NewsflashNoutăți fiscale ale lunii martie/ Legislative news of March

aprilie 10, 2023
https://noagroup.ro/wp-content/uploads/2024/01/NEWSFLASH.jpg

See the full English version of the document in PDF.

Vezi materialul complet în format PDF.

Modificări pe scurt:

 

În data de 2 martie 2023, în Monitorul Oficial nr. 179, a fost publicat Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 231 din data de 02 martie 2023 privind modificarea și completarea anexei nr. 5 la Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.780/2017 pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare utilizate în administrarea impozitului pe venit.

În data de 6 martie 2023, în Monitorul Oficial nr. 187, a fost publicată Hotărârea nr. 181 din 6 martie 2023 pentru modificarea și completarea titlului VIII „Accize și alte taxe speciale” din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016.

Totodată, în data de 10 martie 2023, în Monitorul Oficial nr. 201, a fost Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 310 din 10 martie 2023 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozit pe profit determinat de grupul fiscal”, precum și pentru modificarea și completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.386/2016 pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor 101 „Declarație privind impozitul pe profit” și 120 „Decont privind accizele”.

De asemenea, tot în data de 10 martie 2023, în Monitorul Oficial nr. 201, a fost publicat Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.111 din 10 martie 2023 pentru aprobarea nivelului accizei specifice la țigarete.

Mai mult de atât, în data de 24 martie 2023, în Monitorul Oficial nr. 246, a fost publicat Ordinul președintelui Autorității Vamale Române nr. 476 privind definirea caracterului ocazional al introducerii în România de bunuri aflate în bagajele personale ale călătorilor care vin dintr-o țară terță.

Totodată, tot în data de 24 martie 2023, în Monitorul Oficial nr. 246, a fost publicat Ordinul ministrului finanțelor și al ministrului culturii nr. 1.098/2.748 privind stabilirea valorii sumei indexate care se acordă sub formă de tichete culturale pentru semestrul I al anului 2023.

În data de 29 martie 2023, în Monitorul Oficial nr. 258, a fost publicat Ordinul ministrului finanțelor și ministrului muncii și solidarității sociale nr. 1.121/655/2023 privind stabilirea valorii sumei lunare indexate care se acordă sub formă de tichete de creșă pentru semestrul I al anului 2023.

În data de 29 martie 2023, în Monitorul Oficial nr. 261, a fost publicat Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 319 privind abrogarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1850/2016 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare a activității de distribuție și comercializare angro de băuturi alcoolice și/sau tutun prelucrat, precum și pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare.

Totodată, în data de 29 martie 2023, în Monitorul Oficial nr. 261, a fost publicat Ordinul ministrului finanțelor nr. 1235 pentru actualizarea cuantumului indemnizației de delegare/detașare și a cuantumului alocației de cazare prevăzute în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 714/2018 privind drepturile și obligațiile personalului autorităților și instituțiilor publice pe perioada delegării și detașării în altă localitate, precum și în cazul deplasării în interesul serviciului.

De asemenea, în data de 30 martie 2023, în Monitorul Oficial nr. 263, a fost publicat Ordinul ministrului finanțelor nr. 1.178 pentru aprobarea Procedurii privind emiterea soluției fiscale individuale anticipate.

În data de 30 martie 2023, în Monitorul Oficial nr. 264, a fost publicat Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 347 pentru modificarea unor acte normative privind înregistrarea/ anularea înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată.

În data de 30 martie 2023, în Monitorul Oficial nr. 265, a fost publicată Legea nr. 69 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

În data de 31 martie 2023, în Monitorul Oficial nr. 272 a fost publicat Ordinul ministrului finanțelor și al ministrului muncii și solidarității sociale nr. 2361/654 privind stabilirea valorii nominale indexate a unui tichet de masă pentru semestrul I al anului 2023.

Tot în data de 31 martie 2023, în Monitorul Oficial nr. 272, a fost publicat Ordinul președintelui Autorității Vamale Române nr. 475 pentru aprobarea Normelor privind metodologia de determinare a greutății nete la importul de banane proaspete care se clasifică la poziția tarifară 0803 90 10.

