NewsflashNoutățile fiscale ale lunii noiembrie / Tax news of November

decembrie 18, 2024
https://noagroup.ro/wp-content/uploads/2024/01/NEWSFLASH.jpg

Vezi materialul complet în format PDF.

See the full English version of the document in PDF.

Modificări pe scurt:

 

Modificări consolidate privind RO e-factura, RO e-TVA, RO e-Transport, legea contabilității și alte reguli fiscale – Ordonanța de urgență nr. 138/2024 privind modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul fiscal-bugetar, precum şi pentru reglementarea altor măsuri.

Alte modificări privind sistemul RO e-Transport:

  • Modificarea sancțiunilor pentru nerespectarea prevederilor OUG 41/2022 – Ordonanța de urgență nr. 129/2024 pentru modificarea și completarea OUG 41/2022 privind instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport a fost publicată în data de 11 noiembrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 1.124.

Modificări aduse Codului fiscal:

  • Declarația unică precompletată va fi transmisă de ANAF contribuabililor începând cu anul 2025 – OUG 128/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și măsuri specifice pentru digitalizare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative a fost publicată în data de 11 noiembrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 1.125.
  • Introducerea unui nou tip de impozit – impozitul suplimentar – din data de 1 ianuarie 2025 – Legea nr. 290/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal a fost publicată în data de 11 noiembrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 1.163.
  • Modificarea accizei pentru anumite produse – OUG nr. 132/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative a fost publicată în data de 22 noiembrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 1.169.

Modificări aduse Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal:

  • Introducerea unor prevederi in materia IMCA, impozitului pe veniturile microîntreprinderilor și accizelor – Hotărârea Guvernului nr. 1.393/2024 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal a fost publicată în data de 11 noiembrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 1.125

Modificări aduce Codului de procedură fiscală:

  • Introducerea unor prevederi speciale privind înregistrarea fiscală a persoanelor nerezidente – OUG nr. 132/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative a fost publicată în data de 22 noiembrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 1.169.

Amnistia fiscală:

  • Modificarea termenului de plată și de depunere a cererii pentru anularea accesoriilor până la data de 19 decembrie 2024 – OUG nr. 132/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative a fost publicată în data de 22 noiembrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 1.169.
  • Modificarea și completarea Procedurii de anulare a unor obligații bugetare – Ordinul nr. 6.438/2024 al ministrului finanțelor publice a fost publicat în data de 4 noiembrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 1.099.

Modificări privind declarația Intrastat:

  • Se menține pragul valoric de 1.000.000 lei pentru expedieri de bunuri, respectiv 1.000.000 lei pentru introduceri de bunuri pentru anul 2025 – Ordin nr. 2.353/2024 al președintelui Institutului Național de Statistică a fost publicată în data de 4 noiembrie 2024 în Monitorul Oficial nr. 1.101.
Modificări pe larg:

 

Modificări consolidate privind RO e-factura, RO e-TVA, RO e-Transport, legea contabilității și alte reguli fiscale (OUG 138/2024)

(1) RO e-Factura

  • Nu se transmit în sistem facturile pentru livrări intracomunitare către persoane juridice române care au furnizat un cod de TVA din alt stat membru.
  • Devine obligatorie transmiterea în sistem a facturilor simplificate.
  • Nu se comunică în sistemul RO e-factura bonurile fiscale emise de case de marcat electronice fiscale care îndeplinesc condițiile unei facturi simplificate.
  • Orice livrare sau prestare către un beneficiar care nu prezintă un cod de identificare fiscală vor fi considerate B2C.
  • Livrările și prestările către persoane fizice care nu se identifică cu cod de identificare fiscală sau se identifică cu CNP vor avea înscris la cod 13 cifre de zero.
  • Se abrogă obligația de transmitere în sistem a facturilor emise pentru vouchere de vacanță titularilor acestora de către unitățile afiliate.
  • Toate prevederile mai sus menționate se aplică de la 1 ianuarie 2025.

