NewsflashNoutățile fiscale ale lunii august / Tax news of August

septembrie 9, 2025
https://noagroup.ro/wp-content/uploads/2024/01/NEWSFLASH.jpg

Vezi materialul complet în format PDF.

See the full English version of the document in PDF.

Modificări pe scurt:

 

Amânarea obligației de întocmire a raportului de durabilitate – Ordinul nr. 1421/2025 al ministrului finanțelor referitor la datele de la care se aplică anumite cerințe de raportare privind durabilitatea, a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 786 din data de 22 august 2025.

Modificări în ceea ce privește impozitarea grupurilor de întreprinderi multinaționale și a grupurilor naționale de mari dimensiuni – Ordonanța nr. 21/2025 pentru modificarea și completarea Legii nr. 431/2023 privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de întreprinderi multinaționale și a grupurilor naționale de mari dimensiuni, a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 805 din data de 29 august 2025.

Noi modificări la nivelul Codului fiscal – Ordonanța nr. 22/2025 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 806 din data de 29 august 2025.

Alte noutăți de interes:

 

Aprobarea sistemului de raportare contabilă la 30 iunie 2025 – Ordinul nr. 1194/2025 al ministrului finanțelor pentru aprobarea Sistemului de raportare contabilă la 30 iunie 2025 a operatorilor economici, a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 730 din data de 5 august 2025.

Aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și de gestionare a formularului 112 – Ordinul nr. 2066/ 248/ 1.377/ 3.103/ 2025 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, al președintelui Casei Naționale de Pensii Publice, al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate și al președintelui Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă pentru aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și de gestionare a formularului 112 „Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”, a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 800 din data de 28 august 2025. De asemenea, anexele ce cuprind instrucțiunile de completare ale formularului 112, precum și caracteristicile de editare, modul de difuzare, de utilizare și păstrare a formularului 112, au fost publicate în Monitorul Oficial nr. 800bis în data de 28 august 2025.

Criterii de evaluare a riscului fiscal ridicat, potrivit Ordinului comun ANAF & AVR nr. 1 826/2 372/2025 (care completează Anexa la Ordinul nr. 417/1 204/2025). Au fost modificate și completate criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat al operatorilor economici persoane juridice. Aceste modificări vizează actualizarea și clarificarea unor aspecte referitoare la comportamentele fiscale considerate riscante.

 

Modificări pe larg:

 

Amânarea obligației de întocmire a raportului de durabilitate (Ordin nr. 1421/ 2025)

  • Se amână cu doi ani obligația de întocmire a raportului de durabilitate.
  • Amânarea se aplică entităților care erau deja obligate să întocmească raportarea privind durabilitatea începând cu exercițiile financiare 2025 și 2026 și care aveau termenele în 2026 și 2027.
  • Obligația se va aplica începând cu exercițiul financiar 2027 (cu termen în 2028), în loc de 2025, și cu exercițiul financiar2028 (cu termen în 2029), în loc de 2026. Astfel:
    • 2025 devine 2027 pentru:
        • entitățile mijlocii și mari care, la data bilanțului, depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele trei criterii (altele decât cele care au căpătat obligația începând cu exercițiul financiar 2024): totalul activelor – 25.000.000 lei, cifra de afaceri netă – 50.000.000 lei, numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar – 50;
        • entitățile care sunt societăți-mamă ale unui grup mare(altele decât cele care au căpătat obligația începând cu exercițiul financiar 2024);
    • 2026 devine 2028 pentru societățile ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată și care nu depășesc criteriile următoare: totalul activelor – 25.000.000 lei, cifra de afaceri netă – 50.000.000 lei, numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar – 50.

Modificări în ceea ce privește impozitarea grupurilor de întreprinderi multinaționale și a grupurilor naționale de mari dimensiuni (Ordonanța nr. 21/ 2025).

  • Se adaugă definții noi:
    • credit fiscal transferabil tranzacționabil;
    • standard legal de transferabilitate (transfer în max. 15 luni către parte neafiliată);
    • standard de tranzacționare (tranzacție la un preț ≥ prețul minim)
  • La formula de calcul a impozitul suplimentar național se adaugă impozitul suplimentar adițional.
  • Unitățile constitutive care aplică Directiva 2013/34/UE trebuie să prezinte impozitul amânat în notele la situațiile financiare sau pot aplica IFRS.
  • Reduceri de capital propriu calificate ca fonduri proprii de rang 1 se tratează drept cheltuială la calculul rezultatului calificat.
  • Se clarifică tratamentul creditelor fiscale transferabile tranzacționabile – pot majora sau reduce impozitul acoperit, după caz.
  • Se reglementează tratamentul cheltuielilor negative cu impozitul suplimentar, care pot fi reportate și compensate în anii următori.
  • Se definește entitatea locală desemnată ca reprezentant al grupului în România pentru declarații/notificări.
  • Termene de declarare: primul an – 12 luni de la sfârșitul exercițiului financiar; ulterior – 6 luni.

Noi modificări la nivelul Codului fiscal (Ordonanța nr. 22/ 2025)

Reguli noi privind locul prestării serviciului în cazul evenimentelor organizate în mediul online:

  • Locul prestării al serviciilor culturale, artistice, sportive, științifice, educaționale, de divertisment sau similare (inclusiv târguri și expoziții) prestate online este locul unde beneficiarul este stabilit, domiciliază sau își are reședința obișnuită.

Noutăți privind aplicarea regimului special în cazul operelor de artă:

  • Persoana impozabilă revânzătoare poate opta pentru aplicarea regimului special pentru operele de artă achiziționate de la o altă persoană impozabilă (nu revânzător).

