NewsflashNoutățile fiscale ale lunii iulie/ Tax news of July

august 6, 2024
https://noagroup.ro/wp-content/uploads/2024/01/NEWSFLASH.jpg

Vezi materialul complet în format PDF.

See the full English version of the document in PDF.

Modificări pe scurt:

 

RO e-Factura în relația B2C încalcă sau nu legislația GDPR? – Comunicatul MF prin care se aduc precizări despre implementarea e-Factura în regim B2C, în raport cu prevederile legislației privind protecția datelor cu caracter personal a fost publicat pe portalul instituției în data de 5 iulie 2024.

MF și ANAF lansează aplicația de monitorizare GPS e-Transport – Comunicatul MF/ANAF prin care anunță finalizarea aplicației e-Transport, prin intermediul căreia sunt monitorizate transporturile rutiere pe teritoriul național ale bunurilor cu risc fiscal ridicat și transporturile rutiere internaționale de bunuri a fost publicat în data de 2 iulie 2024.

Modificări ale Reglementărilor contabile aplicabile societăților de asigurări și reasigurări – Norma nr. 14/2024 privind modificarea şi completarea Normei Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 41/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate ale entităţilor care desfăşoară activitate de asigurare şi/sau reasigurare a fost publicată în data de 01 iulie 2024 în Monitorul Oficial nr. 619.

Aprobarea Procedurii privind redirecționarea impozitului pe profit, pentru efectuarea de sponsorizări – Ordinul nr. 3.562/2024 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru aprobarea Procedurii privind redirecționarea impozitului pe profit, potrivit legii, pentru efectuarea de sponsorizări și/sau acte de mecenat, precum și a modelului și conținutului unor formulare a fost publicat în data de 5 iulie 2024 în Monitorul Oficial nr. 643.

Aprobarea Procedurii de restituire a TVA pentru livrările de bunuri si servicii din domeniul medical – Ordinul nr. 3044/2024 pentru aprobarea Procedurii de restituire a TVA aferente achiziţiilor de bunuri sau servicii efectuate de entităţile nonprofit şi de societăţile deţinute integral de entităţile nonprofit, pentru care se aplică scutirea de taxă conform art. 294 alin. (5) lit. a)-b1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal a fost publicat în data de 12 iulie 2024 în Monitorul Oficial nr. 672.

Aprobarea formularului pentru declararea impozitului pe bunurile de lux – Ordinul nr. 3738/2024 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru aprobarea modelului și conținutului formularului 216 „Declarație privind impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare”, precum și a Procedurii privind modalitatea în care se realizează colaborarea dintre organul fiscal local și organul fiscal central privind primirea/transmiterea unor informații referitoare la contribuabilii care datorează impozit special pe bunurile imobile de valoare mare a fost publicat în data de 17 iulie 2024 în Monitorul Oficial nr. 689.

Aprobarea Procedurilor de organizare și înscriere in Registrele RO e-Factura executări silite, RO e-Factura obligatoriu și RO e-Factura opțional – Ordinul nr. 3.769/2024 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru aprobarea Procedurii privind organizarea și înscrierea în cadrul Registrului RO e-Factura executări silite, precum și a modelului, conținutului și instrucțiunilor de completare ale formularului (079) „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura executări silite” a fost publicat în data de 23 iulie 2024 în Monitorul Oficial nr. 719.

Ordinul nr. 3789/2024 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru aprobarea Procedurii privind organizarea și înscrierea în Registrul RO e-Factura obligatoriu, precum și a modelului, conținutului și instrucțiunilor de completare ale formularului (082) „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura obligatoriu” a fost publicat în data de 26 iulie 2024 în Monitorul Oficial nr. 734.

Ordinul nr. 3788/2024 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru aprobarea Procedurii privind organizarea și înscrierea în Registrul RO e-Factura opțional, precum și a modelului, conținutului și instrucțiunilor de completare ale formularului (081) „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura opțional/renunțarea la cererea privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura opțional” a fost publicat în data de 29 iulie 2024 în Monitorul Oficial nr. 736.

