Vezi materialul complet în format PDF.
See the full English version of the document in PDF.
Modificări pe scurt:
Modificări ce vizează Legea Societăților nr. 31/1990 – Legea nr. 299/2024 pentru modificarea și completare Legii societăților nr. 31/1990 a fost publicată în data de 3 decembrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 1.212.
Modificări consolidate privind RO e-Factura, RO e-TVA, RO e-Transport, legea contabilității și alte reguli fiscale – Ordonanța de urgență nr. 138/2024 privind modificarea și completarea unor acte normative în domeniul fiscal-bugetar, precum și pentru reglementarea altor măsuri a fost publicată în data de 5 decembrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 1.222. (detaliile referitoare la aceste modificări le găsiți în newsletter-ul transmis anterior, accesând următorul Link)
Modificarea procedurii pentru stingerea unor creanțe fiscale prin trecerea în proprietatea publică a statului a unor bunuri imobile – Ordinul nr. 6.942/2024 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru aprobarea Procedurii privind stingerea unor creanțe fiscale prin trecerea în proprietatea publică a statului a unor bunuri imobile și a unor formulare utilizate în aplicarea Procedurii, precum și pentru modificarea și completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 63/2017 privind aprobarea modelelor unor formulare utilizate în domeniul colectării creanțelor fiscale, precum și pentru modificarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.454/2016 pentru aprobarea Procedurii de executare silită în cazul debitorilor care au de încasat sume certe, lichide și exigibile de la autorități sau instituții publice a fost publicat în data de 16 decembrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 1.265
Modificări aduse Procedurii de îndrumare și asistență a contribuabililor/plătitorilor, acordate de către Agenția Națională de Administrare Fiscală – Ordinul nr. 6649 al ministrului finanțelor pentru modificarea și completarea Procedurii de îndrumare și asistență a contribuabililor/plătitorilor, acordate de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, și de coordonare metodologică a activității de aplicare unitară a legislației fiscale și procedural fiscale desfășurate de structurile de asistență contribuabili, precum și în domeniul tehnologiei informației, aprobată prin Ordinul ministrului finanțelor nr. 1.233/2021 a fost publicat în data de 20 decembrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 1.295.
Modificări privind aspectele contabile, în special înregistrarea contabilă a impozitului pe profit, respectiv impozitul minim pe cifra de afaceri pentru grupuri fiscale – Ordinul nr. 6.670/2024 al ministrului finanțelor cu privire la reglementarea unor aspecte contabile a fost publicat în data de 22 decembrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 1.303.
Modificări aduse operatorilor economici care au obligația de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale – Lege nr. 317/2024 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, precum și pentru modificarea art. 319 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în data de 23 decembrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 1308.
Modificări aduse pentru actualizarea obiectul de activitate a persoanelor fizice și juridice ce au obligația înregistrării la Oficiul Național al Registrului Comerțului – Ordinul nr. 2.938/C/2024 al ministrului justiției privind măsurile și procedurile pentru punerea în aplicare a Clasificării activităților din economia națională – CAEN rev. 3 în ceea ce privește persoanele fizice și juridice supuse înregistrării în registrul comerțului și pentru modificarea anexelor nr. 2a și 2b la Ordinul ministrului justiției nr. 5.307/C/2022 pentru aprobarea formatului formularului-tip de act constitutiv, a formatului cererii de înregistrare, a formatului, a elementelor de siguranță și a structurii certificatului de înregistrare, în formă letrică și electronică, a modelului declarației-tip pe propria răspundere cu privire la îndeplinirea condițiilor de funcționare/desfășurare a activității, a modelului certificatului constatator privind înregistrarea declarației pe propria răspundere cu privire la îndeplinirea condițiilor de funcționare/desfășurare a activității și a structurii identificatorului unic la nivel european — EUID a fost publicat în data de 30 decembrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 1.323.
Modificări aduse Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA – Ordinul nr. 7.032 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală privind modificarea și completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.012/2016 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum și a modelului și conținutului unor formulare a fost publicat în data de 30 decembrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 1.325.
Aprobarea modelului și conținutului formularului 212 – Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice – Ordinul nr. 7.015 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și de gestionare a formularului 212 „Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice” a fost publicat în data de 31 decembrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 1.327.
