Vezi materialul complet în format PDF.
See the full English version of the document in PDF.
Modificări pe scurt:
Modificări aduse Codului fiscal –Ordonanța de urgență nr. 21/2025 pentru modificarea și completarea titlului X din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 300 din data de 4 aprilie 2025.
Completări privind competențele organului fiscal central și actualizarea formularelor de înregistrare fiscală, mențiuni și radiere –Ordinul nr. 468/2025 al președintelui ANAF pentru completarea Ordinului nr. 3.775/2015 privind competențele speciale ale organului fiscal central, precum și pentru modificarea și completarea Ordinului nr. 1.699/2021 privind formularele de înregistrare fiscală, a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 302 din data de 7 aprilie 2025.
Reglementarea procedurii de înregistrare a reprezentanților persoanelor juridice străine – Ordinul nr. 472/2025 al președintelui ANAF privind aprobarea procedurii și condițiilor de înregistrare a reprezentanților prevăzuți la art. 462 alin. (11) din Codul fiscal și a formularului 178, a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 303 din data de 7 aprilie 2025.
Bonificații pentru impozitul pe profit și microîntreprinderi – Ordinul nr. 540/2025 al ministrului finanțelor pentru aprobarea procedurii de acordare a bonificației de 3% din impozitul pe profit anual și din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor aferente anului fiscal 2024 sau anului fiscal modificat care începe în 2024, a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 331 din data de 14 aprilie 2025.
Aprobarea normelor tehnice privind monitorizarea transporturilor rutiere – Ordinul nr. 539/2025 al președintelui ANAF privind abrogarea Ordinului nr. 1.339/2008 privind Normele tehnice pentru Sistemul de monitorizare și securitate a transporturilor rutiere de mărfuri, a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 362 din data de 24 aprilie 2025.
Aprobarea normelor tehnice privind Sistemul de control al exportului – Ordinul nr. 541/2025 al președintelui ANAF pentru abrogarea Ordinului nr. 1.194/2016 privind Normele tehnice de utilizare a Sistemului de control al exportului, a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 362 din data de 24 aprilie 2025.
Suspendarea unor sancțiuni privind sistemul RO e-Transport – Ordonanța de urgență nr. 29/2025 privind suspendarea aplicării unor dispoziții din OUG nr. 41/2022 privind RO e-Transport și abrogarea art. XXVIII din OUG nr. 130/2021, a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 365 din data de 24 aprilie 2025.
Alte noutăți de interes:
Aprobarea formularului 217 – Ordinul nr. 396/2025 al președintelui ANAF pentru aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și de gestionare a formularului 217 „Declarație privind impozitul pe veniturile din transferul dezmembrămintelor dreptului de proprietate sub condiție suspensivă” a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 287 din data de 2 aprilie 2025.
Modificări pe larg:
Modificări aduse Codului Fiscal (Ordonanța de urgență nr. 21/2025)
- Se modifică modul de determinare al impozitul pe construcții anual astfel:
- 0,5% aplicat asupra valorii nete a construcțiilor proprii pentru care nu se datorează impozit sau taxă pe clădiri;
- 0,25% asupra valorii construcțiilor deținute prin administrare, concesiune sau închiriere din patrimoniul statului sau al unităților administrativ-teritoriale (UAT), dacă aceste construcții nu sunt impozitate ca și clădiri.
- Impozitul se aplică construcțiilor situate pe teritoriul României, cu excluderea celor din marea teritorială.
- Valoarea netă a construcțiilor se determină ca diferență între soldul debitor al conturilor corespunzătoare construcțiilor și amortizarea contabilă cumulată a acestora.
- Investițiile în construcții aflate sub contracte de concesiune/ închiriere nu sunt supuse impozitării, decât în cazul în care acestea devin construcții potrivit legii. Totodată, construcțiile scutite de impozitul pe clădiri nu sunt vizate de noul impozit.