Decontul precompletat RO e-TVA a fost aprobat – Ordinul nr. 3775/2024 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru aprobarea modelului și conținutului formularului „Decont precompletat RO e-TVA” a fost publicat în data de 24 iulie 2024 în Monitorul Oficial nr. 726.

Clarificare cu privire la tichetele de masă care nu intră în calculul plafonului de 4.000 lei – Răspunsul la adresa CCF nr. 3237/11.07.2024, prin care se aduc clarificări cu privire la interpretarea unor prevederi ale art. V din OUG nr. 87/2024 privind stabilirea tichetelor de masă a căror contravaloare nu se include în venitul brut a fost primit de la Ministerul Finanțelor în data de 26 iulie 2024.

 

Alte noutăți de interes:

Aprobarea Sistemului de raportare contabilă la 30 iunie 2024 – Ordinul nr. 3100/2024 al ministrului finanțelor pentru aprobarea Sistemului de raportare contabilă la 30 iunie 2024 a operatorilor economici a fost publicat în data de 18 iulie 2024 în Monitorul Oficial nr. 696.

Modificarea Procedurii privind stabilirea din oficiu a obligaţiilor fiscale datorate pentru unele indemnizaţii primite în perioada pandemiei de SARS-CoV-2 şi pentru unele venituri obţinute din străinătate – Ordinul nr. 3779/2024 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală privind modificarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.420/2022 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea din oficiu a obligațiilor fiscale datorate de persoanele fizice pentru unele indemnizații reprezentând măsuri în domeniul protecției sociale și pentru unele venituri obținute din străinătate, precum și pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare a fost publicat în data de 26 iulie 2024 în Monitorul Oficial nr. 735.

Schimb de informații fiscale între organul central și organele locale – Ordinul nr. 4059/2024 privind formatul şi modalitatea de transmitere a informaţiilor între organul fiscal local şi organul fiscal central, inclusiv a informaţiilor cu relevanţă fiscală disponibile a fost publicat în data de 31 iulie 2024 în Monitorul Oficial nr. 748.

Modificări pe larg:

 

RO e-Factura în relația B2C încalcă legislația GDPR? (Comunicat MF)

  • În contextul extinderii utilizării Sistemului național privind factura electronică RO e-Factura în relația B2C prin OUG 69/2024, Ministerul Finanțelor precizează că, deși chiar și în forma actuală legislația e-Factura respectă Regulamentul UE 2016/679 (GDPR), explorează modalități prin care datele cu caracter personal regăsite pe factura electronică să fie convertite într-o formă de identificare fiscală care să nu permită corelarea directă cu identitatea persoanei pentru care s-a emis factura.
  • Ministerul Finanțelor asigură că legislația în vigoare nu contravine Regulamentului UE 2016/679 (GDPR) și că datele cu caracter personal obținute în scopul prelucrării facturilor electronice pot fi folosite exclusiv în acest scop sau în scopuri compatibile cu acesta.
  • Conform comunicatului MF, codul numeric personal al persoanei fizice este înscris deja în alte declarații fiscale depuse de către persoanele juridice și toate informațiile furnizate organului fiscal, indiferent că acestea provin din declarații fiscale, facturi, bonuri fiscale, etc. intră sub incidența secretului fiscal.

MF și ANAF lansează aplicația de monitorizare GPS e-Transport (Comunicat MF/ANAF)

  • MF și ANAF anunță finalizarea aplicației e-Transport, ce a fost deja încărcată pe platformele Apple Store și Google Play și care este în proces de avizare, urmând ca până la cel târziu 15 iulie 2024 să fie operațională și să poată fi descărcată de utilizatori.
  • Ministerul Finanțelor și ANAF nu vor aplica până la 1 septembrie sancțiuni pentru neintroducerea codurilor în aplicație și netransmiterea coordonatelor GPS.
  • MF și ANAF reamintesc contribuabililor că sistemul RO e- Transport preia date din sistemele de poziționare GPS, în situația în care autovehiculele de transport marfă sunt dotate cu astfel de sisteme, în caz contrar autovehiculele trebuie să fie dotate cu un dispozitiv de tip telefon mobil care utilizează tehnologii de poziționare și transmisie de date prin satelit, pe care este instalată aplicația, dezvoltată de CNIF.
  • Autoritățile atrag atenția și asupra faptului că prin OUG 87/2024 s-a aprobat amânarea aplicării sancțiunilor prevăzute de legislația e-Transport până la 1 ianuarie 2025, doar pentru contribuabilii care au statut de operatori economici autorizați (AEO).