Stabilirea persoanelor juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale și care datorează ICAS – Ordinul nr. 6830 al viceprim-ministrului, ministrul finanțelor, privind stabilirea persoanelor juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale potrivit art. 462 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal a fost publicat în data de 31 decembrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 1.332.
Modificări aduse Codului fiscal:
- Modificări ce vizează TVA-ul aferent livrărilor de ambalaje SGR nereturnate – Legea nr. 313/2024 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 78/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare a fost publicată în data de 17 decembrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 1.270.
- Modificări aduse prin OUG 156/2024 – Ordonanță de urgență nr. 156 privind unele măsuri fiscal bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene a fost publicată în data de 31 decembrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 1.334.
Modificări pe larg:
Modificări ce vizează Legea societăților (Lege 299/2024)
- Au fost abrogate art. 7, lit. f¹ și art. 8, lit. k¹, astfel că nu mai este obligatoriu ca actul constitutiv al societăților să cuprinsă datele de identificare a beneficiarilor reali și a modalităților în care se exercită controlul asupra societății.
- Atribuțiile de a înființa sau desființa sedii secundare (sucursale, agenții, reprezentanțe sau alte asemenea unități fără personalitate juridică), in cazul societăților pe acțiuni, pot fi delegate consiliului de administrație, respectiv directoratului, prin actul constitutiv sau prin hotărâre a adunării generale extraordinare a acționarilor.
- De asemenea, în cazul societăților pe acțiuni au fost introduse următoarele reguli suplimentare:
- acționarii pot participa și vota fizic sau prin mijloace electronice de comunicare la distanță în cadrul adunărilor generale;
- în situația în care se asigură și participarea prin mijloace electronice de comunicare la distanța la adunările generale ale acționarilor, convocatorul trebuie să cuprindă și descrierea procedurilor care trebuie urmate de acționari pentru a participa și vota online;
- consiliul de administrație poate modifica convocatorul după momentul publicării acestuia în cel mult 15 zile de la momentul publicării, iar acesta trebuie să fie republicat cu cel puțin 10 zile înaintea adunării generale.
- Aceste prevederi sunt în vigoare de la data de 6 decembrie 2024.
Modificarea procedurii pentru stingerea unor creanțe fiscale prin trecerea în proprietatea publică a statului a unor bunuri imobile (Ordin 6.942/2024)
- Se înlocuiește procedura pentru stingerea unor creanțe fiscale prin trecerea în proprietatea publică a statului a unor bunuri imobile.
- Conform prezentei proceduri, stingerea unor creanțe fiscale prin trecerea unui bun imobil (construcție și teren aferent, precum și terenuri fără construcții) în proprietatea publică a statului se numește dare în plată.
- Stingerea creanțelor fiscale se realizează prin depunerea unei cereri – Cerere privind stingerea unor creanțe fiscale prin trecerea în proprietatea publică a statului a unor bunuri imobile.
- FAC obiectul dării în plată următoarele:
- bunuri imobile aflate în proprietatea debitorului care sunt supuse executării silite;
- bunurile imobile aflate în proprietatea debitorilor/ debitorilor garanți care se află sub incidența legislației privind insolvența (în acest caz, cererea de stingere a creanțelor fiscale prin dare în plată se întocmește și se transmite de către administratorul/ lichidatorul judiciar);
- bunurile imobile aflate în proprietatea debitorilor/ debitorilor garanți cărora li s-a instituit administrarea speciala în perioada de privatizare (cererea de stingere a creanțelor fiscale prin darea în plată se întocmește și se transmite de către administratorul special).
- NU fac obiectul dării în plată următoarele:
- bunurile care fac obiectul unor cereri privind retrocedarea proprietății, revendicarea și restituirea acestora;
- bunurile care fac obiectul unui litigiu;
- bunurile care sunt aduse ca aport în cadrul unei asocieri în participațiune sau la capitalul social al unei alte societăți;
- bunurile care sunt închiriate, concesionate sau arendate.
- Procedura se aplică pentru creanțele fiscale administrate de organul fiscal central, precum și creanțelor transmise spre recuperare organului fiscal central care se fac venit la bugetul statului.
