Vezi materialul complet în format PDF.
See the full English version of the document in PDF.
Modificări pe scurt:
Reforma Fiscală 2025. Modificări majore aplicabile din 1 august 2025 și 1 ianuarie 2026 – Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 699 din 25 iulie 2025. Aceasta lege introduce cele mai ample modificări din ultimii ani privind impozitarea veniturilor, TVA, CASS și accize. Modificările afectează companii, instituții financiare și persoane fizice, cu aplicabilitate din 1 august 2025 sau 1 ianuarie 2026.
Transpunere în legislația națională a normelor europene în domeniul auditului statutar –Legea nr. 137/2025 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 137/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 162/2017 privind auditul statutar al situațiilor financiare anuale și al situațiilor financiare anuale consolidate și de modificare a unor acte normative, a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, precum și modificarea și completarea unor acte normative a fost publicată in Monitorul Oficial nr. 682 din 22 iulie 2025.
Se modifică unele prevederi ale Codului de procedură fiscală – Ordonanța nr. 11/2025 pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 695 din 24 iulie 2025.
Criterii de risc fiscal actualizate pentru destinatarii înregistrați – Ordin nr. 1826/2.372/2025 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală și al președintelui Autorității Vamale Române pentru modificarea și completarea anexei la Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală și al președintelui Autorității Vamale Române nr. 417/1.204/2025 privind aprobarea criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal în vederea determinării operatorilor economici care prezintă risc fiscal ridicat, prevăzuți la art. 375 alin. (11) și la art. 435 alin. (31) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscală a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 704 din 29 iulie 2025.
Alte noutăți de interes:
Măsuri fiscale privind operatorii economici și completarea Codului de procedură fiscală– Legea nr. 119/2025 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 125/2024 pentru completarea art. 2 şi suspendarea aplicării unor dispoziţii din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, precum şi pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 619 din 1 iulie 2025.
Procedura de accesare a registrului electronic de evidență centralizată a sancțiunilor aplicate în contextul RO e‑Transport – Ordin nr. 1659/1622/101/2025 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, al președintelui Autorității Vamale Române și al viceprim-ministrului, ministrul afacerilor interne, privind aprobarea Procedurii de accesare a registrului electronic de evidență centralizată a sancțiunilor aplicate, prevăzut la art. 14 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 634 din 7 iulie 2025.
Se abrogă Normele tehnice privind autorizarea utilizării sigiliilor speciale în cadrul regimului de tranzit unional/comun – Ordin nr. 1728/2025 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală privind abrogarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 81/2017 pentru aprobarea Normelor tehnice privind autorizarea utilizării sigiliilor speciale in cadrul regimului de tranzit unional/comun a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 646 din 9 iulie 2025.
Modificări pe larg:
Reforma Fiscală 2025. Modificări majore aplicabile din 1 august 2025 și 1 ianuarie 2026 (Legea nr. 141/2025)
- Modificări fiscale esențiale (2025–2026):
- Impozitul pe dividende – creștere de la 10% la 16%
- Impozitul suplimentar pe cifra de afaceri a instituțiilor de credit – 4% începând cu 1 iulie 2025
- Impozitul pe venit și contribuții sociale (CASS) – eliminarea unor scutiri și noi obligații pentru pensionari
- TVA – creștere a cotei standard la 21% și cotă redusă unificată de 11%
- Accize și taxe speciale – majorări pentru alcool, tutun, carburanți, băuturi cu zahăr
Găsiți mai multe detalii în documentul disponibil la următorul link:Reforma Fiscală 2025. Modificări majore aplicabile imediat
Transpunere în legislația națională a normelor europene în domeniul auditului statutar (Legea nr. 137/2025)
- Actul normativ transpune în legislația națională norme europene în domeniul auditului statutar.
- Directiva CSRD a introdus obligația ca raportarea de durabilitate (informații privind mediul, aspectele sociale și guvernanța) efectuată de companii să fie auditată de auditorul statutar sau firma de audit.
- Auditorul statutar exprimă o opinie bazată pe o misiune de asigurare limitată în ceea ce privește conformitatea raportării cu cerințele Directivei.
- Conform cerințelor europene, auditorii statutari sunt supravegheați de organismul național de supraveghere în interes public – Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar (ASPAAS).
Se modifică unele prevederi ale Codului de procedură fiscală – (Ordonanța nr. 11/2025)
- Ordonanța modifică unele prevederi ale Codului de procedură fiscală referitoare la acordurile de preț în avans cât și la procedura amiabilă pentru soluționarea litigiilor fiscale internaționale.
- Aceste modificări au scopul de a contribui la soluționarea disputelor fiscale internaționale, de a proteja drepturile contribuabililor și de a facilita aderarea României la OCDE.
- Se introduce posibilitatea ca acordul de preț în avans (APA), pe care trebuie să îl încheie companiile din România care desfășoară tranzacții internaționale cu părți afiliate, să poată fi extins retroactiv și pentru perioade fiscale anterioare depunerii cererii, pentru o perioadă de până la 5 ani fiscali, prin mecanismul „roll-back APA”.
- Modificarea legislativă va permite ca firmele care solicită un acord de preț în avans să-l poată aplica și pentru anii trecuți (până la 5 ani), nu doar pentru viitor, dacă tranzacțiile sunt similare. În legislația actuală din România, acest acord se aplică doar tranzacțiilor viitoare, ceea ce poate duce la litigii fiscale și dublă impunere.
