NewsflashNoutățile fiscale ale lunii ianuarie / Tax news of January

februarie 5, 2025
https://noagroup.ro/wp-content/uploads/2024/01/NEWSFLASH.jpg

Vezi materialul complet în format PDF.

See the full English version of the document in PDF.

Modificări pe scurt:

 

Modificări aduse Procedurii privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței – Ordinul nr. 7.045/2024 al președintelui ANAF privind modificarea și completarea Ordinului președintelui ANAF nr. 1.940/2023 pentru aprobarea Procedurii privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 10 din data de 9 ianuarie 2025.

Modificări aduse obligației entităților reglementate de ASF de a raporta informații privind asigurările de viată si alte produse financiare – Ordinul 7.158/2025 al președintelui ANAF și președintelui ASF privind raportarea informațiilor conform art. 61^2 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 35 din 16 ianuarie 2025.

Aspecte legate de întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale ale operatorilor economici  – Ordinul nr. 107/2025 al Ministerului Finanțelor privind principalele aspecte legate de întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale ale operatorilor economici la ANAF a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 59 din 23 ianuarie 2025.

Aprobarea modelului și conținutului formularelor 205 și 207 privind „Declarație informativă privind impozitul reținut la sursă și câștigurile/pierderile din investiții, pe beneficiari de venit” respectiv „Declarație informativă privind impozitul reținut la sursă/impozitul suportat de plătitorul de venit/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenți” – Ordinul nr. 102/2025 al președintelui ANAF privind modificarea Ordinului președintelui ANAF nr. 179/2022 pentru aprobarea și conținutul formularelor 205 „Declarație informativă privind impozitul reținut la sursă și câștigurile/pierderile din investiții, pe beneficiarii de venit” și 207 „Declarația informativă privind impozitul reținut la sursă/impozitul suportat de plătitorul de venit/veniturile scutite, pe beneficiarii de venit nerezidenți” a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 65 din 27 ianuarie 2025.

Modificări aduse procedurii de restituire a TVA aferente achizițiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitățile non profit și de societățile deținute de entități nonprofit – Ordinul nr. 114/2025 al viceprim-ministrului, ministrului finanțelor, privind modificarea și completarea Ordinului ministrului finanțelor nr. 3.044/2024 pentru aprobarea Procedurii de restituire a TVA aferente achizițiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitățile nonprofit și de societățile deținute integral de entitățile nonprofit, pentru care se aplică scutirea de taxă conform art. 294 alin. (5) lit. a)-b1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 65 din 27 ianuarie 2025.

Aprobarea procedurii privind stabilirea sumei reprezentând 3,5% din impozitul pe venit pentru susținerea entităților nonprofit, a unităților de cult și a acordării burselor private – Ordinul 103/2025 al ANAF pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venit pentru susținerea entităților nonprofit care se înființează și funcționează în condițiile legii și a unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private, conform legii, precum și a modelului și conținutului unor formulare a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 68 din 28 ianuarie 2025.

Modificări aduse impozitului specific pe cifra de afaceri pentru sectorul de gaze naturale și petrol

  • Aspecte privind impozitul suplimentar pe cifra de afaceri pentru sectoarele de gaze naturale și petrol – Ordonanța de urgență nr. 3/2025 pentru modificarea și completarea art. 46² din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 92 din 31 ianuarie 2025.
  • Determinarea activelor cuprinse în indicatorii I și A prevăzuți la articolul 181 (3) și 462 alin. (2) din Codul Fiscal – Ordinul nr. 109/2025 al ministerului finanțelor privind modificarea și completarea Ordinului ministrului finanțelor nr. 10/2024 pentru stabilirea activelor care se cuprind în indicatorii I și A prevăzuți la art. 18^1 alin. (3) și art. 18^3 alin. (2) din Legea
    nr. 227/2015 privind Codul fiscal a fost publicat în Monitorul Oficial 66 nr. din 27 ianuarie 2025.
Modificări pe larg:

 

Modificări aduse Procedurii privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței  (Ordin nr. 7.045/2024)

  • Sunt aprobate noi formulare, precum urmează:
    • notificarea privind organizarea procedurii de licitație pentru selecția ofertantului;
    • procesul-verbal privind îndeplinirea/neîndeplinirea condițiilor de participare;
    • procesul-verbal privind desfășurarea și rezultatul licitației.
  • Sunt abrogate următoarele formulare:
    • notificarea pentru solicitarea acordului privind declararea ofertantului câștigător în procesul de cesiune a creanțelor bugetare;
    • decizia de modificare a deciziei privind stabilirea rezultatului selecției cesionarului pentru recuperarea creanțelor bugetare.
  • Pentru ofertele depuse anterior datei de 9 ianuarie 2025, procedura de cesiune a creanțelor bugetare se realizează conform prevederilor Ordinului 7.045/2024, doar daca nu au fost emise decizii privind stabilirea rezultatului selecției cesionarului pentru recuperarea creanțelor bugetare.
  • Dacă până în data de 9 ianuarie 2025 a fost publicat anunțul privind invitația de participare la procedura competitivă, trebuie să se publice alt anunț conform noilor reguli.

Modificări aduse obligației entităților reglementate de ASF de a raporta informații privind asigurările de viață și alte produse financiare (Ordin 7.158/2025)

  • Entitățile care sunt reglementate de ASF au obligația de a raporta organului fiscal central, semestrial, lista persoanelor fizice care au contractat produse de asigurări de viață și alte produse financiare, tipurile de asigurări și alte produse financiare, precum și alte informații în legătură cu acestea.
  • Procedura de raportare se aplică următoarelor entităților:
    • societăți de asigurare persoane juridice române cu sediul în România, precum și sucursalele din România aparținând societăților cu sediul în state terțe sau în state membre care desfășoară activitate de asigurări de viață pe teritoriul României;
    • sectorul instrumente și investiții financiare:
      • societăți de servicii de investiții financiare (S.S.I.F);
      • instituțiile de credit;
      • sucursale din România ale firmelor de investiții din state membre;
      • sucursale înființate în Romania ale unor instituții de credit din state membre;
      • sucursale înființate în România ale societăților terțe
      • depozitari centrali;
      • societăți de administrare a investițiilor (S.A.I);
      • societăți de investiții auto-administrate;
      • sucursale din România aparținând S.A.I./ A.F.I.A./ societăților de investiții autoadministrate/ F.I.A.S.
  • Entitățile mai sus enumerate au obligația transmiterii semestrial către ANAF a informațiilor privind asigurările de viată și alte produse financiare contractate de persoane fizice rezidente, prin intermediul unor declarații specifice, până la data de 25 ale lunii următoare încheierii semestrului, precum urmează:
    • societățile de asigurare persoane juridice române cu sediul în România, precum și sucursalele din România aparținând societăților cu sediul în state terțe sau în state membre care desfășoară activitate de asigurări de viață pe teritoriul României depun formularul „Declarația privind produsele de asigurări de viață contractate de persoane fizice rezidente pe teritoriul României” (Anexa 1 a Ordinului);
    • entitățile din sectorul instrumente și investiții financiare depun formularul „Declarația privind deținerile de alte produse financiare de către persoane fizice rezidente pe teritoriul României” (Anexa 2 a Ordinului).
  • Dacă ultima zi a termenului este într-o zi nelucrătoare, declarațiile se depun până la sfârșitul primei zile lucrătoare următoare datei de 25.
  • Entitățile raportoare au obligația de a depune formularele chiar dacă nu au înregistrate nicio asigurare de viață, respectiv niciun alt produs financiar raportabil.
  • Raportarea de către entitățile care încheie contracte de asigurare de viață cu persoane fizice se face doar dacă polițele de asigurare îndeplinesc următoarele condiții:
    • cel puțin unul dintre contractanți, asigurați și/sau beneficiari este persoana fizică rezidentă română;
    • au o componentă de acumulare, economisire, investiție sau de participare la profitul obținut din fructificarea rezervelor tehnice;
    • sunt în vigoare la sfârșitul perioadei de raportare a declarației sau valabilitatea acestora a încetat în perioada de raportare.
  • Se transmit informații cu privire la asigurările de viată, în anumite condiții cumulative de îndeplinit.
  • Completarea și validarea declarațiilor se efectuează cu ajutorul programelor de asistenta online ANAF.
  • Sunt publicate și instrucțiunile de completare pentru: Declarația privind produsele de asigurări de viață contractate de persoane fizice rezidente pe teritoriul României, respectiv Declarația privind deținerile de alte produse financiare de către persoane fizice rezidente pe teritoriul României.
  • ANAF are obligația de a aduce la cunoștința entităților raportoare orice modificări ale formularelor cu minim 15 zile înainte de aplicarea modificărilor efectuate.
  • Prima raportare prin intermediul formularelor mai sus menționate se realizează până pe data de 25 iulie 2025 pentru perioada de raportare aferentă semestrului I al anului 2025.