- Procedura NU se aplică pentru stingerea creanțelor fiscale cu reținere la sursă și a obligațiilor fiscale accesorii aferente acestora, a drepturilor vamale și a oricăror alte creanțe care nu se fac venit la bugetul de stat.
- Valoarea de stingerea a creanțelor este:
- debitor/ debitor garant persoană juridică pentru care nu s-a deschis procedura de insolvență: valoarea cea mai mică dintre valoarea stabilită prin evaluarea bunurilor imobile și valoarea de inventor a acestora;
- debitor/ debitor garant persoană fizică: valoarea stabilită prin evaluarea bunurilor imobile;
- debitor/ debitor garant pentru care s-a deschis procedura de insolvență: valoarea de lichidare din raportul de evaluare.
- Cererea de stingere a obligațiilor fiscale prin dare în plată se depune împreună cu următoarele documente:
- titlul de proprietate al bunurilor care fac obiectul dării în plată;
- raportul de evaluare, respectiv raportul de evaluare din care rezultă valoarea de lichidare;
- fișa mijlocului fix și balanța analitică (in cazul persoanelor juridice);
- acordul debitorului garant.
- În termen de 3 zile lucrătoare de la data primirii deciziei prin care s-a aprobat stingerea unor creanțe fiscale prin trecerea bunurilor imobiliare în proprietatea publică a statului, organul fiscal competent prin serviciul cu atribuții de executare silită trebuie să întocmească PV pentru trecerea în proprietatea publică a statului a bunurilor imobile.
- În termen de cel mult 90 de zile de la data primirii procesului verbal, instituția publică solicitantă are obligația să efectuează demersurile pentru inițierea hotărârii Guvernului de constituire a dreptului de administrare sau comunică, în scris, organului fiscal competent în administrarea obligațiilor fiscale ale debitorului refuzul expres pentru efectuarea acestor demersuri.
Modificări aduse Codului fiscal și altor acte normative
(1) TVA (Lege nr. 313/2024)
- Se modifică faptul generator pentru livrarea de ambalaje SGR nereturnate la finalul unui an calendaristic. Pentru acestea faptul generator intervine în ultima zi a anului calendaristic, respectiv exigibilitatea taxei intervine la data împlinirii termenului legal pentru depunerea situațiilor financiare ale administratorului SGR.
- Se restituie TVA și pentru achizițiile de servicii și/sau bunuri prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) si a¹) (serviciile de construire, reabilitare, modernizare de unități spitalicești, prestate către entități nonprofit înscrise în Registrul public organizat de ANAF, dacă serviciile achiziționate de către entitățile nonprofit sunt puse gratuit la dispoziția unităților spitalicești din rețeaua publică de stat sau sunt destinate unităților spitalicești deținute și exploatate de entitățile nonprofit dacă se face dovada că:
- sunt aferente unor lucrări în curs de execuție de natura investițiilor la unități spitalicești la data intrării în vigoare a prezentei legi. Restituirea TVA este permisă numai pentru achizițiile a căror exigibilitate a intervenit într-un termen de cel mult 5 ani înainte de la data intrării în vigoarea prezentei legi;
- sunt aferente unor lucrări a căror recepție la terminarea lucrărilor a avut loc cu cel mult 2 ani înainte de data intrării în vigoare a prezentei legi. Restituirea TVA este permisa numai pentru achizițiile a căror exigibilitate a intervenit într-un termen de cel mult 3 ani înainte de data recepției la terminarea lucrărilor.
- Se restituie TVA și pentru achizițiile de bunuri prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. b) si b¹) (livrările de echipamente medicale, aparate, dispozitive, articole, accesorii și echipamente de protective, materiale și consumabile de uz sanitar, destinate mod normal utilizării în domeniul îngrijirilor de sănătate sau pentru utilizarea de către persoanele cu handicap, bunuri esențiale pentru compensarea și depășirea handicapurilor, precum și adaptarea, repararea, închirierea și leasingul unor astfel de bunuri, efectuate către entități nonprofit înscrise în Registrul public organizat de A.N.A.F. în baza art. 25 alin. (41), dacă bunurile/serviciile achiziționate de către entitățile nonprofit sunt donate/puse gratuit la dispoziția unităților spitalicești din rețeaua publică de stat sau sunt destinate unităților spitalicești deținute și exploatate de entitățile nonprofit) din Codul fiscal, a căror exigibilitate a intervenit, similar lucrărilor, în termenele prevăzute anterior.