(2) RO e-TVA

  • Se prelungește până pe 1 iulie 2025 perioada în care Notificarea de Conformare la RO e-TVA nu va produce efecte.
  • Doar începând cu această dată Notificarea va fi luată în considerare la stabilirea indicatorilor de risc fiscal.

(3) RO e-Transport

  • Sancționarea operatorilor economici care au statut de operator economic autorizat se amana pentru data de 31 martie 2025 și se va realiza pentru faptele săvârșite începând cu această dată.

(4) Impozit pe profit

  • Se reformulează articolul 402 aliniatul 71 astfel încât să fie mai clară modalitatea de calcul al costurilor excedentare ale îndatorării.

(5) Impozitul suplimentar datorat de instituții de credit și entități din sectorul petrol și gaze

  • Entitățile care datorează impozitul suplimentar caracteristic sunt exceptate de la calculul și aplicarea IMCA în perioada de aplicare a impozitului suplimentar.

(6) Impozit pe veniturile microîntreprinderilor

  • Din baza de impozitare se vor scădea și veniturile obținute în urma schimburilor de terenuri agricole situate în extravilan având ca scop comasarea terenurilor pentru desfășurarea de activități agricole fără sultă.

(7) Impozitul pe venit

  • Se clarifică faptul că nu sunt impozabile veniturile primite ca urmare a transmiterii prin acte pentru cauză de moarte a posesiei de fapt notate de autorul succesiunii în cartea funciară.

(8) Legea contabilității

  • Instituțiile publice sunt obligate să păstreze situațiile financiare trimestriale și anuale timp de 10 ani.
  • Sunt stabilite date fixe pentru depunerea situațiilor financiare anuale, astfel: în loc de 150 de zile de la încheierea exercițiului financiar, termenul devine 31 mai al anului următor celui de raportare, iar în loc de 120 de zile de la data încheierii exrcițiului financiar, va fi data fixă de 30 aprilie al anului următor celui de raportare.
  • Se păstrează datele stabilite în funcție de numărul de zile pentru entitățile care au exercițiul financiar diferit de anul calendaristic.

Modificarea sancțiunilor pentru nerespectarea prevederilor OUG 41/2022, sistemul RO e-Transport (OUG 129/2024)

  • Pot fi modificate datele înregistrate în Sistemul RO e-Transport referitoare la transporturile de bunuri după prezentarea în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv după punere efectivă în mișcare a vehiculului pe drumurile publice (după expirarea termenului de valabilitate a codului UIT), dar nu mai târziu de 25 a lunii următoare celei în care s-a finalizat transportul, respectiv următoarele informații:
      • denumirea bunurilor;
      • caracteristicile bunurilor;
      • cantitățile bunurilor;
      • contravaloarea bunurilor transportate.
  • Modificările efectuate după expirarea codului UIT menționate mai sus reprezintă informație referitoare la profilele de risc specifice contribuabililor persoane fizice și persoane juridice.
  • Se elimina masura confiscarii contravalorii bunurilor ca parte a sanctiunii principale.
  • Se abroga sanctiunea complementara constand in confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.
  • Prin exceptie de la savarsirea contraventiilor sanctionate doar cu amenda, o data cu savarsirea celei de-a doua contraventii, se aplica si masura confiscarii contravalorii bunurilor nedeclarate, la un nivel progresiv de la 15% la 100% in functie de incidenta contraventiilor, astfel:
      • Pentru prima abatere constată pentru încălcarea obligațiilor enumerate mai sus: – nu se aplică măsura confiscării, ci doar amenda cuprinsă între 20.000 – 100.000 lei în cazul persoanelor juridice, respectiv 10.000 – 50.000 lei în cazul persoanelor fizice;
      • Pentru cea de-a doua sancțiune aplicată în termen de maximum 12 luni de la prima sancționare, măsura complementară a confiscării va fi egală cu 15% din valoarea bunurilor nedeclarate;
      • Pentru cea de-a treia sancțiune aplicată în termen de maximum 12 luni de la prima sancționare a faptei – măsura complementară a confiscării  va fi egala cu 50% din contravaloarea bunurilor nedeclarate;
      • Începând cu cea de-a patra sancțiune aplicată în termen de maximum 12 luni de la prima sancționare a faptei – se aplică măsura complementară a confiscării în proporție de 100% din contravaloarea bunurilor nedeclarate;
      • În situația în care, într-un termen mai mare de 12 luni de la prima sancționare a faptei, operatorul economic săvârșește a doua contravenție din categoria celor menționate mai sus, pentru care a fost sancționat, nu se aplică măsura confiscării.
  • Prin exceptie de la contraventiile sanctionate progersiv conform celor de mai sus, sanctiunea complementara a confiscării contravalorii bunurilor, pentru încălcarea obligației de obținere a codului UIT în cazul constatărilor efectuate din verificări ulterioare încheierii transportului rutier de bunuri, nu se aplică atunci când bunurile au fost deja înregistrate în contabilitate în perioada la care se referă operațiunile respective, în baza unor documente justificative.
  • Se înființează un registru electronic de evidență centralizată a sancțiunilor aplicate, ce va fi pus la dispoziția persoanelor împuternicite să efectueze constatarea și aplicarea sancțiunilor. Procedura de accesare va fi emis în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a OUG 129/2024.
  • S-a prelungit suspendarea aplicării sancțiunilor pentru nerespectarea de către operatorii de transport a obligațiilor de a asigura transferul datelor curente de poziționare a vehiculului, de echipare a vehiculelor cu dispozitive de tip GPS și de punere la dispoziția conducătorului auto a codului UIT primit până la data de 31 martie 2025.
  • Prevederile mai sus menționate au intrat în vigoare la data de 21 noiembrie 2024.