Modificări pe larg:

 

Formulare utilizate în administrarea impozitului pe venit

  • Se modifică și se completează Formularul 224 – „Declarație privind veniturile sub formă de salarii și asimilate salariilor din străinătate obținute de către persoanele fizice care desfășoară activitate în România”, precum și instrucțiunile de completare a aceluiași formular, după curm urmează:

– Rd. 7: Primele de asigurare voluntară de sănătate, precum și serviciile medicale sub formă de abonament – se trece suma reprezentând primele de asigurare voluntară de sănătate, precum și serviciile medicale furnizate sub formă de abonament, suportată de angajați, în limita echivalentului în lei a 400 euro anual;

– Rd.8: Contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilităților sportive – se menționează suma reprezentând contravaloarea abonamentelor sportive suportate de angajați în limita echivalentului în lei a 400 euro/an;

– Rd.9: Venit bază de calcul – pentru funcția de bază se înscrie suma calculată prin scăderea deducerilor personale, a cotizației sindicale, a contribuțiilor la fondurile de pensii facultative, a primelor de asigurare voluntară de sănătate și contravaloarea abonamentelor sportive din venitul net. În celelalte cazuri se preia suma înscrisă la rd. 3;

– Rd.10: Impozit lunar datorat – se înscrie suma impozitului calculat prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului de bază calculat;

– Rd.11: Impozit anual datorat – se trece suma impozitului anual calculată prin însumarea impozitului lunar datorat de contribuabil. Acest rând se completează în declarația depusă pentru luna decembrie, respectiv luna în care încetează raportul de muncă;

– Rd.4, rd. 5, rd. 6, rd. 7 și rd. 8 se completează doar la funcția de bază.

  • Noul formular se utilizează pentru declararea impozitului pe veniturile realizate începând cu luna februarie 2023.

 Modificări privind Accizele și alte taxe speciale

  • Se completează Normele metodologice de aplicare a titlului VIII „Accize și alte taxe speciale” din Codul fiscal precum urmează:

– Destinatarii certificați și expeditorii certificați, alții decât cei înființați în temeiul Legii societăților nr. 31/1990, trebuie să anexeze cererilor privind acordarea atestatelor, documentele prevăzute de legislația specifică prin care aceștia au fost înființați, din care să rezulte valoarea patrimoniului de afectațiune și/sau altele asemenea;

– Pentru tutunul prelucrat, pragul pierderii parțiale apărute ca urmare a unor cauze care țin de natura produselor este de 0%;

– Deplasarea produselor accizabile în regim suspensiv de accize din România este însoțită de un exemplar tipărit al documentului administrativ electronic sau de codul de referință administrativ unic (anterior putea fi însoțită doar de documentul administrativ electronic);

– Deplasarea produselor accizabile care au fost eliberate pentru consum pe teritoriul unui alt stat membru al UE și care sunt deplasate către teritoriul României pentru a fi livrate sau utilizate în România, și invers, este însoțită de factura și de documentul administrativ simplificat electronic (anterior trebuia însoțită doar de documentul administrativ electronic);

– Deplasarea intracomunitară a alcoolului complet denaturat trebuie însoțită de documentul administrativ simplificat electronic;

– Produsele accizabile primite în regim suspensiv de accize de către destinatarul înregistrat, precum și deplasarea produselor accizabile în regim suspensiv de accize dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene către un destinatar din România autorizat să primească produsele în regim suspensiv de accize, trebuie însoțite de codul de referință administrativ unic;

– Într-un antrepozit fiscal sunt permise deținerea și depozitarea în regim suspensiv de accize în cazul alcoolului și băuturilor alcoolice, tutunului prelucrat și produselor energetice;

– Într-un antrepozit fiscal de producție este permisă și deținerea în regim suspensiv de accize a produselor accizabile utilizate ca materie primă în procesul de producție de produse accizabile și a celor rezultate din activitatea de producție, iar în antrepozitul fiscal de depozitare este permisă și depozitarea în regim suspensiv de accize a biocombustibililor, biocarburanților și aditivilor utilizați pentru amestecul cu combustibili pentru încălzire/motor tradiționali;

– Garanția pentru eliberarea autorizației de utilizator final se poate constitui prin consemnare de mijloace bănești la o unitate a Trezoreriei Statului sau prin scrisoare de garanție/poliță de asigurare de garanție emisă de o instituție de credit/societate de asigurare;

– Se aduc modificări cu privire la tipul documentelor ce pot fi utilizate pentru scutirile de la plata accizelor prevăzute la art. 395 alin. (1) din Codul fiscal, precum și cu privire la procedura pentru restituirea sau remiterea accizelor în cazul băuturilor alcoolice şi produselor din tutun prelucrat retrase de pe piață, precum și în cazul produselor accizabile reintroduse în antrepozitele fiscale din România;

– Totodată, se aduc modificări cu privire la documentele și procedura privind deplasarea produselor accizabile în regim suspensiv de accize, precum și cu privire la documentele și procedura pentru obținerea atestatului de către destinatarul certificat, respectiv expeditorul certificat în România;

– Se modifică prevederile referitoare la situația în care un destinatar certificat din România urmează să primească produse accizabile eliberate pentru consum în alt stat membru al Uniunii Europene, inclusiv cu privire la cazurile în care destinatarul certificat are obligația de a depune o garanție și cu privire la deplasarea produselor accizabile care au fost eliberate pentru consum în România de la un expeditor certificat către un destinatar certificat din alt stat membru al Uniunii Europene, pentru a fi livrate în scopuri comerciale sau pentru a fi utilizate în acel stat membru;

– Sunt introduse prevederi referitoare la aplicarea timbrelor sau banderolelor în cazul achizițiilor de produse accizabile supuse marcării care au fost deja eliberate pentru consum în alte state membre.