Modificări ale Reglementărilor contabile aplicabile societăților de asigurări și reasigurări (Norma 14/2024)

  • Se aduc modificări Reglementărilor contabile aplicabile societăților de asigurări și reasigurări.
  • Modificările vizează în principal Raportarea privind durabilitatea.
  • Noile Reglementări se aplică începând cu exerciţiul financiar aferent anului 2024, în cazul entităților mari care sunt entităţi de interes public, respectiv începând cu exerciţiul financiar aferent anului 2025, în cazul celorlalte entități mari și societăți-mamă ale unui grup mare, respectiv începând cu exerciţiul financiar aferent anului 2026 în cazul entităților mijlocii şi mici care sunt entităţi de interes public și entităților mici şi cu un grad redus de complexitate și societăților de asigurare captive, respectiv cu exerciţiul financiar aferent anului 2028, în cazul filialelor și sucursalelor stabilite pe teritoriul României ale societăților din state terţe.

Aprobarea Procedurii privind redirecţionarea impozitului pe profit, pentru efectuarea de sponsorizări (Ordinul 3562/2024)

  • S-a aprobat Procedura privind redirecționarea impozitului pe datorat pentru anul fiscal 2024/anul fiscal modificat care începe în anul 2024, pentru efectuarea de sponsorizări şi/sau acte de mecenat.
  • Impozitul pe profit care poate fi redirecționat reprezintă valoarea minimă dintre 0,75% la cifra de afaceri și 20% din impozitul pe profit datorat, din care se scad sumele reprezentând sponsorizare şi/sau mecenat, acordate în anul pentru care s-a depus declaraţia anuală de impozit pe profit şi sumele reportate.
  • Obligaţia plăţii sumei redirecţionate din impozitul pe profit revine organului fiscal competent.
  • Termenul de soluţionare a cererilor privind redirecţionarea impozitului pe profit este de 45 de zile de la data depunerii, dar nu mai târziu de 45 de zile de la data expirării termenului legal de exercitare a opţiunii de redirecţionare.
  • Opțiunea de redirecţionare a impozitului pe profit se face prin formularul 177 „Cerere privind redirecţionarea impozitului pe profit”.
  • În cazul contribuabililor care datorează impozit pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, cererea se respinge.
  • Cererea se aprobă doar dacă aceasta este completată corect, impozitul pe profit aferent anului fiscal pentru care se solicită redirecţionarea a fost stins, iar entităţile beneficiare care au obligaţia înregistrării în Registrul entităţilor/unităţilor de cult pentru care se acordă deduceri fiscale figurează în acest registru.
  • Contribuabilul care a depus cererea de redirecționare este notificat în SPV privind modul de soluţionare a cererii, iar, dacă acesta și-a dat acordul, entitatea beneficiară primește în SPV o notificare cu datele de identificare a contribuabililor care au dispus redirecționarea sumelor către respectiva entitate.

Aprobarea Procedurii de restituire a TVA pentru livrările de bunuri si servicii din domeniul medical (Ordinul 3044/2024)

  • S-a aprobat Procedura prin care entitățile nonprofit și societățile deținute integral de entitățile nonprofit pot obține restituirea TVA pentru achizițiile de bunuri sau servicii din domeniul medical pentru care se aplică scutirea de TVA.
  • Restituirea TVA se face de către organul fiscal competent unde este înregistrată entitatea nonprofit sau societatea deținută integral de aceasta.
  • Entitatea non-profit sau societatea trebuie să depună o cerere de restituire a TVA (după modelul din anexa la procedură), însoțită de o serie de documente referitoare la achizițiile efectuate și care dovedesc intenția de utilizare a bunurilor/serviciilor în scopurile acoperite de scutirea de TVA.
  • Termenul pentru solicitarea restituirii de TVA este de 90 de zile de la încheierea lunii calendaristice pentru care se solicita restituirea.
  • În caz de întârziere, directorul general al direcției regionale de finanțe poate aproba restituirea TVA dacă cererea este depusă în termen de 5 ani de la 1 ianuarie a anului următor celui în care a apărut dreptul de restituire.

