NewsflashNoutățile fiscale ale lunii mai / Tax news of May

iunie 11, 2025
https://noagroup.ro/wp-content/uploads/2024/01/NEWSFLASH.jpg

Vezi materialul complet în format PDF.

See the full English version of the document in PDF.

Modificări pe scurt:

 

Modificări aduse Procedurii de acordare a eșalonării la plată –Ordinul nr. 597/2025 privind modificarea și completarea anexelor nr. 1 și 2 la Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 90/2016 pentru aprobarea conținutului cererii de acordare a eșalonării la plată și a documentelor justificative anexate acesteia, precum și a Procedurii de aplicare a acordării eșalonării la plată de către organul fiscal central și pentru modificarea și completarea anexei la Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.767/2021 pentru aprobarea Procedurii de acordare a eșalonării la plată, în formă simplificată, de către organul fiscal central a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 439 din 13 mai 2025

Modificări aduse normelor metodologice privind întocmirea raportării contabile anuale de către instituțiile financiare nebancare

– Ordin nr. 3/2025 privind modificarea și completarea Ordinului Băncii Naționale a României nr. 3/2024 pentru aprobarea Normelor metodologice privind întocmirea raportării contabile anuale pentru necesități de informații ale Ministerului Finanțelor, aplicabile instituțiilor financiare nebancare a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 478 din data de 22 mai 2025

Ordinul președintelui Consiliului de administrație al Băncii Naționale a României nr. 2/2025, privind modificarea și completarea Ordinului Băncii Naționale a României nr. 2/2020 pentru aprobarea Normelor metodologice privind întocmirea raportării contabile anuale pentru necesități de informații ale Ministerului Finanțelor Publice, aplicabile instituțiilor de credit a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 478, nr. 22 mai 2025

Broșură (ANAF) dedicată medicilor – Această broșură se adresează tuturor persoanelor fizice care au obținut în anul 2024 și obțin în continuare venituri din activități independente, respectiv din prestarea activităților de asistență medicală/stomatologică, în mod individual sau într-o formă de asociere.

Ghid privind veniturile realizate din ARENDAREA bunurilor agricole din patrimoniul personal – Acest ghid se adresează contribuabililor persoane fizice care realizează în anul 2025 venituri din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal și cuprinde cele mai întâlnite situații în ceea ce privește obținerea de astfel de venituri

Ghid ANAF actualizat – RO e-Transport 2025 – Acest ghid are caracter informativ și se adresează tuturor contribuabililor care au obligația de a utiliza Sistemul național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport

Alte noutăți de interes:

 

Modificări aduse formularului utilizat pentru declararea impozitelor și taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reținere la sursă

– Ordin nr. 623/2025 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală privind modificarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor și taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reținere la sursă publicat în Monitorul Oficial nr. 436 din data de 12 mai 2025

– Ordin nr. 649/2025 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală privind modificarea și completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor și taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reținere la sursă, publicat în Monitorul Oficial nr. 453 din data 15 mai 2025

Modificarea Procesului-verbal de constatare și sancționare a contravențiilor – Ordin nr. 617/2025 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru modificarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.494/2013 privind aprobarea modelului și conținutului formularului tipizat „Proces-verbal de constatare și sancționare a contravențiilor”, cod A.N.A.F. 14.13.2 destinat utilizării în activitatea de control a inspectorilor din cadrul Direcției generale antifraudă fiscală, a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 460 din data de 19 mai 2025

Modificări aduse modalității de calcul și plată a taxei pe activitatea minieră și a redevenței miniere – Ordin al președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon nr. 241/2025 pentru aprobarea Instrucțiunilor tehnice privind modul de evidență, raportare, calcul și plată a taxei pe activitatea minieră și a redevenței miniere a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 241 din data 7 mai 2025

 

Modificări pe larg:

 

Modificări aduse Procedurii de acordare a eșalonării la plată (Ordin nr. 579/2025)

  • Eșalonarea clasică suferă următoarele modificări:
    • cererea de eșalonare este simplificată și se transmite doar prin SPV. Conform noii cereri de eșalonare se menționează următoarele: datele de identificare a debitorului, perioada solicitată pentru eșalonare – în luni, justificarea dificultății temporare de plată, data și semnătura debitorului.
    • Se reduce semnificativ numărul documentelor justificative solicitate. Nu mai sunt necesare următoarele documente:
      • Situația financiară anuală;
      • Situația încasărilor și plăților din ultimele 6 luni;
      • Situația privind indicatorii orientativi;
      • Programul de restructurare pentru anumite categorii.