Aceste modificări intră în vigoare la data de 6 martie 2023, iar prevederile referitoare la abrogarea Anexei 37 – Document de însoțire pentru circulația intracomunitară a produselor accizabile deja eliberate pentru consum intră în vigoare începând cu 1 ianuarie 2024.

  • Nivelul accizei specifice la țigarete în perioada 1 aprilie 2023 – 31 martie 2024 este de 493,988 lei/1.000 țigarete.

 Modificări aduse unor formulare

  • Se modifică formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”. Formularul se completează și de membrii grupului fiscal în domeniul impozitului pe profit. În această situație se bifează rubrica «Declarație depusă de membrul unui grup fiscal în domeniul impozitului pe profit», iar declarația semnată electronic se transmite persoanei juridice responsabile a grupului fiscal.
  • Se modifică modalitatea de completare a rândurilor din formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit” referitoare la pierderile fiscale de recuperat din anii precedenți. În cazul membrilor unui grup fiscal în domeniul impozitului pe profit, rândul corespunzător se completează cu valoarea pierderilor fiscale de recuperat din perioadele anterioare aplicării sistemului de consolidare fiscală. Totodată, se aduc precizări referitoare la modalitatea de recuperare a pierderilor fiscale de către membrii grupului fiscal și suma reprezentând profit impozabil/pierdere fiscală ce se transmite persoanei juridice responsabile pentru determinarea rezultatului fiscal consolidat al grupului fiscal.
  • Se aprobă formularul 101 Grup fiscal – Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grup fiscal; acest formular se utilizează pentru declararea impozitului pe profit anual datorat începând cu anul fiscal 2022.
  • Se modifică Procedura de înregistrare în scopuri de TVA precum urmează:

– Persoanele impozabile care sunt supuse înregistrării în registrul comerțului și care solicită înregistrarea în scopuri de TVA potrivit art. 316, alin. (1), lit. a) din Codul fiscal depun la oficiul registrului comerțului de pe lângă tribunal formularul «Cerere de înregistrare fiscală», care reprezintă anexă la formularul «Cerere de înregistrare în registrul comerțului» (anterior cererea de înregistrare în scopuri de TVA se depunea la organul fiscal competent în aceeași zi cu depunerea la oficiul registrului comerțului a cererii de înmatriculare);

– Persoanele impozabile care nu sunt supuse înregistrării în registrul comerțului și care solicită înregistrarea în scopuri de TVA potrivit art. 316, alin. (1), lit. a) din Codul fiscal, trebuie să depună declarația de înregistrare fiscală;

– Persoanele impozabile supuse înregistrării în registrul comerțului care solicită înregistrarea în scopuri de TVA potrivit art. 316, alin. (1) lit. b) sau c) din Codul fiscal, trebuie să depună declarația de mențiuni, având completată rubrica «Date privind vectorul fiscal», secțiunea Taxa pe valoarea adăugată;

– Se modifică Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum și a modelului și conținutul unor formulare.

 Caracterul ocazional al introducerii în România de bunuri aflat în bagajele personale ale călătorilor care vin dintr-un stat terț

  • În vedere aplicării Normelor privind scutirea de la plata TVA și a accizelor pentru importurile definitive ale anumitor bunuri, se consideră caracter ocazional al introducerii în România de bunuri, dacă nu reprezintă o parte fracționară a unei serii de introduceri efectuate de același călător într-un interval de cel puțin 7 zile de la ultima introducere de bunuri.
  • Dacă același călător introduce bunuri în România în mod regulat, respectiv de mai multe ori într-o zi sau la intervale de timp mai scurte de 7 zile, nu se consideră că introduce bunuri cu caracter ocazional.