Aprobarea formularului pentru declararea impozitului pe bunurile de lux (Ordinul 3738/2024)

  • Se aprobă formularul 216 – Declarație privind impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare (modelul, conținutul și instrucțiunile de completare) care se depune până la:
  • 30 septembrie inclusiv a anului fiscal curent pentru clădirile rezidențiale de valori mari (peste 2.500.000 lei);
  • 31 decembrie inclusiv a anului fiscal curent, pentru autoturisme de valori mari (peste 375.000 lei).
  • Se aprobă si procedura pentru gestionarea unor informaţii cu privire la persoanele fizice, care, la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior, dețin clădiri rezidenţiale situate în România.

Aprobarea Procedurilor de organizare și înscriere in Registrele RO e-Factura executări silite, RO e-Factura obligatoriu și RO e-Factura opțional (Ordinul 3769/2024)

  • Se aprobă următoarele proceduri de aplicare a prevederilor privind sistemul RO e-Factura, astfel:
  • Procedura privind organizarea şi înscrierea în cadrul Registrului RO e-Factura executări silite, aplicabil organelor de executare silită, inclusiv executorii judecătoreşti şi Agenţia Naţională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate, pentru îndeplinirea obligațiilor de transmitere prin sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, a facturilor emise în numele şi în contul furnizorilor, persoane impozabile stabilite în România. Înscrierea în registru se face prin formularul (079) „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura executări silite”.
  • ⁠Procedura privind organizarea şi înscrierea în Registrul RO e-Factura opţional, aplicabil operatorilor economici nestabiliţi în România care optează pentru utilizarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura în relaţia comercială B2B sau în relaţia B2G, misiunilor diplomatice și altor organisme internaționale care optează pentru utilizarea sistemului, institutele/centrele culturale ale altor state care activează pe teritoriul României în baza unor acorduri interguvernamentale, care optează pentru utilizarea sistemului pana la 1 iulie 2025, asociațiile şi fundaţiile, respectiv agricultorii persoane fizice care aplică Regimul special pentru agricultori, dacă optează pentru utilizarea sistemului în perioada 1 iulie 2024-30 iunie 2025. Înscrierea în registru se face prin Formularul (081) „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura opţional/renunţare la cererea privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura opţional”.
  • Procedura privind organizarea şi înscrierea în Registrul RO e-Factura obligatoriu, aplicabil asociațiilor şi fundaţiilor, respectiv agricultorilor persoane fizice care aplică Regimul special pentru agricultori care au obligaţia de a solicita înscrierea în Registrul RO e-Factura obligatoriu și de a utiliza sistemul începând cu 1 iulie 2025. Înscrierea în registru se face prin formularul (082) „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura obligatoriu”.

Decontul precompletat RO e-TVA a fost aprobat (ordinul 3775/2024)

  • Decontul precompletat RO e-TVA a fost aprobat.
  • Acesta conține informații privind sursele de date utilizate pentru precompletare, ambele putând fi solicitate electronic de către persoanele impozabile.
  • Decontul precompletat RO e-TVA se implementează cu data de 1 august 2024 pentru operaţiunile efectuate începând cu data de 1 iulie 2024 de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA.
  • Așa cum am precizat în buletinul nostru informativ din 30 iulie 2024, formularul precizează și o serie de surse de date, printre care:
    • D390 VIES – Declarație recapitulativă privind livrările/achizițiile/ prestările intracomunitare;
    • D394 – Declarație informativă privind livrările/prestările și achizițiile efectuate pe teritoriul național de persoanele înregistrate în scopuri de TVA;
    • Informații furnizate de Autoritatea Vamală Română;
    • Sistemul informatic național RO e-Case de marcat electronice;
    • Sistemul național privind factura electronică RO e-Factura;
    • Registrul achizițiilor de locuințe cu cotă redusă de TVA;
    • Sistemul național RO e-Transport;
    • Sistemul informatic național RO e-SAF-T;
    • alte sisteme informatice proprii ale Ministerului Finanțelor.
  • Decontul precompletat RO e-TVA aferent lunii iulie se va transmite persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA, prin mijloace electronice, pâna la 5 septembrie 2024.