Aspecte legate de întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale ale operatorilor economici  (Ordin 107/2024)

  • Au obligația de a întocmi situațiile financiare anuale următoarele persoane:
    • societățile comerciale, societățile naționale, regiile autonome, institutele naționale de cercetare-dezvoltare, societățile cooperative și celelalte persoane juridice;
    • instituțiile publice, asociațiile si celelalte persoane juridice cu și fără scop patrimonial;
    • unitățile fără personalitate juridică;
    • organismele de plasament colectiv care nu sunt constituite prin act constitutive (fondurile de pensii facultative, fondurile de pensii administrate private si alte entități organizate pe baza Codului Civil).
  • Ordinul se aplică operatorilor economici, indiferent dacă aceștia aplică Standardele Naționale de Contabilitate (OMFP nr. 1.802/2014) sau IFRS (OMFP nr. 2.844/2016).
  • Entitățile care aplică reglementările contabile naționale (OMFP nr. 1.802/2014), precum si cele care aplica IFRS (OMFP 2844/2016), inclusiv cele care au anul fiscal diferit de cel calendaristic – trebuie să întocmească și să depună situații financiare anuale la ANAF conform prevederilor anexei 1.
    • Cerințe privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale pentru entitățile care aplica Reglementările contabile aprobate prin OMFP 1802/2014:
      • dacă nu sunt depășite limitele a cel puțin două dintre următoarele 3 criterii (totalul activelor = 2.250.000 lei; cifra de afaceri neta = 4.500.000 lei și numărul mediu se salariați în cursul exercițiului financiar = 10) întocmesc situații financiare anuale care cuprind:
        • bilanțul prescurtat (cod 10)
        • cont prescurtat de profit și pierdere (cod 20).
        • acestea sunt însoțite de formularul “Date informative” și “Situația activelor imobilizate”
      • dacă nu sunt depășite limitele a cel puțin 2 dintre următoarele 3 criterii (totalul activelor = 25.000.000 lei; cifra de afaceri neta = 50.000.000 lei și numărul mediu se salariați în cursul exercițiului financiar = 50) întocmesc situații financiare anuale care cuprind:
        • bilanțul prescurtat (cod 10)
        • cont prescurtat de profit și pierdere (cod 20).
        • note explicative la situațiile financiare anuale
        • acestea sunt însoțite de formularul “Date informative” și “Situația activelor imobilizate”
        • opțional, pot întocmi situația modificărilor capitalului propriu și/sau situația fluxurilor de trezorerie.
      • dacă sunt depășite limitele a cel puțin 2 dintre următoarele 3 criterii (totalul activelor = 25.000.000 lei; cifra de afaceri neta = 50.000.000 lei și numărul mediu se salariați în cursul exercițiului financiar = 50) întocmesc situații financiare anuale care cuprind:
        • bilanțul (cod 10)
        • contul de profit și pierdere (cod 20).
        • situația modificărilor capitalului propriu;
        • situația fluxurilor de trezorerie;
        • note explicative la situațiile financiare anuale
        • acestea sunt însoțite de formularul “Date informative” și “Situația activelor imobilizate”
  • Societățile ale căror valori mobiliare au fost admise la tranzacționare în cursul anul 2024, întocmesc situațiile financiare anuale individuale în baza IFRS prin retratarea informațiilor din contabilitatea organizată în baza Reglementărilor contabile standard (1802/2014).
  • Entitățile cu exercițiu financiar diferit de anul calendaristic trebuie să întocmească și să depună raportări contabile anuale la 31 decembrie, separate de situațiile financiare anuale.
  • Unitățile fără personalitate juridică (sucursale, sedii permanente) trebuie să țină evidență contabilă care să permită întocmirea situațiilor financiare anuale de către persoana juridica cărora le aparțin. Activitatea desfășurata în străinătate de unitățile fără personalitate juridică ce aparțin persoanelor juridice din Romania se cuprinde în situațiile financiare.
  • Persoanele juridice aflate in lichidare depun in termen de 90 de zile de la încheierea fiecărui an calendaristic raportarea contabilă anuală.
  • Raportarea contabila anuala se aplica și de către sucursalele/sediile permanente din România ale firmelor din SEE, precum și persoanelor juridice străine cu sediul in SEE, care au locul conducerii efective în Romania.
  • Persoanele juridice fără scop patrimonial care nu desfășoară activități au obligația întocmirii situațiilor financiare anuale (bilanț prescurtat și contul prescurtat de profit și pierdere)
  • Entitățile reglementate de Banca Națională a României (BNR) și Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) depun situațiile financiare anuale la ANAF, conform normelor specifice BNR și ASF.
  • Prevederile au intrat în vigoare pe data de 23 ianuarie 2025.