(2) Modificări aduse prin OUG 156/2024 (OUG 156/2024)
Creșterea impozitului pe dividende datorat de persoanele juridice
- Se majorează cota de impozitare a dividendelor de la 8% la 10% pentru dividendele distribuite începând cu data de 1 ianuarie 2025.
Impozitul pe venitul microîntreprinderilor
- Începând cu anul 2025, se reduce plafonul de cifră de afaceri pentru a plăti impozit pe veniturile microîntreprinderilor precum urmează:
- În 2025, de la valoarea actuala de 500.000 euro la 250.000 euro;
- În 2026, la valoarea de 100.000 euro.
- Pentru încadrarea în categoria microîntreprinderilor plafonul de cifră de afaceri de care se ține cont sunt precum urmează:
- Pentru anul fiscal 2025, limita veniturilor realizate, respectiv echivalentul în lei a valorii de 250.000 euro, se verifică pe baza veniturilor realizate la data de 31 decembrie 2024;
- Pentru anul fiscal 2026, limita veniturilor realizate, respectiv echivalentul în lei a 100.000 euro, se verifică pe baza veniturilor realizate la data de 31 decembrie 2025.
- Este eliminată condiția referitoare la veniturile din consultanță și/sau management. Această condiție nu se aplică pentru calculul limitei de 250.000 euro.
- În contextul revizuirii a treia a codurilor CAEN, sunt adăugate noi coduri CAEN pentru care se aplică impozitul pe venitul microîntreprinderilor de 3%, precum urmează:
- 6210 – Activități de realizare a softului la comandă (software orientat către client);
- 6290 – Alte activități de servicii privind tehnologia informației;
- 5611 – Restaurante;
- 5612 – Activități ale unităților mobile de alimentație;
- 5622 – Alte servicii de alimentație n.c.a.
- Se menține în continuare cote progresivă de impozitare a venitului microîntreprinderilor pentru persoanele juridice care nu desfășoară activități principale sau secundare din categoria celor impozitate cu 3%. Astfel, se aplică următorul impozit progresiv:
- 1% pentru microîntreprinderile care realizează venituri sub valoarea de 60.000 euro;
- 3% pentru microîntreprinderile care realizează venituri peste subplafonul de 60.000 euro.
Impozit pe venit și contribuții sociale
- Începând cu veniturile lunii ianuarie 2025, sunt eliminate facilitățile fiscale privind scutirea de impozit pe veniturile din salarii și contribuții sociale realizate din IT, construcții, sectorul agricol și industria alimentară;
- Se menține scutirea de impozit pe venit și contribuții sociale pentru valoarea de 300 lei în următoarele condiții:
- dacă salariul de încadrare (fără sporuri și alte adaosuri) nu depășește nivelul salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată; și
- dacă nivelul salariului brut (fără a include valoarea tichetelor de masă) nu depășește nivelul de 4.300 lei, inclusiv.
- Se majorează cota de impozitare a dividendelor primite de o persoana fizică de la 8% la 10% începând cu dividendele distribuite începând cu data de 1 ianuarie 2025.
Impozitul pe construcții speciale
- Se reintroduce impozitul pe construcții speciale („taxa pe stâlp”) începând cu anul 2025;
- Normele de aplicare a acestui impozit vor fi publicate până la data de 31 martie 2025;
- Cota de impozitare a construcțiilor speciale este de 1%.
- Impozitul pe construcții speciale se determină prin aplicarea cotei de 1% asupra valorii construcțiilor existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior din care se scade valoarea clădirilor pentru care se datorează impozit local pe clădiri.