Noutăți privind sistemul RO e-TVA:

  • Se suspendă termenul de aplicare al sancțiunilor aferente sistemului RO e-TVA până la data de 31 decembrie 2025 în cazul următoarelor:
    • netransmiterea răspunsului la notificări e-TVA;
    • furnizarea incompletă a informațiilor;
    • risc de rambursare necuvenită a TVA.
  • Măsura este valabilă inclusiv pentru cei ce folosesc sistemul de TVA la încasare.

Noutăți privind regimul de scutire aplicat în cazul întreprinderilor mici:

  • Se includ și firmele mici din alte state membre UE care aplică scutirea direct în România
  • Se limitează dreptul de deducere pentru operațiuni cu locul în străinătate dacă firma este în regim de scutire.
  • Crește plafonul de scutire de la 300.000 lei la 395.000 lei în cazul întreprinderilor mici cu sediul activității economice în România. Dacă plafonul este depășit, regimul normal de TVA se aplică din data depășirii plafonului.
  • Sunt introduse proceduri clare pentru situațiile în care o firmă nu se înregistrează la timp după depășirea plafonului. Dacă organul fiscal descoperă întârzierea, înregistrează contribuabilul din oficiu, de la data depășirii, și stabilește diferențele de TVA de plată sau, după caz, sumele de rambursat.
  • Dacă întreprinderea constată singură întârzierea, poate cere modificarea datei de înregistrare, calculează singură diferențele și le declară. În ambele situații, regularizarea se face prin primul decont de TVA depus după momentul înregistrării sau al modificării datei.
  • Se creează un regim special pentru firmele românești care vor să aplice scutirea de TVA în alte state membre. Condițiile sunt ca cifra de afaceri la nivelul Uniunii Europene să nu depășească plafonul de 100.000 euro la nivelul întregii Uniuni și, în același timp, să rămână sub plafonul de scutire din statul în care cer aplicarea în cazul livrărilor de bunuri și a prestărilor de servicii efectuate în statul membru în care persoana impozabilă intenționează să aplice scutirea. Pentru a folosi această facilitate, firma trebuie să notifice ANAF, primește un cod de TVA special marcat cu sufixul „EX” și are obligația să transmită periodic date despre cifra sa de afaceri realizată în Uniune. Dacă depășește plafonul, scutirea încetează și trebuie să se înregistreze normal.
  • Similar, firmele din alte state membre cu activitate redusă în România pot aplica regimul de scutire, cu aceleași limite (100.000 euro UE, 395.000 lei România)
  • Reguli adaptate pentru înregistrare TVA, inclusiv pentru coduri anulate.
  • Înregistrare specială dacă se depășesc plafonul achiziții intracomunitare sau beneficiarul plăteste TVA.
  • Posibilitate de facturi simplificate pentru firmele în regim de scutire.
  • Regularizare TVA și facturi corectate pentru înregistrarea retroactivă

Prevederile menționate anterior intră în vigoare la data de 1 septembrie 2025.

  • Există însă reguli tranzitorii pentru luna august astfel:
    • dacă se depășește plafonul de 300.000 lei, dar nu și pe cel de 395.000 lei, firma poate rămâne în regimul de scutire;
    • dacă se depășește și plafonul nou, înregistrarea trebuie făcută până la data de 10 septembrie.
  • În plus, contribuabilii deja înregistrați doar pentru depășirea vechiului plafon pot cere scoaterea din evidență dacă se încadrează până la limita noului prag.
  • Solicitarea de scoatere din evidenţa persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA, se poate depune la organele fiscale competente între data de 1 şi 10 a fiecărei luni următoare perioadei fiscale aplicate de persoana impozabilă.
  • În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare, ANAF trebuie să emită ordine prin care se stabilesc procedurile detaliate pentru aplicarea noilor regimuri.

 

Alte noutăți de interes:

 

Aprobarea sistemului de raportare contabilă la 30 iunie 2025 (Ordin nr. 1194/ 2025)

  • Se aprobă Sistemul de raportare contabilă la 30 iunie 2025 al operatorilor economici.
  • Se aplică:
    • Entităților care aplică Reglementările contabile privind situațiile financiare anuale individuale și consolidate și care în exercițiul financiar precedent au avut cifră de afaceri netă > 1.000.000 euro;
    • Persoanelor care aplică Standardele Internaționale de Raportare Financiară (IFRS) și care în exercițiul financiar precedent au avut cifră de afaceri netă > 1.000.000 euro.

Aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și de gestionare a formularului 112 (Ordin nr. 2066/ 248/ 1.377/ 3.103/ 2025)

  • Se aprobă formularul 112 „Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”.
  • Se aprobă instrucțiunile de completare ale formularului 112, precum și caracteristicile de editare, modul de difuzare, de utilizare și păstrare a formularului 112.

Criteriile de evaluare a riscului fiscal ridicat, potrivit Ordinului comun ANAF & AVR nr. 1 826/2 372/2025 (care completează Anexa la Ordinul nr. 417/1 204/2025):

Nou criteriu adăugat:

  • Operatorii economici care au domiciliul fiscal declarat la sediul unui cabinet de avocatură sunt, în mod expres, incluși în categoria celor cu risc fiscal ridicat

 

Cum vă putem ajuta:

Echipa NOA vine în sprijinul societăților oferind consultanță și îndrumare în diverse spețe referitoare la noile modificări legislative conform celor menționate anterior, precum și în totalitatea situațiilor întâmpinate din punct de vedere fiscal sau al auditului financiar/ auditului intern

Echipa NOA vă stă cu plăcere la dispoziție pentru mai multe detalii referitoare la cele prezentate în cadrul materialului și vă încurajăm să ne contactați accesând formularul de contact

Cu stimă,
Echipa NOA