Aprobarea modelului și conținutului formularelor 205 și 207 privind „Declarație informativă privind impozitul reținut la sursă și câștigurile/pierderile din investiții, pe beneficiari de venit” respectiv „Declarație informativă privind impozitul reținut la sursă/impozitul suportat de plătitorul de venit/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenți” (Ordin 102/2025)

  • Se modifică conținutul și modelul, precum și instrucțiunile de completare a formularelor 205 – “Declarație informativă privind impozitul reținut la sursa și câștigurile/pierderile din investiții, pe beneficiarii de venit” si 207 – “Declarație informativă privind impozitul reținut la sursa/impozitul suportat de plătitorul de venit/venituri scutite, pe beneficiari de venit nerezidenți”.
  • Acestea sunt utilizate și pentru impozitul reținut la sursă aferent câștigurilor/pierderilor realizate din transferul aurului de investiții, veniturilor din cedarea locuințelor plătite exclusiv în natura, precum și sumele reprezentative garanției utilizată pentru chirie începând cu veniturile anului 2024.

Modificări aduse procedurii de restituire a TVA aferente achizițiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitățile non profit și de societățile deținute de entități nonprofit (Ordin 114/2025)

  • Entitățile non-profit și societățile deținute integral de entitățile non-profit au dreptul să solicite rambursarea TVA pentru următoarele:
    • servicii de construire, reabilitare, modernizare de unități spitalicești, prestate de către entitățile non-profit, dacă serviciile achiziționate de acestea sunt puse gratuit la dispoziția unităților spitalicești din rețeaua publică de stat sau sunt destinate unităților spitalicești deținute și exploatate de entitățile non-profit;
    • servicii de construire, reabilitare, modernizare de unități spitalicești, prestate către societăți deținute integral de entități non-profit, dacă serviciile achiziționate de către aceste societăți sunt puse gratuit la dispoziția unităților spitalicești din rețeaua publică de stat sau sunt destinate unităților deținute și exploatate de către aceste societăți, cu condiția să nu-și schimbe destinația de unități spitalicești, să nu fie înstrăinate, iar pe toată durata de funcționare să presteze servicii medicale gratuite sau decontate prin sistemul de asigurări sociale de sănătate, fără perceperea de taxe hoteliere/de altă natură;
    • livrările de echipamente medicale, aparate, dispozitive, articole, accesorii și echipamente de protecție, materiale și consumabile de uz sanitar, destinate în mod normal utilizării în domeniul îngrijirilor de sănătate sau pentru utilizare de către persoanele cu handicap, bunuri esențiale pentru compensarea și depășirea handicapurilor, precum și adaptarea, repararea, închirierea și leasingul unor astfel de bunuri efectuate către entitățile non-profit, dacă bunurile/serviciile achiziționate de către entitățile non-profit sunt donate sau puse gratuit la dispoziția unităților spitalicești din rețeaua publică de stat sau sunt destinate unităților spitalicești deținute și exploatate de entitățile non-profit;
