspensiv”.
- Formularul este utilizat de operatorii economici care au calitatea de destinatari înregistrați, conform art. 375 alin. (1^1) din Codul fiscal.
Aprobarea declarației privind cantitățile de produse accizabile eliberate pentru consum (Ordin nr. 416/2025)
- Se aprobă modelul, conținutul și modalitatea de declarare a formularului „Declarație pe propria răspundere privind cantitatea de produse accizabile pe care intenționează să o elibereze pentru consum”.
- Formularul este destinat operatorilor economici înregistrați la autoritatea vamală teritorială pentru distribuție și comercializare angro fără depozitare de băuturi alcoolice, tutun prelucrat și produse energetice (benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat și biocombustibili), care dețin și doresc să comercializeze produse accizabile aflate în antrepozite fiscale aparținând altor persoane.
Aprobarea declarației privind cantitățile de produse accizabile primite în regim suspensiv (Ordin nr. 415/2025)
- Se aprobă modelul, conținutul și modalitatea de declarare a formularului intitulat „Declarație pe propria răspundere privind cantitatea de produse accizabile pe care intenționează să o primească în regim suspensiv”.
- Formularul este utilizat de operatorii economici care au calitatea de destinatari înregistrați, conform art. 375 alin. (1^1) din Codul fiscal.
Aprobarea procedurii ANAF privind aplicarea sancțiunilor internaționale (Ordin nr. 405/2025)
- Se aprobă procedura de implementare de către ANAF a măsurilor de blocare/înghețare a fondurilor și resurselor economice, potrivit OUG nr. 202/2008 privind aplicarea sancțiunilor internaționale, astfel cum a fost modificată prin OUG nr. 135/2024.
- ANAF va monitoriza permanent actele internaționale care instituie sancțiuni și va informa structurile interne și externe prin canale oficiale.
- Sunt definite proceduri de identificare a persoanelor desemnate (vizate de sancțiuni) și a fondurilor și resurselor economice deținute de acestea, cu utilizarea bazelor de date gestionate de ANAF și alte autorități publice.
- Este reglementat modul de restituire a bunurilor după revocarea măsurii de blocare, în funcție de natura acestora (bunuri mobile, obiecte de patrimoniu, valori etc.).
- Se introduce un formular standardizat pentru cererea de derogare de la sancțiuni și pentru autorizarea operațiunilor financiare.
- Cererile de autorizare sau contestare sunt analizate în cadrul Comisiei permanente din cadrul ANAF, care poate solicita documente sau clarificări suplimentare. Deciziile se comunică în termen de 3 zile lucrătoare de la emitere.
- Ordinele emise anterior (Ordin ANAF nr. 1.984/2019) rămân valabile până la epuizarea motivelor de drept și fapt. Cererile în curs rămân în competența ANAF, iar instituția continuă să fie parte în litigiile aflate în desfășurare.
- Prezentul ordin intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial – 31 martie 2025 – și abrogă Ordinul ANAF nr. 1.984/2019.
Stabilirea valorii tichetelor culturale pentru semestrul I 2025 (Ordin nr. 361/2.680/2025)
- Se stabilește valoarea sumei acordate sub formă de tichete culturale pentru semestrul I al anului 2025 la maximum 220 lei/lună, respectiv 450 lei/eveniment pentru acordarea ocazională.
- Valorile menționate se aplică și pentru lunile august și septembrie 2025.
Stabilirea valorii tichetelor de creșă pentru semestrul I 2025 (Ordin nr.486/287/2025)
- Pentru semestrul I al anului 2025, începând cu luna aprilie, suma lunară acordată sub formă de tichete de creșă este stabilită la 670 lei, potrivit prevederilor Legii nr. 165/2018 și ale Normelor metodologice aprobate prin HG nr. 1.045/2018.
- Valoarea de 670 lei se aplică și pentru lunile august și septembrie 2025.
Stabilirea valorii tichetelor de masă pentru semestrul I 2025 (Ordin nr. 484/280/2025)
- Pentru semestrul I al anului 2025, începând cu luna aprilie, valoarea nominală a unui tichet de masă nu poate depăși 40,18 lei.
- Această valoare se aplică și pentru lunile august și septembrie 2025.
Aprobarea noii clasificări CAEN (Hotărâre nr. 284/2025)
- Se aprobă Clasificarea activităților din economia națională – CAEN, în vederea consolidării cadrului legal privind utilizarea și actualizarea acesteia în statistica oficială din România.
- Clasificarea CAEN se aplică în toate domeniile de activitate economică și socială și este obligatorie pentru toate organele administrației publice centrale și locale, unități bugetare, operatori economici, organizații patronale, sindicale, profesionale și politice, fundații, asociații și alte persoane fizice sau juridice.
- Actualizarea codurilor CAEN se va realiza treptat, fiind prevăzută o perioadă de 18 luni pentru ca operatorii economici să își modifice corespunzător codurile din evidență.
Cum vă putem ajuta:
Echipa NOA vine în sprijinul societăților oferind consultanță și îndrumare în diverse spețe referitoare la noile modificări legislative conform celor menționate anterior, precum și în totalitatea situațiilor întâmpinate din punct de vedere fiscal sau al auditului financiar/ auditului intern
Echipa NOA vă stă cu plăcere la dispoziție pentru mai multe detalii referitoare la cele prezentate în cadrul materialului și vă încurajăm să ne contactați accesând formularul de contact
Cu stimă,
Echipa NOA