 Modificări aduse Codului fiscal cu privire la impozitarea nomadului digital

  • Nomadul digital datorează contribuții de asigurări sociale obligatorii – CASS și CAS – dacă este prezent pe teritoriul României pentru o perioada/perioade mai mare de 183 de zile pe parcursul unui an calendaristic.
  • Veniturile din salarii sau asimilate salariilor obținute de o persoană fizică cu statut de nomad digital din activitatea pe care o prestează în baza unui contract de muncă la o societate înregistrată în afara României si care utilizează servicii prin utilizarea tehnologiei informației și comunicațiilor, sunt neimpozabile în România dacă persoana respectivă nu este prezentă pe teritoriul României pe o perioada/perioade consecutive mai mari de 183 de zile pe parcursul oricărui interval de 12 luni consecutive, care se încheie în anul calendaristic vizat.

 Valoarea sumei indexate pentru tichete culturale, tichete de creșă și tichete de masă

  • Suma indexată ce se acordă pentru tichetele culturale pentru semestrul I al anului 2023 a fost stabilită astfel:

– Valoarea sumei acordate lunar, respectiv ocazional sub formă de tichete culturale este de maximum 200 lei/lună, respectiv 400 lei/eveniment;

– Această valoare se aplică și pentru lunile august și septembrie ale anului 2023.

  • Suma indexată ce se acordă pentru tichetele de creșă pentru semestrul I al anului 2023 a fost stabilită astfel:

– Valoarea sumei acordate lunar sub formă de tichete de creșă, începând cu luna aprilie 2023, este de 600 lei;

– Această valoare se aplică și pentru lunile august și septembrie ale anului 2023.

  • Valoarea nominală indexată a unui tichet de masă pentru semestrul I al anului 2023 a fost stabilită astfel:

– Pentru semestrul I 2023, începând cu luna aprilie, valoarea nominală a unui tichet de masă este de maxim 30 de lei/zi;

– Această valoare se aplică și pentru lunile august și septembrie ale anului 2023.

  Actualizarea cuantumului indemnizației de delegare/detașare și cuantumul alocației de cazare

  • Începând cu 1 aprilie 2023 se majorează cuantumul indemnizațiilor acordate personalului autorităților şi instituțiilor publice pe perioada delegării şi detașării în altă localitate, astfel:

– Cuantumul indemnizației de delegare la 23 lei/zi;

– Cuantumul alocației de cazare la 265 lei/zi;

– Cuantumul indemnizației de detașare la 23 lei/zi.

  • În consecință, în mediul privat, nivelul neimpozabil al indemnizației de delegare (diurna) primite de salariați pe perioada desfășurării activității în altă localitate va fi de 57,5 lei (2,5 ori * 23 lei), în limita a 3 salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat.

Alte noutăți legislative

  • S-a modificat Procedura de înregistrare a activității de distribuție și comercializare angro de băuturi alcoolice și/sau tutun prelucrat.
  • A fost publicată Procedura privind emiterea soluției fiscale individuale anticipate prin care se poate reglementa tratamentul fiscal aplicabil unei situații fiscale de fapt viitoare, în legătură cu impozitele, taxele și contribuțiile sociale obligatorii reglementate de Codul fiscal. Procedura prevede printre altele, următoarele:

– organul fiscal competent pentru emiterea soluției fiscale individuale anticipate este Ministerul Finanțelor;

– contribuabilii pot solicita emiterea unei soluții fiscale prin depunerea unei cereri, cu cel puțin 90 de zile anterior datei la care intenționează să efectueze tranzacțiile propuse;

– organul fiscal competent notifică contribuabilul, în termen de 15 zile de la finalizarea analizei prealabile, cu privire la faptul că cererea nu este luată în considerare şi despre posibilitatea depunerii unei noi cereri;

– contribuabilul poate solicita organului fiscal competent organizarea unei discuții preliminare, își poate exprima punctul de vedere cu privire la proiectul de soluție fiscală sau poate transmite o notificare către organul fiscal dacă nu este de acord cu soluția fiscală emisă.

  • Au fost publicate Normele privind metodologia de determinare a greutății nete la importul de banane proaspete care se clasifică la poziția tarifară 0803 90 10, în vederea efectuării procedurilor de vămuire și stabilire a taxelor vamale la import și acordării autorizației pentru întocmirea documentelor justificative pentru declarațiile vamale standard de certificare a cântăririi bananelor proaspete încadrate la codul NC 0803 90 10 care fac obiectul taxelor la import („certificate de cântărire a bananelor”).
Cum vă putem ajuta:

Echipa NOA vine în sprijinul societăților oferind consultanță și îndrumare în diverse spețe referitoare la noile modificări legislative conform celor menționate anterior, precum și în totalitatea situațiilor întâmpinate din punct de vedere fiscal sau al auditului financiar/ auditului intern.

Echipa NOA vă stă cu plăcere la dispoziție pentru mai multe detalii referitoare la cele prezentate în cadrul materialului și vă încurajăm să ne contactați accesând formularul de contact

Cu stimă,
Echipa NOA