    • livrările de echipamente medicale, aparate, dispozitive, articole, accesorii și echipamente de protecție, materiale și consumabile de uz sanitar, destinate în mod normal utilizării în domeniul îngrijirilor de sănătate sau pentru utilizare de către persoanele cu handicap, bunuri esențiale pentru compensarea și depășirea handicapurilor, precum și adaptarea, repararea, închirierea și leasingul unor astfel de bunuri efectuate către societăți deținute integral de entități non-profit, dacă bunurile/serviciile achiziționate de către entitățile non-profit sunt donate sau puse gratuit la dispoziția unităților spitalicești din rețeaua publică de stat sau sunt destinate unităților spitalicești deținute și exploatate de entitățile non-profit, cu condiția să nu-și schimbe destinația de unități spitalicești, să nu fie înstrăinate, iar pe toată durata de funcționare să presteze servicii medicale gratuite sau decontate prin sistemul de asigurări sociale de sănătate, fără perceperea de taxe hoteliere/de altă natură.
  • În vederea restituirii TVA, entitățile non-profit sau societatea deținută integral de entități non-profit depune la organul fiscal competent o cerere de restituire a TVA, însoțită de anumite documentele menționate în Procedura de restituire a TVA aprobată prin Ordinul 3.044/2024, cu anumite modificări:
    • documente din care rezultă că exigibilitatea achizițiilor de servicii prevăzute la art. 295, alin. (5) lit. a) – a¹) din Codul fiscal (servicii de construire, reabilitare, modernizare a unităților spitalicești prestate de către entitățile non-profit, respectiv de către societățile deținute integral de către entități non-profit) efectuate anterior datei de intrare in vigoare a Legii nr. 204/2024, a intervenit într-un termen de cel mult 5 ani de la data intrării in vigoare a aceleiași legi și dacă sunt aferente unor lucrări în curs de execuție de natura investițiilor;
    • documente din care să rezulte că exigibilitatea achiziției de servicii de construire, modernizare, reabilitare prestate de către entitățile non-profit sau de către societățile deținute integral de entități non-profit efectuate anterior datei de intrare în vigoare a Legii nr. 204/2024 a intervenit în termen de cel mult 3 ani înainte de data recepției la terminarea lucrărilor și dacă sunt aferente unor lucrări a căror recepție la terminarea lucrărilor a avut loc cu cel mult 2 ani înainte de data intrării în vigoare a aceleiași lege.
  • În situația în care entitățile non-profit, respectiv societățile deținute integral de entitățile non-profit nu au depus cererea la timp, directorul general al Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice poate aproba restituirea TVA, dacă cererea este depusă în termen de 5 ani de la 1 ianuarie a anului următor celui în care a luat naștere dreptul al restituire.
  • Entitățile nonprofit și societățile deținute integral de acestea pot solicita restituirea TVA aferentă acestor achiziții în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului ordin.

