Gestionarea operațională a prețurilor de transfer (GOPT)
Importanța actuală a prețurilor de transfer în contextul fiscal global
La mai bine de nouă decenii de la apariția conceptului de prețuri de transfer, odată cu introducerea de către SUA a unor reglementări specifice pentru a preveni transferul artificial al profiturilor între entități afiliate, prețurile de transfer reprezintă încă una dintre cele mai complexe și sensibile arii din fiscalitate.
Mai mult ca oricând, pe fondul evoluției socio-economice, competiția globală între state se manifestă la un nivel maxim, ceea ce creează premisele intensificării concurenței între jurisdicțiile fiscale. În paralel, modelele de afaceri se transformă rapid, iar companiile trebuie să-și adapteze politicile fiscale la noile realități economice. Prețurile de transfer se poziționează central în mediul de afaceri complex și dinamic de astăzi, ceea ce face ca gestionarea corectă a acestora să fie mai importantă ca niciodată.
Avansul tehnologic marcat de apariția AI, a uneltelor de colectare, analiză și interpretare a cantităților mari de date, precum și îmbunătățirea schimbului digital de informații între autoritățile fiscale din diferite jurisdicții, obligă companiile multinaționale să evolueze de la o abordare reactivă, axată pe conformare formală, către un sistem de gestiune proactivă a riscurilor fiscale asociate prețurilor de transfer.
Vă invităm, ca în acest articol, structurat pe modelul întrebare și răspuns, să înțelegem riscurile asociate ignorării prețurilor de transfer și importanța gestionării corecte din punct de vedere operațional ale acestora.
Ce este Gestionarea Operațională a Prețurilor de Transfer (GOPT)?
În linii simple, Gestionarea Operațională a Prețurilor de Transfer (GOPT) reprezintă un proces continuu de administrare și aplicare efectivă a politicilor de prețuri de transfer în operațiunile curente ale unei companii. Spre deosebire de abordarea tradițională, care se concentrează pe conformarea documentară (pregătirea dosarului de prețuri de transfer), GOPT pune accent pe integrarea politicilor de prețuri de transfer, astfel încât, în final, acestea să fie reflectate corect în situațiile financiare ale entităților implicate.
Care este impactul Gestionării Operaționale a Prețurilor de Transfer asupra entităților multinaționale?
Grupurile multinaționale de companii operează frecvent în mai multe jurisdicții, având obligația respectării principiului valorii de piață („arm’s length principle”). În acest context, la nivelul acestora sunt dezvoltate și implementate politici de prețuri de transfer care să guverneze activitățile comerciale derulate de societățile care le compun.
Creșterea gradului de conformare, prin implementarea de cerințe tot mai drastice de raportare electronică (Country by Country Reporting, DAC 6 etc.), oferă autorităților fiscale acces la o cantitate tot mai mare și variată de informații. În plus, instrumente moderne de raportare de care dispun autoritățile fiscale sporesc transparența și viteza de analiză a datelor transmise.
Lipsa unui sistem de gestionare operațională a politicilor de prețuri de transfer existente la nivelul grupului, coroborat cu creșterea gradului de conformare, cresc riscurile de neconformitate, mai ales dacă nu există procese de reevaluare, actualizare periodică și ajustări anuale ale politicilor fiscale.
Așadar, o abordare pasivă în legătură cu prețurile de transfer, orientată strict spre conformarea documentară, fără o ancorare în realitatea economică a interacțiunilor intra-grup, conduce în timp la o lipsă de aliniere între documentație și situația economică de fapt, ceea ce se rezumă în final la ajustări semnificative și penalități în timpul controalelor fiscale.
Care sunt riscurile fiscale pentru entitățile locale, în lipsa unei politici clare de prețuri de transfer?
Ca parte a grupurilor pe care le compun, subsidiarele locale își asumă atât riscul fiscal general al grupului, cât și riscurile fiscale locale. Nerespectarea politicii de prețuri de transfer a grupului, sau implementarea defectuoasă a acesteia, poate atrage nu numai dispute interne, ci și dispute cu autoritățile fiscale locale.
Nu de puține ori, în practică, apar neconcordanțe în documentația prețurilor de transfer generate de o lipsă de consecvență când vine vorba de implementarea politicii de prețuri de transfer a grupului sau a termenilor contractuali care guvernează tranzacțiile intra-grup.
Consecințele aplicării unor politici de prețuri de transfer învechite
Spre exemplu, în anul 2020, o companie semnează un contract care prevede o reevaluare și ajustare anuală a prețurilor pentru a respecta principiul valorii de piață. Totuși, în practică, societățile omit să aplice această politică de prețuri de transfer și, câțiva ani mai târziu, în anul 2024, se constată, în timpul unui control fiscal, că prețurile practicate începând cu 2020 nu respectă principiul prețului de piață. În această situație, societatea se poate confrunta cu ajustări, penalități și dobânzi de întârziere.
De cele mai multe ori, aceste abateri de la politica de prețuri de transfer a grupului sunt imposibil de justificat în timpul controalelor fiscale, ceea ce face ca șansele de contestare a deciziei de impunere emisă de autorități să scadă semnificativ.
Exemplu practic: neconcordanțe în aplicarea metodologiei de tip „cost plus”
Aplicarea unor politici învechite, care nu au fost actualizate pe baza schimbărilor și provocărilor apărute între timp la nivelul societăților din grup, poate reprezenta o problemă la fel de serioasă.