- Pentru contribuabilii care își încetează existența în cursul anului, apare obligația calculării impozitului pe construcții proporțional, în funcție de perioada de activitate efectivă. Calculul se face prin împărțirea impozitului anual la 365 de zile și înmulțirea cu numărul de zile corespunzător perioadei în care acestea apar ca existente.
- Pentru contribuabilii nou-înființați, impozitul pe construcții este datorat începând cu anul înființării, dacă data înregistrării legale nu depășește ultima zi a acelui an. În acest caz, baza de calcul o constituie construcțiile deținute în patrimoniu sau aflate în administrare/ concesiune/ închiriere, existente în a 30-a zi de la data înregistrării. Calculul se face prin împărțirea impozitului anual la 365 de zile și înmulțirea cu numărul de zile corespunzător perioadei în care acestea apar ca existente.
- În cazul contribuabililor cu exercițiu financiar modificat, declarația se depune până la 25 ale lunii a 5-a din anul fiscal modificat, iar plata impozitului se face în două tranșe: până la finalul lunii a 6-a și a 10-a din anul în care se datorează impozitul.
- Contribuabilii care aleg să declare și să achite anticipat impozitul până la 25 mai (sau 25 ale lunii a 5-a, pentru anul fiscal modificat), beneficiază de o bonificație de 10% din valoarea impozitului datorat. În situația în care contribuabilul își încetează activitatea în cursul aceluiași an, bonificația se recalculează proporțional cu perioada de activitate.
- Prevederile se aplică începând cu anul fiscal 2025 sau cu anul fiscal modificat care începe în anul 2025.
Completări privind competențele organului fiscal central și actualizarea formularelor de înregistrare fiscală, mențiuni și radiere (Ordin nr. 468/2025)
- Se adaugă două noi categorii de contribuabili pentru care Administraţia fiscală pentru contribuabili nerezidenţi din cadrul Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti este considerat organul fiscal competent pentru administrarea obligațiilor fiscale datorate astfel:
- Persoanele juridice nerezidente fără sediu permanent în România, dar care desfășoară activități de jocuri de noroc, datorează taxe conform legislației române în domeniu.
- Persoanele juridice din UE care se înregistrează direct în România datorează impozitul pe cifra de afaceri dacă desfășoară activități în sectorul petrol și gaze naturale, conform legislației aplicabile.
- Competenţa pentru înregistrarea fiscală/ înregistrarea în scopuri de TVA, precum şi pentru menţiunile ulterioare înregistrării fiscale/ înregistrării în scopuri de TVA a persoanei fizice impozabile care are sediul activităţii economice în afara României şi solicită înregistrarea în scopuri de TVA în România prin reprezentant fiscal contribuabil mare sau mijlociu revine organului fiscal în a cărui rază teritorială se află sediul reprezentantului fiscal.
- Organul fiscal competent pentru primirea şi analiza “Chestionarului pentru stabilirea rezidenţei fiscale a persoanei juridice străine cu locul conducerii efective în România” este organul fiscal central în a cărui rază teritorială urmează a se exercita gestiunea administrativă şi conducerea efectivă a afacerilor de către persoana juridică străină.
- Se modifică formularul 015 „Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni/Declarație de radiere pentru contribuabilii nerezidenți care nu au sediu permanent în România”, precum și instrucțiunile de completare.
- Se modifică formularul 700 „Declarație pentru înregistrarea/modificarea în mediu electronic a mențiunilor ulterioare înregistrării fiscale, precum și pentru radierea înregistrării fiscale”, precum și instrucțiunile de completare.
Reglementarea procedurii de înregistrare a reprezentanților persoanelor juridice străine (Ordin nr. 472/2025)
- Se aprobă Procedura și condițiile de înregistrare a reprezentanților persoanelor juridice străine, sucursale din România ale instituţiilor de credit, care sunt obligate să calculeze, să declare și să plătească impozitul specific pe cifra de afaceri.