Modificări aduse Codului fiscal și altor acte normative

(1) Declarația unică precompletată (OUG 128/2024)

  • Începând cu veniturile anului 2025, ANAF va trimite contribuabililor Declarația unică precompletată cu datele privind veniturile realizate și impozitul pe venit datorat, baza de calcul a contribuțiilor de asigurări sociale obligatorii (CAS și CASS), precum și cuantumul contribuțiilor datorate pentru anul de realizare a venitului.
  • Se elimină obligația de a depune în anul curent Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice pentru declararea venitului estimat (cap. II din declarație).
  • Pentru calculul contribuțiilor sociale datorate, salariul de referință utilizat în determinarea plafoanelor aplicabile acestora va fi salariul minim brut pe țară din data de 1 ianuarie a anului de realizare a venitului, înlocuind astfel data de 25 mai a anului de realizare a venitului (aplicabil până la această modificare);
  • Persoanele care realizează venituri din activități independente sub nivelul plafoanelor minime pentru asigurare CAS sau CASS (6 salarii minime brute pe țară) pot opta pentru plata acestora, începând cu nivelul minim, prin opțiunea exprimată în baza declarației unice.
  • Prevederile se aplică pentru veniturile obținute începând cu data de 1 ianuarie 2025.

(2) Impozitul suplimentar (Lege 290/2024)

  • Se creează un nou titlu în Codul fiscal, Titlul II^1, care preia majoritatea prevederilor din art. 18^2 – Impozit suplimentar pentru instituțiile de credit si 18^3 – Impozit suplimentar pentru persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale.
  • Se abrogă impozitul suplimentar pentru instituțiile de credit – persoane juridice române și sucursale din România ale instituțiilor de credit, precum și impozitul suplimentar pentru persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale.
  • Abrogarea mai sus menționată survine pe fondul introducerii unui nou tip de impozit, respectiv impozitul suplimentar, de la 1 ianuarie 2025.
  • Impozitul suplimentar pe cifra de afaceri în cotă de 0,5%, se va aplica tuturor societăților active în sectoarele petrol și gaze naturale, indiferent de valoarea cifrei de afaceri.
  • Impozitul nou introdus generează o dublă impozitare a companiilor cu cifra de afaceri de peste 50 milioane de euro, active în domeniul de petrol&gaze naturale, prin impunerea atât cu impozitul special, cât și cu impozitul minim pe cifra de afaceri de 1%, datorat de orice companie cu cifra de afaceri peste nivelul menționat, indiferent de domeniul de activitate.
  • Dubla impozitare este generată de noua formulare a legii prin care s-a abrogat scutirea expresă de plata impozitului minim pe cifra de afaceri a companiilor eligibile pentru impozit suplimentar.
  • De asemenea, noul impozit este extins și asupra entităților juridice străine care desfășoară activități în România în sectoarele petrol și gaze naturale.
  • Prevederile acestei legi intră în vigoare pe 1 ianuarie 2025.