Aprobarea procedurii privind stabilirea sumei reprezentând 3,5% din impozitul pe venit pentru susținerea entităților nonprofit, a unităților de cult și a acordării burselor private (Ordin 103/2025)

  • Se aprobă Procedura direcționării a până la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii către entități nonprofit, unități de cult sau pentru burse private.
  • Opțiunea se exercită prin formularul 230, depus la organul fiscal sau prin entitatea beneficiară, care trebuie să transmită electronic situația centralizatoare a datelor.
  • Contribuabilii pot redirecționa 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii către entități non-profit, precum și pentru acordarea de burse private;
  • Compartimentul de specialitate are obligația de a stabili baza de calcul al sumei reprezentând 3,5% din impozitul pe venit (verificare D112 si D224);
  • Pentru stabilirea cheltuielilor admise cu bursele private, Compartimentul de specialitate verifică datele înscrise în cerere, precum și documentele prezentate (contractul încheiat între părți și documentele de plata). Dacă apar erori sau lipsuri, contribuabilul este notificat. Se verifică încadrarea sumei în plafonul legal respectiv dacă:
    • depășește plafonul de 3,5%, se limitează la plafonul menționat; sau
    • este sub plafon, se acceptă suma integrală.
  • De asemenea, se analizează și cumulul cu sumele direcționate către entități nonprofit/unități de cult, iar dacă se depășește plafonul, se prioritizează cheltuielile pentru burse.
  • Decizia privind cheltuielile admise este emisă prin formularul 255și comunicată contribuabilului conform Codului de procedură fiscală. Data comunicării este înregistrată și transmisă automat către aplicațiile informatice fiscale;
  • Recuperarea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat, virată în mod necuvenit entităților nonprofit/unităților de cult se face prin informare de către contribuabil a organului fiscal (acesta anunța ca nu și-a exprimat opțiunea pentru virarea unei sume din impozitul pe venit către o entitate non-profit).
  • Ulterior, compartimentul responsabil din cadrul ANAF întocmește un referat care conține informațiile relevante, inclusiv datele entității beneficiare, suma virată necuvenit, contul IBAN și data transferului. Acest referat este aprobat de conducerea unității fiscale și transmis compartimentului care administrează entitatea beneficiară.
  • Pe baza referatelor primite, se emite și comunică „Decizia privind recuperarea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat, virată în mod necuvenit”. Aceasta trebuie emisă până pe 10 ale lunii următoare primirii referatelor și este transmisă entității prin mijloacele prevăzute de Codul de procedură fiscală.
  • Datele privind decizia de recuperare sunt înregistrate în evidența fiscală și transmise compartimentului de evidență a plătitorilor persoane juridice. Recuperarea sumelor se face în termenul legal de prescripție, iar entitățile nonprofit/unitățile de cult sunt notificate imediat. Decizia și referatul se arhivează în dosarul fiscal al entității în cauză.
  • De asemenea, se aprobă modelul și conținutul următoarelor formulare:
    • 255 – Decizie privind stabilirea cheltuielilor admise cu bursele private;
    • 258 – Decizie privind recuperarea sumei reprezentând 3,5% din impozitul anual datorat, virata în mod necuvenit entităților de cult;
    • “Situație centralizatoare a datelor cuprinse în formularul 230, transmisă de entitatea beneficiară”;
    • „Notificare privind destinația sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii și asimilate salariilor pentru susținerea entităților nonprofit/unităților de cult”;
    • Notificare privind comunicarea contului bancar de către entitatea beneficiară”;
    • Notificare privind comunicarea datelor de identificare a contribuabililor și a sumelor direcționate de aceștia din impozitul pe venit”;
    • „Referat de stabilire a sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat, virată în mod necuvenit entităților nonprofit/unităților de cult”

Modificări aduse impozitului specific pe cifra de afaceri pentru sectorul de gaze naturale și petrol

1.        Aspecte privind impozitul suplimentar pe cifra de afaceri pentru sectoarele de gaze naturale și petrol  (O.U.G. 3/2025)