- Se aprobă modelul și conținutul formularului 178 „Decizie privind aprobarea/respingerea cererii pentru desemnarea reprezentantului potrivit art. 462 alin. (13) din Codul fiscal”.
Bonificații pentru impozitul pe profit și microîntreprinderi (Ordin nr. 540/2025)
- A fost aprobată procedura oficială privind acordarea unei bonificații de 3% din impozitul pe profit anual, precum și din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, aferente anului fiscal 2024 sau anului fiscal modificat care începe în 2024.
- Această facilitate se aplică tuturor firmelor plătitoare de impozit pe profit sau pe veniturile microîntreprinderilor, indiferent de sistemul de declarare, cu condiția îndeplinirii cumulative a următoarelor cerințe:
- sunt depuse toate declarațiile fiscale conform vectorului fiscal – această condiție este considerată îndeplinită inclusiv în situația în care obligațiile fiscale au fost stabilite prin decizie de către organul fiscal, pentru perioadele în care nu au fost depuse declarații;
- impozitul aferent anului 2024 (sau anului fiscal modificat) este achitat integral și la termenul prevăzut de lege;
- nu există alte obligații fiscale restante sau creanțe bugetare restante evidențiate în titluri executorii emise potrivit legii, aflate în evidența organului fiscal central în vederea recuperării la termenul legal de depunere a declarațiilor relevante (declarația anuală pentru impozitul pe profit, respectiv declarația pentru trimestrul IV în cazul microîntreprinderilor).
- Bonificația de 3% se acordă automat de către ANAF, prin decizie, după expirarea termenului legal de depunere a declarației anuale (pentru impozitul pe profit) sau a declarației pentru trimestrul IV (pentru microîntreprinderi).
- Calculul bonificației se face prin aplicarea procentului de 3% la impozitul datorat pe întregul an. În cazul în care contribuabilul a redirecționat sume din impozitul pe profit conform prevederilor legale, aceste sume nu sunt luate în considerare la calculul bonificației.
- Pentru microîntreprinderile care devin plătitoare de impozit pe profit în cursul anului, bonificația se aplică pentru ambele tipuri de impozit. În situațiile în care este aplicabil impozitul minim pe cifra de afaceri, reducerea se calculează și în funcție de acesta.
- Au fost aprobate, de asemenea, modelele deciziilor administrative necesare implementării acestei măsuri:
- „Decizie de acordare a bonificației de 3% din impozitul pe profit anual/impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri şi din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor aferente anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024”;
- „Decizie de modificare a Deciziei de acordare a bonificaţiei de 3% din impozitul pe profit anual/impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri şi din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor aferente anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024”;
- „Decizia de anulare a Deciziei de acordare a bonificaţiei de 3% din impozitul pe profit anual/impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri şi din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor aferente anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024”.
Aprobarea normelor tehnice privind monitorizarea transporturilor rutiere (Ordin nr. 539/2025)
- Se aprobă normele tehnice privind utilizarea Sistemului de monitorizare și securitate a transporturilor rutiere de mărfuri.
- Se definesc anumiți termeni precum: sigiliu inteligent, baliză, dispozitiv de introducere şi citire a datelor, monitorizare integrate, monitorizare cu sigilii inteligente, monitorizare cu baliză, eveniment deosebit, fișă de monitorizare a transportului, birou vamal de plecare, birou vamal de destinație, transportator, container.
- Sistemul de monitorizare şi securitate a transporturilor rutiere de mărfuri va fi utilizat în baza analizei de risc, pentru monitorizarea deplasării mărfurilor aflate sub supravegherea autorității vamale:
a) plasate în regim de tranzit între două birouri vamale de frontieră şi care sunt supuse unor reglementări speciale de introducere sau transport pe teritoriul național;
b) plasate în regim vamal de tranzit între un birou vamal de frontieră şi un birou vamal din interiorul ţării şi care prezintă un risc ridicat în ceea ce priveşte descărcarea frauduloasă;
c) declarate pentru export şi care fac obiectul unor măsuri speciale la export;
d) privind mişcarea în interiorul ţării a produselor supuse la plata accizei armonizate şi nearmonizate, astfel: produsele aflate în regim suspensiv, produsele eliberate pentru consum până la destinaţia finală, precum şi produsele la care plata accizei este exceptată sau cu scutire directă.