Un exemplu ilustrativ în acest context este cel al unei entități care derulează o tranzacție de închiriere de echipamente cu o parte afiliată, pentru care este aplicabilă o metodologie de tip „cost plus”. La momentul inițial al stabilirii politicii de prețuri de transfer, baza de cost utilizată pentru determinarea marjei de profit a inclus cheltuieli aferente amortizării liniare și deprecierii echipamentelor suportate de furnizorul serviciului. În timp, o parte dintre echipamentele închiriate au ajuns la finalul duratei de amortizare, însă valoarea cheltuielilor de amortizare a fost menținută în continuare în structura bazei de cost, fiind astfel reflectată în calculul prețurilor de transfer, fără a mai corespunde realității economice.
O astfel de situație, în care metodologia de stabilire a prețurilor de transfer nu a fost actualizată pentru a reflecta schimbările intervenite în structura bazei de cost, poate genera riscuri semnificative în contextul unui control fiscal. În mod particular, autoritățile fiscale ar putea contesta deductibilitatea cheltuielilor cu amortizarea echipamentelor complet amortizate, ceea ce ar conduce la excluderea acestora din baza de cost și, implicit, la diminuarea cheltuielilor operaționale recunoscute la nivelul societății beneficiare.
Concomitent, eliminarea acestor costuri din calculul marjei aplicate de societatea prestatoare ar putea conduce la majorarea artificială a indicatorului de profitabilitate, situându-l în afara intervalului de comparabilitate utilizat în analiza de transfer pricing și atrăgând, astfel, o ajustare suplimentară din partea autorităților.
Astfel de exemple arată cât de importantă este gestionarea operațională a prețurilor de transfer, nu doar ca o activitate periodică de conformare, ci mai degrabă ca un proces continuu de monitorizare, evaluare și actualizare a politicilor de prețuri de transfer. Acest proces trebuie să reflecte în mod constant evoluțiile economice ale societății și ale grupului din care face parte, asigurând astfel alinierea între realitatea operațională și documentația aferentă prețurilor de transfer, precum și reducerea riscurilor de ajustare în cazul unui control fiscal.
Concret, cum se aplică Gestionarea Operațională a Prețurilor de Transfer?
Implementarea unui proces de Gestionare Operațională a Prețurilor de Transfer presupune, în prima etapă, realizarea unei evaluări detaliate a situației de fapt, care poate fi structurată sub forma unui audit de risc. Obiectivul acestui audit este de a identifica eventualele puncte vulnerabile și de a stabili un profil de risc asociat tranzacțiilor intra-grup din perspectiva prețurilor de transfer.
În etapa următoare, este esențială revizuirea politicilor de prețuri de transfer stabilite la nivel de grup și la nivel local, cu accent pe modul în care acestea sunt implementate în practică și reflectate în documentația de prețuri de transfer locală.
O analiză aprofundată ar trebui să includă și o evaluare a coerenței și aliniamentului între documentația de tip master file și cea local file, verificarea conformității contractelor cu realitatea operațională curentă, precum și o revizuire detaliată a calculului prețurilor de transfer, în special în cazurile care implică mecanisme de alocare a costurilor.
De ce este esențială o abordare proactivă în gestionarea prețurilor de transfer?
Subiectul prețurilor de transfer trebuie să fie abordat cu prioritate nu doar de autoritățile fiscale, ci și de societățile care desfășoară tranzacții intra-grup. În România, controalele fiscale în domeniul prețurilor de transfer se desfășoară pe perioade de până la cinci ani, ceea ce poate conduce la perpetuarea erorilor din trecut și la imposibilitatea de a le corecta în momentul inspecției fiscale. O astfel de abordare pasivă poate atrage, pe lângă ajustări ale prețurilor de transfer, și dobânzi și penalități de întârziere, care, în acumulare, pot afecta semnificativ performanța financiară și activitatea societății.
O abordare proactivă, susținută printr-un proces continuu de conformare, prin intermediul Gestionării Operaționale a Prețurilor de Transfer (GOPT), ajută companiile să identifice din timp eventualele neconformități și să implementeze corecțiile necesare înainte ca acestea să devină o problemă majoră.
Gestionarea operațională a prețurilor de transfer nu trebuie privită ca o activitate punctuală de conformare, ci ca un proces continuu de actualizare și adaptare a politicii de prețuri de transfer. O abordare proactivă ajută companiile să evite ajustări fiscale semnificative, să reducă riscul de penalități și să asigure sustenabilitatea activității într-un mediu fiscal tot mai dinamic.
Prin aplicarea consecventă a principiilor GOPT, societățile pot transforma prețurile de transfer dintr-un risc fiscal major într-un instrument de guvernanță eficientă care facilitează alinierea între entitățile grupului și asigură conformitatea continuă cu reglementările fiscale.
NOA este partenerul tău strategic în fiscalitate, ajutându-te să gestionezi cu eficiență riscurile legate de prețurile de transfer și să asiguri alinierea fiscală în cadrul companiei tale.
Echipa NOA va stă la dispoziție pentru orice întrebare privind cele de mai sus și vă încurajăm să ne contactați accesând formularul de contact
Autori:
Lidia Terzea, Partener |
Adrian Simionescu, Director Transfer Pricing |