- Impozitul pe construcții speciale se aplică în special pentru construcțiile prevăzute în grupa 1 din Catalogul privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe;
- Contribuabilii au obligația de a calcula și de a declara impozitul pe construcții speciale până la data de 25 mai a anului pentru care se datorează impozitul;
- Plata impozitului pe construcții speciale se datorează în două tranșe egale până la data de 30 iunie, respectiv până la data de 31 octombrie.
- Modelul și conținutul declarației privind impozitul pe construcții speciale urmează să fie stabilit prin ordin al ANAF.
Salariu minim în anumite industrii
- Începând cu 1 ianuarie 2025, se majorează salariul angajaților din agricultură și industria alimentară la 4.050 lei;
- Se menține salariul minim existent în sectorul construcții la valoarea de 4.582 lei;
- Facilitățile fiscale privind scutirea impozitului pe veniturile din salariile realizate din aceste activități, precum și contribuțiile sociale datorate nu se mai aplică începând cu veniturile lunii ianuarie 2025.
Modificări aduse Procedurii de îndrumare și asistență a contribuabililor/plătitorilor, acordate de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (Ordin nr. 6.649/2024)
- Conform noilor modificări, organismele profesionale reglementate pot solicita clarificări privind aplicarea legislației fiscale, cu condiția ca acestea să fie generale, relevante pentru membrii lor și să respecte procedurile interne.
- Aceste clarificări legislative solicitate transmise către Ministerul Finanțelor sau către Agenția Națională de Administrare Fiscală trebuie să fie publicate pe site-ul organismului profesional în termen de 30 de zile de la data primirii răspunsului, cu anonimizarea datelor personale și diseminarea lor către membri, inclusiv în cursuri de pregătire profesională.
Modificări privind aspectele contabile, în special înregistrarea contabilă a impozitului pe profit, respectiv impozitul minim pe cifra de afaceri pentru grupuri fiscale (Ordin 6.670/2024)
Obligații de raportare aplicabile anumitor persoane juridice fără scop patrimonial
- Declarația privind situația de trezorerie referitoare la finalurile primite de persoanele juridice fără scop patrimonial corespunde exercițiului financiar de raportare.
- Procedura de corectare a erorilor cuprinse în situațiile financiare anuale și raportările contabile depuse se aplică și în cazul Declarației privind situația de trezorerie.â
Reglementări contabile aplicabile societăților ale căror valori mobiliare la data depunerii bilanțului nu mai sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată
- Societățile ale căror valori mobiliare la data depunerii bilanțului nu mai sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată organizează și conduc contabilitatea în baza reglementărilor contabile aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014 începând cu exercițiul financiar următor celui în care valorile mobiliare nu mai sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată.
Modificări ce vizează Directiva (UE) 2022/2464
- Anumite cerințe corespunzătoare raportului privind durabilitatea întocmit de filialele cu sediu în România ale căror societăți – mamă finale sunt reglementate de dreptul unei țări se aplică inclusiv sucursalelor din România ce aparțin unor entități din țări terțe.
Modificări ce vizează grupurile fiscale consolidate din perspectiva impozitului pe profit
- Contabilizarea cheltuielilor/veniturilor cu impozitul pe profit rezultat din decontări în cadrul grupului fiscal se efectuează la fel ca în cazul contabilizării impozitului pe profit rezultat ca urmare a decontărilor între membrii grupului fiscal, respectiv prin contul “694 – Cheltuieli cu impozitul pe profit, respectiv impozit pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, rezultat din decontările în cadrul grupului fiscal în domeniul impozitului pe profit” sau a contului “794 -Venituri din impozitul pe profit, respectiv impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, rezultat din decontările în cadrul grupului fiscal în domeniul impozitului pe profit“.
Modificări aduse operatorilor economici care au obligația de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale (Lege nr. 317/2024)
- Emiterea bonului fiscal prin aparatele de marcat electronice fiscale este opțională începând cu 26 decembrie 2024 atunci când clientul achită produsele/ serviciile cu cardul bancar.
- La solicitarea clientului, bonul fiscal poate fi tipărit și înmânat.
- Lipsa bonului fiscal nu afectează drepturile clientului, extrasul de cont bancar fiind folosit ca dovadă a achiziției.
- Nu mai este obligatorie dotarea cu case de marcat electronice fiscale a automatelor comerciale, dacă acestea acceptă numai plata cu cardul bancar.