(3) Accize (OUG 132/2024)

  • Crește nivelul accizei pentru anumite produse începând cu data de 1 ianuarie 2025, precum urmează:
    Nr. crt. Denumirea produsului sau a grupei de produse UM Acciza (lei/UM)
    2024 2025 2026
    0 1 2 3 4 5
    2 Vinuri spumoase Hl 66,34 69,26 72,72
    3 Băuturi fermentate, altele decât bere și vinuri – liniștite Hl 555,58 580,03 609,03
    Spumoase Hl 66,34 69,26 72,72
    4 Produse intermediare Hl 555,58 580,03 609,03
    5 5. Alcool etilic, din care: Hl 4.629,75 4.833,46 5.075,13
    5.1. Alcool etilic produs de micile distilerii Hl 2.314,87 2.416,72 2.537,56

 

Modificări aduse Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal – Prevederi speciale vizând modalitatea de determinare a impozitului minim, impozitului pe veniturile microîntreprinderilor și accizelor (HG 1.393/2024)

IMCA

  • Se introduc norme specifice de aplicare a reglementărilor deja cunoscute în materia impozitului minim (IMCA), precum: determinarea veniturilor totale pentru calculul impozitului minim, deductibilitatea cheltuielilor cu sponsorizarea și actele de mecenat, asimilarea impozitului minim cu impozitul pe profit în vederea aplicării convențiilor de evitare a dublei impuneri.
  • Sunt introduse exemple concrete de calcul pentru contribuabilii cu sistemul trimestrial sau anual de impozitare, precum și pentru cei care aplică regimul de consolidare fiscală.
  • Deducerea aferentă sponsorizărilor și actelor de mecenat, precum și creditul fiscal extern, se determină printr-un mecanism de calcul similar impozitului pe profit.
  • Pentru stabilirea datoriei trimestriale cu impozitul pe profit/IMCA, se aplică același mecanism de calcul ca și în cazul impozitului pe profit, respectiv din impozitul pe profit/IMCA determinat/ă cumulat de la începutul anului, se scade IMCA/impozit pe profit datorat pentru perioada anterioară.
  • Reducerea cifrei de afaceri nete cu valoarea accizelor care au fost reflectate concomitent și în conturile de cheltuieli se efectuează de către următorii plătitori de accize:
      • antrepozitarul autorizat, destinatarul înregistrat sau orice altă persoană care eliberează produse accizabile din regimul suspensiv de accize sau în numele căruia se efectuează această eliberare;
      • importatorul;
      • destinatarul certificat;
      • distribuitorii sau redistribuitorii autorizați de gaz natural;
      • operatorii economici producători sau operatorii economici care efectuează achiziții intracomunitare ori importă cărbune;
      • producătorii, distribuitorii sau redistribuitorii de energie electrică;
      • operatorii economici care produc și comercializează în România produse care conțin tutun (NC 2404 11 00, NC 8543 40 00), lichide cu sau fără nicotină, destinate inhalării fără ardere (NC 2404 12 00, 2404 19 90), produse destinate inhalării fără ardere care conțin înlocuitori de tutun, cu sau fără nicotina (NC 2404 12 00, 2404 19 10), băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat ( cuprinsă între 5 5 – 8 5/100 ml și peste 8g/100 ml), produse cu nicotină, care nu conțin tutun, destinate consumului pe care orală, prezentate sub formă de pulbere sau particule, comercializate în porții ambalate în pliculețe (NC 2404 91 90).
  • Impozitul pe profit/IMCA datorat/ă în urma comparației celor două obligații fiscale se aplică în continuare și după scăderea creditului fiscal extern și a profitului scutit, chiar dacă valoarea datoriei fiscale finale este mai mică decât IMCA calculată/impozit pe profit, după caz.
  • Nu se includ în calculul cifrei de afaceri pentru IMCA sau ICAS veniturile obținute de operatorii economici din activități de distribuție/ furnizare/transport de energie electrică și gaze naturale;
  • Activitățile care sunt incluse în sfera de activitate de distribuție a energiei electrice și a gazelor naturale sunt următoarele:
      • servicii de distribuție a energiei electrice pe baza tarifelor nereglementate;
      • activități de racordare a locurilor de consum și/sau de producere care cuprind servicii de emitere a avizelor și studiilor necesare în procesul de racordare a utilizatorilor la rețelele electrice de distribuție;
      • alte activități desfășurate la cererea utilizatorilor (servicii de conectare – deconectare la cerere, servicii de verificare a grupurilor de măsurare la cerere etc);
      • activități de distribuție a gazelor naturale, inclusiv regularizarea diferențelor dintre cantitățile de gaze naturale alocate și cele distribuite;
      • activități de racordare la sistemul de distribuție a gazelor naturale;
      • arestarea de servicii conexe: emiterea avizelor referitoare la sistemul de distribuție, punerea în funcțiune a instalațiilor de utilizare a gazelor naturale, eliberarea de copii după documentația tehnică etc.

Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor

  • Se aduc clarificări privind deținerile asociaților/ acționarilor, conform cărora procentul de deținere se calculează și se verifică pe baza deținerilor existente la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent.
  • Deținerile indirecte se calculează prin înmulțirea procentelor deținute începând cu procentul deținerii directe la prima persoană juridică română și continuând cu procentele de deținere, pe lanțul persoanei juridice, până la cea pentru care se verifică statutul de microîntreprindere.
  • Activitățile economice desfășurate de PFA/întreprinderi individuale/întreprinderi familiale care includ activități de comerț, prestări de servicii, activități specifice profesiilor liberale se iau în calcul la nivelul întreprinderilor legate.

Accize

  • Antrepozitele fiscale pentru producția de tutun prelucrat pot desfășura activități de producție în interiorul antrepozitului fiscal pentru produse destinate inhalării fără ardere (NC: 2404 12 00, 2404 19 10 și 8543 40 00).
  • Astfel de antrepozitari fiscalo au obligația să notifice autoritățile vamale teritoriale și să depună manualul de procedură corespunzător produselor neaccizabile și produselor supuse accizelor nearmonizate mai sus enumerate.
  • Activitățile de producție sunt permise doar dacă acestea sunt menționate în autorizație.

Modificări aduce Codului de procedură fiscală – Prevederi speciale privind înregistrarea persoanelor nerezidente (OUG 132/2024)

  • Se introduce un nou alineat, alin. (4^1) al art. 83 – Prevederi speciale privind înregistrarea fiscală a persoanelor nerezidente.
  • Organul fiscal central are obligația să înregistreze fiscal o persoană nerezidentă care nu deține cod de identificare fiscală, la solicitarea unui notar public.
  • Procedura pentru înregistrarea fiscală la solicitarea unui notar se publică în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a acestei OUG.

Aministia fiscală (OUG 132/2024)