Totuși rămân obligatorii pentru debitorii persoane juridice următoarele documente justificative:

      • Ultima balanță de verificare sau registrul-jurnal de încasări și plăți;
      • Programul de restructurare semnat de reprezentantul legal dacă debitorul deține bunuri pentru garanții sau oferă garanții de peste 50% din obligațiile eșalonate. Nu se anexează programul de restructurare dacă debitorul nu are bunuri, garanțiile oferite sunt sub 50% și debitorul este cu risc fiscal mic.
    • garanțiile sunt reglementate diferențiat ținându-se cont de valoarea lor comparativ cu obligațiile eșalonate;
    • nu mai este permisă modificarea perioadei de eșalonare prin decizii ulterioare de modificare;
    • contribuabilii au posibilitatea de a depune o singură cerere anuală pentru modificarea sau menținerea eșalonării;
    • Debitorii aflați în insolvență aplică o procedură distinctă de eșalonare la plată;
    • În cazul debitorilor persoane fizice, analiza capacității de plată se face pe baza veniturilor din ultimele 6 luni.
  • Cererile de eșalonare se soluționează în termen de 15 zile lucrătoare.
  • Se aduc modificări și asupra procedurii de amânare a penalităților de nedeclarare. Acesta se acordă în următoarele condiții:
    • Obligațiile principale au fost eșalonate; sau achitate în termenul legal stabilit prin plată sau compensare
  • Se aduc modificări și asupra eșalonării simplificate, precum urmează:
    • Se acordă eșalonarea și pentru creanțele vamale din decizii de regularizare;
    • Nu se mai acordă eșalonarea pentru obligațiile fiscale care trebuie achitate pentru păstrarea autorizațiilor;
    • modificarea eșalonării este posibilă o singură dată;
    • s-a introdus un nou formular privind acordul de principiu, necesar în anumite situații de prelungire sau modificare a valabilității eșalonării la plată pentru debitorii care trebuie să achite obligațiile fiscale administrate de organul fiscal central într-un anumit termen pentru a menține autorizația.

 

  • Modificări aduse Normelor metodologice privind întocmirea raportării contabile anuale aplicabile IFN-urilor și instituțiilor de credit
  • Ordin nr. 3/2025

 

  • Instituțiile financiare nebancare care depun raportările contabile anuale la ANAF în format electronic prin portalul e-guvernare.ro sau pe suport hârtie;
  • Formatul electronic al raportării contabile anuale se obține prin folosirea programului de Asistență elaborate de Ministerul Finanțelor;
  • Instituțiile financiare nebancare au obligația depunerii declarației de activitate (dacă este cazul) folosind programul de asistență pus la dispoziție de Ministerul Finanțelor;
  • Se modifică termenul de depunere a raportării contabile anuale, respectiv de 150 de zile de la încheierea exercițiului financiar, termenul de depunere este 31 mai inclusiv a exercițiului financiar următor celui de raportare;
  • Se introduce un nou formular cod 60G – “Cifra de afaceri netă care reflectă cifra de afaceri din perspectivă contabilă aferentă exercițiului financiar și se introduce un nou sub formular cod 60G – ”Cifra de afaceri”;
  • Se modifică formatul sub formularului de raportare contabilă anuală cod 60A – ”Active grupate pe categorii de operațiuni”;
  • Se modifică corespondența cu planul de conturi pentru instituțiile care aplică IFRS aferentă pozițiilor 051,085, 120 și 145.Ordin nr. 2/2025
  • Ordinul se aplică instituțiilor de credit care întocmesc raportările contabile anuale pentru Ministerul Finanțelor Publice
  • Depunerea raportării contabile se face către ANAF pe hârtie și în format electronic sau doar electronic
  • Raportarea se întocmește folosind programul elaborat de Ministerul Finanțelor, furnizat de ANAF – program distinct de cel pentru situațiile financiare anuale;
  • Termenul de depunere este de până la 31 mai a anului următor;