Modificări aduse pentru actualizarea obiectul de activitate a persoanelor fizice și juridice ce au obligația înregistrării la Oficiul Național al Registrului Comerțului (Ordin nr. 2.938/C/2024)
- Începând cu 1 ianuarie 2025, toate persoanele fizice și juridice care desfășoară activități economice au obligația să își actualizeze obiectul de activitate la registrul comerțului conform noi clasificării CAEN Rev. 3;
- Actualizarea obiectului de activitate se realizează la Oficiul Național al Registrului Comerțului urmând următorii pași:
- completarea cererii de înregistrare în registrul comerțului (persoanele juridice completează și depun Anexa 2a, iar, persoanele fizice Anexa 2b);
- depunerea cererii online, fizic la ghișeele registrului comerțului sau prin servicii de poștă sau curierat;
- emiterea unui nou certificat de înregistrare de către Registrul Comerțului.
Modificări aduse Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA (Ordin nr. 7.032/2024)
- Înștiințarea persoanelor impozabile, în vederea exercitării dreptului de a fi ascultat, se realizează de către Compartimentul de specialitate prin intermediul unei notificări care cuprinde și termenul în care persoana impozabilă se poate prezenta în vederea exercitării acestui drept;
- În cazul persoanelor impozabilă care refuză să se prezinte la termenul stabilit de organul fiscal, audierea se consideră îndeplinită (prin refuz se înțelege reenunțarea în scris la dreptul de a fi ascultat);
- Organul fiscal are obligația ca în termen de 15 zile de la data comunicării notificării, să transmită o invitație, prin care se stabilește cel de-al doilea termen privind exercitarea dreptului de a fi ascultat, pentru persoanele impozabile care:
- nu au depus declarația de mențiuni în vederea înregistrării în scopuri de TVA;
- nu și-au exercitat dreptul de a fi ascultați în procedura audierii;
- nu au refuzat explicit să se prezinte la termenul stabilit pentru desfășurarea audierii.
Aprobarea modelului și conținutului formularului 212 – Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice (Ordin nr. 7.015/2024)
- A fost publicat noul formular 212 – Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice.
- Formularul 212 este utilizat de persoanele fizice pentru declararea impozitului pe veniturile realizate și a contribuțiilor sociale datorate pentru anul 2024, precum și pentru declararea contribuției de asigurări sociale de sănătate datorate de către contribuabilii persoane fizice care optează pentru plata contribuției în cursul anului 2025.
Stabilirea persoanelor juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale și care datorează ICAS (Ordin nr. 6.830/2024)
- Ordinul stabilește persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale și care datorează impozit suplimentar (ICAS).
- Se consideră că desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale persoanele juridice române sau străine în următoarele condiții:
- Livrează bunuri sau prestează servicii pe teritoriul României, ca și activitate principală sau secundară; și
- se încadrează în următoarele coduri CAEN:
- 0610 – Extracția petrolului brut;
- 0620 – Extracția gazelor naturale;
- 0910 – Activități de servicii anexe extracției petrolului brut și gazelor naturale;
- 1920 – Fabricarea produselor obținute prin rafinarea petrolului;
- 3522 – Distribuția combustibililor gazoși, prin conducte;
- 3523 – Comercializarea combustibililor gazoși, prin conducte
- 4671 – Comerț cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi și gazoși si al produselor derivate, respectiv 4681 – Comerț cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi și gazoși și al produselor derivate;
- 4730 – Comerț cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate, respectiv Comerț cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule;
- 4950 – Transporturi prin conducte.
- Aceste prevederi se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2025.
Cum vă putem ajuta:
Echipa NOA vine în sprijinul societăților oferind consultanță și îndrumare în diverse spețe referitoare la noile modificări legislative conform celor menționate anterior, precum și în totalitatea situațiilor întâmpinate din punct de vedere fiscal sau al auditului financiar/ auditului intern.
Echipa NOA vă stă cu plăcere la dispoziție pentru mai multe detalii referitoare la cele prezentate în cadrul materialului și vă încurajăm să ne contactați accesând formularul de contact
Cu stimă,
Echipa NOA