Clarificare cu privire la tichetele de masă care nu intră în calculul plafonului de 4.000 lei (Adresa CCF)

  • Camera Consultanților Fiscali (CCF) a transmis către Ministerul Finanțelor o adresă prin care s-a solicitat confirmarea că sintagma “acordate potrivit legii, pentru perioada iulie-decembrie 2024, folosită în art. V din OUG 87/2024” trebuie interpretată în sensul că se referă la tichetele de masă acordate în perioada iulie-decembrie 2024, indiferent de luna pentru care au fost acordate.
  • Răspunsul Ministerului de Finanțe a fost acela că pentru verificarea încadrării venitului brut în plafonul de 4.000 lei, dacă in perioada iulie-decembrie 2024 sunt acordate tichete de masă pentru o altă perioadă, contravaloarea acestora va fi inclusă în venitul brut supus analizei pentru aplicarea facilităților fiscale.

Aprobarea Sistemului de raportare contabilă la 30 iunie 2024 (Ordinul 3100/2024)

  • Se aprobă Sistemul de raportare contabilă la 30 iunie 2024 aplicabil entităților cărora le sunt incidente Reglementările contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate (OMFP 1802/2014), respectiv celor care li se aplică Reglementările contabile conforme cu IFRS (OMFP 2844/2016), și care în exercițiul financiar precedent au înregistrat o cifră de afaceri netă mai mare decât echivalentul în lei a 1.000.000 euro.
  • Se actualizează formularele utilizate pentru raportarea contabilă semestrială.
  • Termenul de depunere a raportărilor contabile la 30 iunie 2024 este 19 august 2024.

Modificarea Procedurii privind stabilirea din oficiu a obligaţiilor fiscale datorate pentru unele indemnizaţii primite în perioada pandemiei de SARS-CoV-2 şi pentru unele venituri obţinute din străinătate (Ordinul 3779/2024)

  • Au fost aduse modificări Procedurii privind stabilirea din oficiu a obligaţiilor fiscale datorate pentru:
    • unele indemnizaţii primite în perioada pandemiei de SARS-CoV-2;
    • ⁠veniturile obţinute din străinătate din remuneraţii, indemnizaţii și orice alte avantaje, în bani şi/sau în natură, obţinute de persoanele fizice în calitate de membri ai unui organ de conducere, pentru activitatea desfăşurată în străinătate și care nu au declarat în Declaraţia unică contribuțiile sociale și impozitul pe venit aferente acestora.
  • Procedura nu se mai aplică în cazul veniturilor din pensii obținute din străinătate.
  • Se modifică și modelele formularelor utilizate în cadrul acestei proceduri.

Schimb de informații fiscale între organul central și organele locale (ordinul 4059/2024)

  • A fost reglementat mecanismul de transmitere a informaţiilor cu relevanţă fiscală între organul fiscal local şi organul fiscal central prin sistemul informatic PatrimVen.
  • Informațiile pe care organul fiscal central le va transmite organelor fiscale locale vizează sursele de venit ale persoanelor fizice, date de cont bancar, informații cu privire la patrimoniul persoanelor fizice sau juridice.
  • Organele fiscale locale au obligaţia de a transmite organului fiscal central informaţii privind clădirile, terenurile şi mijloacele de transport deţinute de persoane fizice şi juridice
  • Schimbul de date între cele două organe fiscale poate viza şi alte informaţii cu relevanţă fiscală disponibile.
Cum vă putem ajuta:

Echipa NOA vine în sprijinul societăților oferind consultanță și îndrumare în diverse spețe referitoare la noile modificări legislative conform celor menționate anterior, precum și în totalitatea situațiilor întâmpinate din punct de vedere fiscal sau al auditului financiar/ auditului intern.

Echipa NOA vă stă cu plăcere la dispoziție pentru mai multe detalii referitoare la cele prezentate în cadrul materialului și vă încurajăm să ne contactați accesând formularul de contact

Cu stimă,
Echipa NOA