Broșură dedicată medicilor publicată de ANAF

  • Broșura cuprinde informații generale cu privire la obligațiile fiscale, din punct de vedere al impozitului pe venit și al contribuțiilor sociale obligatorii și se adresează tuturor celor care au avut în anul 2024 și obțin în continuare venituri din prestarea activităților de asistență medicală/stomatologică, în mod individual sau într-o formă de asociere.
  • Pentru mai multe detalii accesați link-ul următor: linkGhid privind veniturile realizate din ARENDAREA bunurilor agricole din patrimoniul personal
  • Prezentul ghid se adresează contribuabililor persoane fizice care realizează în anul 2025 venituri din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal și cuprinde cele mai întâlnite situații în ceea ce privește obținerea de astfel de venituri (arendarea de bunuri agricole cum ar fi: terenurile cu destinație agricolă, și anume terenuri agricole productive – arabile, viile, livezile, pepinierele viticole, pomicole, arbuștii fructiferi, plantațiile de hamei și duzi, pășunile împădurite etc).
  • De asemenea acest ghid cuprinde și principalele obligații fiscale ale plătitorilor de venituri din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal.
  • Plătitorii de venituri din arendă au obligația să completeze și să depună, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care s-au plătit veniturile, formularul 112 “Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”
  • Plătitorii de venituri din arendă nu au obligația completării și depunerii Declarației informative privind impozitul reținut la sursă și câștigurile/pierderile din investiții, pe beneficiari de venit – formular 205;
  • Persoanele fizice care realizează venituri din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal nu datorează contribuția de asigurări sociale pentru aceste venituri, dacă nivelul venitului obținut este mai mic de 6 salarii minime brute pe țară. Cu toate acestea, dacă persoana fizică obține venituri și din alte surse, iar nivelul cumulat al acestora depășește nivelul a 6 salarii minime brute pe țară, trebuie să plătească CASS.
  • Din punct de vedere al taxei pe valoarea adăugată arendarea bunurilor reprezintă o prestare de servicii. Persoana fizică care realizează numai operațiuni de arendare a bunurilor imobile, cu caracter de continuitate, devine persoană impozabilă din punct de vedere al TVA, însă arendarea de bunuri imobile este operațiune scutită de TVA.
  • În situația în care persoana fizică desfășoară numai activități de arendare a bunurilor imobile, aceasta nu are obligația să solicite înregistrarea în scopuri de TVA chiar dacă cifra de afaceri depășește plafonul de 300.000 lei.
  • Orice persoană impozabilă poate opta pentru taxarea operațiunilor de arendare a bunurilor imobile, scutite de TVA.
  • Mai multe detalii găsiți accesând link-ul următor: Link

Ghid privind utilizarea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport

  • Se aduc modificări contravențiilor care se aplică pentru faptele săvârșite de operatorii economici, respectiv:
      • Suspendarea dispozițiilor privind nerespectarea de către operatorul de transport rutier a obligației de a asigura transferul datelor curente de poziționare a vehiculului de transport, care fac obiectul declarației, pe toată durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport; și
      • nerespectarea de către conducătorul vehiculului de transport a obligației de a pune în funcțiune dispozitivul de poziționare înainte de începerea transportului pe teritoriul național, respectiv să oprească dispozitivul de poziționare numai după livrarea bunurilor la locul de livrare declarat pe teritoriul național sau după părăsirea teritoriului național.
      • Pentru detalii suplimentare accesați link-ul următor: Link
Alte noutăți de interes:

 

Modificări aduse formularelor utilizate pentru declararea impozitelor și taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reținere la sursă (Ordin 623/2025 și Ordin nr. 649/2025)

Contribuția la Fondul de Tranziție Energetică

  • Se modifică poziția 87 – Contribuția la Fondul de Tranziție Energetică din Anexa nr. 3 din Nomenclatorul obligațiilor de plată la bugetul de stat;
  • Se modifică Anexa nr. 4 – Instrucțiuni de completare a formularului 100 „Declarație privind obligațiile de plată la bugetul de stat”, modificări ce vizează obligația de a declara Contribuția la Fondul de Tranziție Energetică (poziția 87), respectiv în funcție de măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică în perioada 1 aprilie 2025-30 iunie 2025, respectiv măsurile aplicabile clienților finali din piața de gaze naturale în perioada 1 aprilie 2025-31 martie 2026.
  • Aceste modificări se aplică pentru obligațiile datorate începând cu 1 aprilie 2025.

Impozitul pe construcții

  • Formularul 100 este modificat, introducându-se la poziția 112 din Nomenclatorul obligațiilor de plată la bugetul de stat – „Impozitul pe construcții”;
  • Termenul de depunere a declarației D100 pentru impozitul pe construcții datorat de contribuabili este 25 mai a anului pentru care se datorează impozitul;
  • Contribuabilii care au depus deja declarația privind impozitul pe construcții înainte de intrarea în vigoare a noului formular trebuie să depună un nou document: Formularul 710 – Declarație rectificativă, pentru a putea beneficia de eventuala bonificație prevăzută de lege.

Modificarea Procesului-verbal de constatare și sancționare a contravențiilor

  • A fost modificat formularul (proces-verbal) de contravenție fiscală întocmit de inspectorii fiscali, respectiv pe noul formular se precizează că amenda poate fi achitată în 15 zile (nu doar în 48 de ore);
  • Noul formular include și respectarea normelor GDPR.

Modificări aduse modalității de calcul și plată a taxei pe activitatea minieră și a redevenței miniere (Ordin nr. 241/2025)

Sunt înlocuite Instrucțiunile tehnice privind modul de evidentă, raportare, calcul și plată a taxei pe activitatea minieră și a redevenței miniere

Cum vă putem ajuta:

Echipa NOA vine în sprijinul societăților oferind consultanță și îndrumare în diverse spețe referitoare la noile modificări legislative conform celor menționate anterior, precum și în totalitatea situațiilor întâmpinate din punct de vedere fiscal sau al auditului financiar/ auditului intern

Echipa NOA vă stă cu plăcere la dispoziție pentru mai multe detalii referitoare la cele prezentate în cadrul materialului și vă încurajăm să ne contactați accesând formularul de contact

Cu stimă,
Echipa NOA