- Implementarea acordurilor APA de tip roll-back ar reduce disputele fiscale și volumul de muncă al autorităților
- Acordul de preț în avans (APA) este emis de organul fiscal pentru a stabili în avans prețurile de transfer în tranzacțiile viitoare între persoane afiliate, pentru o perioadă fixă.
- Prin modificarea articolului 282 privind procedura amiabilă, se asigură o mai bună aplicare a convențiilor și tratatelor internaționale de evitare a dublei impuneri, reducând riscul disputelor fiscale și dublă impunere pentru contribuabilii români care desfășoară activități economice în relații internaționale.
Criterii de risc fiscal actualizate pentru destinatarii înregistrați (Ordin nr. 1826/2.372/2025)
- Se modifică criteriile pentru evaluarea riscului fiscal, precum urmează:
- Operatorii economici care au obținut autorizații și/sau au fost înregistrati în domeniul comercializării produselor accizabile în ultimele 12 luni intră în categoria celor cu risc fiscal ridicat;
- Societățile care au declarat domiciliul fiscal la sediul unui cabinet de avocatură;
- Societățile cu un istoric fiscal inadecvat și care se încadrează în următoarele situații:
- În ultimii 5 ani au înregistrat obligații fiscale restante la bugetul general consolidat;
- Care în ultimele 12 luni au depus declarații fiscale cu o întârziere mai mare de 5 zile de la termenul legal;
- Care în ultimii 5 ani au beneficiat de eșalonări și/sau restructurări la plata
- Care au asociați majoritari și/sau administratori care în ultimii 10 ani au mai fost asociați sau administratori în societăți care au fost autorizate și/sau înregistrate în domeniul comercializării produselor accizabile, ale căror autorizații/atestate au fost revocate și care se încadrează în una dintre următoarele situații:
- la data radierii sau cesionării părților sociale/acțiunilor, societățile respective înregistrau obligații fiscale restante la bugetul de stat;
- a fost deschisă procedura insolvenței.
- Care au solicitat restituirea sau compensarea unor sume de bani de la bugetul general consolidate, și în urma controlului s-a constatat că, pentru cel puțin 25% din suma solicitată nu au drept de restituire;
- Care nu au fonduri financiare la nivelul achizițiiilor lunare de produse accizabile.
Alte noutăți de interes:
Măsuri fiscale privind operatorii economici și completarea Codului de procedură fiscală (Legea nr. 119/2025)
- Operatorii care oferă servicii de încărcare a vehiculelor electrice prin automatele comerciale, plata efectuându-se exclusiv prin cardurile bancare sau portofele electronice, sunt exceptați de la obligativitatea dotării cu case de marcat.
- Până la 1 septembrie 2025, se suspendă sancțiunile aplicabile atunci când bonul fiscal nu conține codul de identificare al beneficiarului, numărul bonului sau datele sub formă de cod QR prevăzute în art. 4 alin. (2¹) din OUG nr. 28/1999.
- Începând cu 1 ianuarie 2025, entitățile reglementate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) au obligația de a raporta semestrial la ANAF informații privind asigurările de viață și alte produse financiare (lista persoanelor fizice rezidente, tipul de produs, alte detalii).
- Nerespectarea acestei obligații se sancționează cu amenzi între 20.000 și 100.000 lei
Procedura de accesare a registrului electronic de evidență centralizată a sancțiunilor aplicate în contextul RO e‑Transport (Ordin nr. 1659/1622/101/2025)
- Se aprobă procedura de accesare a registrului electronic de evidență centralizată a sancțiunilor de evidență centralizată a sancțiunilor aplicate. Aceasta ajută la punerea în aplicare a măsurii confiscării contravalorii bunurilor nedeclarate în RO e-Transport.
- Se creează un registru electronic de evidență pe care agenții constatatori ai faptelor prevăzute în legislația RO e-Transport îl vor putea consulta pentru a avea posibilitatea identificării istoricului abaterilor contravenționale și pentru a aplica, în consecință, sancțiunea contravențională corespunzătoare.
- Conform procedurii, agenții au obligația înregistrării în Registru a datelor privind sancțiunile aplicate după aplicarea contravențiilor
Se abrogă Normele tehnice privind autorizarea utilizării sigiliilor speciale în cadrul regimului de tranzit unional/comun (Ordin nr. 1728/2025)
- Ordinul prevede expres abrogarea integrală a Ordinului nr. 81/2017, eliminând oficial aplicarea Normelor tehnice care reglementau autorizarea utilizării sigiliilor speciale în cadrul procedurii de tranzit unional/comun.
- Prin această abrogare, se desființează cadrul normativ care permitea utilizarea sigiliilor speciale în tranzitul în vamă. Companiile și autoritățile vamale trebuie să se conformeze noilor reglementări care înlocuiesc vechile norme.
- Operatorii economici și autoritățile vamale trebuie să se adapteze rapid la reglementările alternative care reglementează tranzitul unional/comun — fie că sunt prevederi noi în legislație, fie că regimurile tehnice sunt adoptate prin alte ordine sau hotărâri (de ex., procedurile RO e‑Transport, sistemul e‑Sigiliu etc.)
Cum vă putem ajuta:
Echipa NOA vine în sprijinul societăților oferind consultanță și îndrumare în diverse spețe referitoare la noile modificări legislative conform celor menționate anterior, precum și în totalitatea situațiilor întâmpinate din punct de vedere fiscal sau al auditului financiar/ auditului intern
Echipa NOA vă stă cu plăcere la dispoziție pentru mai multe detalii referitoare la cele prezentate în cadrul materialului și vă încurajăm să ne contactați accesând formularul de contact
Cu stimă,
Echipa NOA