  • Se modifică alin. (1) al art. 46^2 din Codul fiscal, astfel că se menționează în mod expres că datorează ICAS persoanele juridice romane și străine (indiferent dacă au sau nu sediu permanent înregistrat în Romania) care livrează bunuri, prestează servicii sau efectuează livrări pe teritoriul României dacă desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale, corespunzătoare următoarelor coduri CAEN:
    • 0610 – Extracția petrolului brut;
    • 0620 – Extracția gazelor naturale;
    • 0910 – Activități de servicii anexe extracției petrolului brut și gazelor naturale;
    • 1920 – Fabricarea produselor obținute prin rafinarea petrolului;
    • 3522 – Distribuția combustibililor gazoși, prin conducte;
    • 3523 – Comercializarea combustibililor gazoși, prin conducte;
    • 4671 – Comerț cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi și gazoși și al produselor derivate, respectiv 4681 – Comerț cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi și gazoși și al produselor derivate, după caz;
    • 4730 – Comerț cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate», respectiv Comerț cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule, după caz;
    • 4950 – Transporturi prin conducte.
  • Persoanele juridice române și străine, precum și persoanele nou înființate care încep să desfășoare activități încadrate în codurile CAEN enumerate mai sus vor plăti impozit specific din trimestrul în care încep activitatea.
  • Dacă un contribuabil încetează desfășurarea activităților reglementate de codurile CAEN menționate, nu mai datorează impozitul specific din trimestrul următor încetării activității.
  • Persoanele juridice străine calculează, declară și plătesc ICAS pentru trimestrele I – IV până la data de 25 a inclusiv a lunii următoare trimestrului respectiv.
  • ICAS datorat de persoanele juridice nerezidente nu intra sub incidenta convențiilor de evitare a dublei impuneri.
  • Persoanele juridice străine stabilite în Uniunea Europeană pot alege să își îndeplinească direct obligațiile fiscale privind acest impozit sau să desemneze un reprezentant fiscal pentru declarare, plată și constituirea garanțiilor.
  • Persoanele juridice străine din afara Uniunii Europene sunt obligate să desemneze un reprezentant pentru a se ocupa de calcularea, declararea și plata impozitului specific pe cifra de afaceri, precum și pentru constituirea garanțiilor aferente.
  • Persoanele juridice străine nestabilite in UE sunt obligate să își desemneze un reprezentant fiscal pentru calcularea, declararea și plata ICAS, precum și pentru constituirea de garanții. În acest caz, plata impozitului se face prin decontare bancară, până la termenul de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului respectiv.
  • Obligațiile reprezentantului în vederea calculării, declarării și plății ICAS, precum și pentru constituirea de garanții în cazul persoanelor juridice străine UE sau Non-UE care nu au sediu permanent în Romania sunt următoarele:
    • să declare și să plătească ICAS pentru entitatea nerezidentă pe care o reprezintă;
    • să fie persoană juridică română cu domiciliul fiscal în România;
    • să constituie o garanție în cuantum de 1 milion Euro sub formă de:
      • scrisoare de garanție bancară, emisă de o instituție de credit (în conformitate cu prevederile art. 211, lit. b) din Codul de procedură fiscală);
      • depunere de mijloace bănești la Trezoreria Statului;
      • cuantumul garanției este de 1 milion euro, calculat la cursul BNR din ziua constituirii.
  • Termenul de constituire a garanției este de 15 zile de la înregistrarea contribuabilului nerezident sau a reprezentantului său.
  • Dacă impozitul nu este plătit în termen de 30 de zile de la expirarea scadenței, organul fiscal va executa garanția  și va înștiința contribuabilul nerezident/reprezentantul său.
  • În cazul executării garanției, contribuabilul/reprezentantul trebuie să reîntregească garanția la nivelul de 1 milion euro în termen de 15 zile de la primirea deciziei fiscale.
  • Nerespectarea obligațiilor privind garanția atrage interzicerea formalităților vamale și a celor privind mișcarea produselor accizabile pentru persoanele juridice în cauză, până la îndeplinirea obligațiilor.
  • In cazul persoanelor juridice străine fără sediu permanent în Romania care au desfășurat activități în sectoarele petrol și gaze anterior intrării in vigoare a prezentei ordonanțe trebuie să constituie garanția în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a acestei ordonanțe (până pe 18 februarie 2025);
  • Procedura de înregistrare a reprezentantului fiscal al persoanelor juridice străine non-UE se publica în termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a Ordonanței.
  • Contribuabilii care au an fiscal modificat început în anul 2024 care au intrat sub incidenta prevederilor art. 18^3 din Codul fiscal, în vigoare la data de 31 decembrie 2024, aplică prevederile acestei ordonanțe până la încheierea anului fiscal.
  • Sunt exceptate de la plata ICAS, societățile care vând combustibili solizi, naftalină, ulei pentru încălzire, petrol lampant, hidrogen, lubrifianți și produse de răcire în cadrul activităților reglementate în cadrul activităților prevăzute la codurile CAEN 4671/4681 și 4730, dar care au alt obiect principal de activitate ce nu corespunde codurilor CAEN vizate de aplicarea impozitului suplimentar. Excepția nu se aplică dacă acestea desfășoară și alte activități secundare prevăzute în lista codurilor CAEN vizate de acest impozit.