- Procedura de monitorizare şi securitate a transporturilor rutiere de mărfuri se aplică persoanelor juridice române sau străine care efectuează operaţiuni vamale ori de mişcare a produselor de natura celor menţionate anterior, precum şi transportatorilor rutieri români sau străini.
Aprobarea normelor tehnice privind Sistemul de control al exportului (Ordin nr. 541/2025)
- Se aprobă normele tehnice de utilizare a Sistemului de control al exportului.
- Normele tehnice de utilizare a Sistemului de control al exportului se aplică tuturor mărfurilor care urmează să fie scoase de pe teritoriul vamal al Uniunii şi sunt acoperite de o declaraţie prealabilă la ieşire.
- Declaraţia prealabilă la ieşire ia una dintre următoarele forme:
a) o declaraţie vamală, în cazul în care mărfurile care urmează să fie scoase de pe teritoriul vamal al Uniunii sunt plasate sub un regim vamal pentru care o astfel de declaraţie se solicită;
b) o declaraţie de reexport;
c) o declaraţie sumară de ieşire.
Suspendarea unor sancțiuni privind sistemul RO e-Transport (Ordonanța de urgență nr. 29/2025)
- Până la data de 31 decembrie 2025, se suspendă aplicarea sancțiunilor pentru neîndeplinirea următoarelor obligații ale operatorilor de transport astfel:
– pentru neechiparea vehiculelor de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicaţii care utilizează tehnologii de poziţionare şi transmisie de date prin satelit;
– pentru lipsa transmiterii datelor de poziționare a vehiculului de transport, care fac obiectul declaraţiei, pe toată durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizării;
– pentru lipsa furnizării codului UIT șoferului.
- De asemenea, se suspendă și sancțiunile pentru neîndeplinirea obligațiilor conducătorilor auto de a:
- porni dispozitivul de poziţionare înainte de începerea transportului pe teritoriul naţional, respectiv de a opri dispozitivul de poziţionare numai după livrarea bunurilor la locul de livrare declarat pe teritoriul național sau după părăsirea teritoriului național în cazul transporturilor rutiere pe teritoriul național ale bunurilor cu risc fiscal ridicat şi transporturilor rutiere internaţionale de bunuri;
- prezenta, la cererea autorităților (ANAF, Autoritatea Vamală Română, Poliția Română) documentele care însoțesc transportul de bunuri care fac obiectul monitorizării prin sistemul RO e-Transport împreună cu codul UIT pus la dispoziţie.
- Această suspendare se aplică atât transporturilor rutiere interne de bunuri cu risc fiscal ridicat, cât și transporturilor internaționale.
Alte noutăți de interes:
Aprobarea formularului 217 (Ordin nr. 396/2025)
- Se aprobă modelul și conținutul formularului 217 „Declarație privind impozitul pe veniturile din transferul dezmembrămintelor dreptului de proprietate sub condiție suspensivă”.
Cum vă putem ajuta:
Echipa NOA vine în sprijinul societăților oferind consultanță și îndrumare în diverse spețe referitoare la noile modificări legislative conform celor menționate anterior, precum și în totalitatea situațiilor întâmpinate din punct de vedere fiscal sau al auditului financiar/ auditului intern
Echipa NOA vă stă cu plăcere la dispoziție pentru mai multe detalii referitoare la cele prezentate în cadrul materialului și vă încurajăm să ne contactați accesând formularul de contact
Cu stimă,
Echipa NOA