Determinarea activelor cuprinse în indicatorii I și A prevăzuți la articolul 181 alin. (3) și 462 alin. (2) din Codul Fiscal (Ordin 109/2025)

  • Se modifica titlul ordinului, având în vedere modificările Codului fiscal (abrogarea art. 18^2 si 18^3 și introducerea art. 46^2).
  • Activele eligibile luate în calcul pentru determinarea indicatorilor I și A sunt următoarele:
    • a) Activele corporale prevăzute de următoarele subgrupe:
      • Construcții industriale;
      • Construcții agricole;
      • Construcții pentru transporturi posta și telecomunicații;
      • Construcții hidrotehnice;
      • Construcții pentru afaceri, comerț, depozitare”, cu excepția claselor 1.5.1 „Centre de afaceri” și 1.5.2 „Clădiri comerciale pentru depozitare-comercializare și distribuție. Magazine”, 1.5.14 „Alte construcții pentru afaceri, comerț, depozitare neregăsite în cadrul subgrupei 1.5;
      • Construcții pentru transportul energiei;
      • Construcții pentru alimentare cu apa, canalizare și îmbunătățiri funciare;
      • Construcții pentru transportul și distribuția petrolului, gazelor, lichidelor industriale, aerului comprimat și pentru termoficare;
      • Echipamente tehnologice (mașini, utilaje și instalații de lucru);
      • Aparate și instalații de măsurare, control și reglare;
      • Mijloace de transport;
      • Animale și plantații
    • b) Activele necorporale (altele în afară de cheltuielile de constituire, fondul comercial, imobilizările necorporale cu durată de viață utilă nedeterminată)
  • Se introduce un alineat nou aferent contribuabililor care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale care precizează ca în cazul imobilizărilor în curs de execuție ocazionate de achiziția/producția de active începute până la data de 31 decembrie 2024, în valoarea indicatorului “I” se include doar valoarea imobilizărilor în curs de execuție ocazionate de achiziția/producția activelor respective înregistrate în contabilitate începând cu data de 1 ianuarie 2025. Valoarea inclusa în indicatorul “I”, nu va fi cuprinsă și în indicatorul “A”.
Cum vă putem ajuta:

Echipa NOA vine în sprijinul societăților oferind consultanță și îndrumare în diverse spețe referitoare la noile modificări legislative conform celor menționate anterior, precum și în totalitatea situațiilor întâmpinate din punct de vedere fiscal sau al auditului financiar/ auditului intern.

Echipa NOA vă stă cu plăcere la dispoziție pentru mai multe detalii referitoare la cele prezentate în cadrul materialului și vă încurajăm să ne contactați accesând formularul de contact

Cu stimă,
Echipa NOA