  • Se prelungește până la data de 19 decembrie 2024 termenul de acordare a facilităților fiscale constând în:
      • anularea a 50% sau 25% din obligațiile bugetare principale și accesoriile aferente obligațiilor fiscale principale restante la data de 31 august 2024 pentru persoanele fizice;
      • anularea dobânzilor, penalităților și tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale restante la data de 31 august 2024 pentru persoanele juridice.
  • Pentru debitorii care la data de 6 septembrie 2024 beneficiau de eșalonare, precum și pentru cei care au obținut eșalonarea la plată în perioada cuprinsă între 6 septembrie 2024 și 25 noiembrie 2024 inclusiv, se acordă anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor dacă:
      • cererea de anulare se depune până la data de 19 decembrie 2024 inclusiv; și
      • eșalonarea la plată se finalizează până la data depunerii cererii de anulare inclusiv.
  • În cazul debitorilor care au depus notificarea privind intenția de a beneficia de anularea dobânzilor, penalităților și tuturor accesoriilor până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, dar care nu depun cererea de anulare până la data de 19 decembrie 2024, beneficiază de anularea obligațiilor bugetare dacă sunt îndeplinite condițiile prevăzute de lege, iar organul fiscal emite din oficiu decizia de anulare.
  • Organul fiscal emite decizia de anulare a obligațiilor bugetare în cazul debitorilor care:
      • au depus cererea de anulare a unor obligații bugetare anterior îndeplinirii condițiilor prevăzute de lege; și
      • nu a fost emisă decizia de respingere a cererii; și
      • dacă îndeplinește condițiile prevăzute de lege până la data de 19 decembrie 2024 inclusiv.
  • Debitorii care la data de 19 decembrie 2024 inclusiv au cereri de rambursare a TVA în curs de soluționare, care ulterior datei menționate sunt respinse total sau parțial de către organul fiscal beneficiază de anularea obligațiilor bugetare accesorii dacă achită obligațiile bugetare de care depinde anularea, nestinse prin compensare cu sumele individualizate în cererea de rambursare, în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei prin care se respinge cererea de rambursare.

Modificarea și completarea Procedurii de anulare a unor obligații bugetare (Ordinul nr. 6.438/2024)

  • În situația în care sunt stinse integral obligațiile bugetare principale individualizate prin decizii de impunere emise în urma unui control fiscal în derulare la data de 6 septembrie 2024 sau decizii de impunere emise din oficiu a veniturilor persoanelor fizice pentru anii 2019 și 2020, acestea se restituie conform Codului de procedură fiscală;
  • Obligațiile bugetare principale aferente perioadelor fiscale de până la 31 august 2024, inclusiv stabilite de către organul fiscal central prin decizii de impunere pe codul numeric personal se analizează precum urmează:
      • pentru obligațiile bugetare principale stabilite prin decizii de impunere din oficiu persoanelor fizice pentru anii 2019 și 2020 sau prin decizii de impunere emise ca urmare a unui control fiscal aflat în derulare la data de 6 septembrie 2024, pentru care termenul de plată s-a împlinit până la data eliberării certificatului de atestare fiscală sau până la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024. Pentru stabilirea plafonului se au în vedere, cumulat, atât obligațiile bugetare stabilite prin aceste decizii, cât și celelalte obligații bugetare restante la data de 31 august 2024 rămase nestinse la această dată;
      • pentru obligațiile bugetare principale stabilite prin decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice pentru anii 2019 și 2020 sau prin decizii de impunere emise ca urmare a unui control fiscal aflat în derulare la data de 6 septembrie 2024, pentru care cererea de anulare a fost depusă după data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, indiferent dacă termenul de plată s-a împlinit înainte sau după această dată, la stabilirea plafonului se au în vedere doar obligațiile bugetare stabilite prin aceste decizii, fără a fi luate în considerare și obligații bugetare restante la data de 31 august 2024 rămase nestinse la această dată.
  • Obligațiile bugetare stabilite prin decizii de impunere ca urmare a unei inspecții fiscale aflate în derulare la data de 6 septembrie 2024 pot fi achitate utilizând numărul de evidență a plății.
  • Dacă la data eliberării certificatului de atestare fiscală, procentul de anulare a obligațiilor bugetare principale restante la data de 31 august 2024 era de 50%, iar ulterior, până la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, se stabilesc noi obligații fiscale principale și/sau se primesc noi titluri executorii transmise spre recuperare organelor fiscale, care modifică procentul de anulare a 25%, pentru acordarea anulării unor obligații bugetare, debitorii trebuie să achite 75% din noul cuantum total al obligațiilor bugetare principale.
  • Sumele care au fost stinse după intrarea în vigoare a Ordonanței de urgență, 50%, respectiv 25% din obligațiile bugetare restante la data de 31 august 2024, inclusiv, din cele stabilite prin deciziile de impunere a veniturilor persoanelor fizice pentru anii 2019 și 2020 sau prin decizii de impunere emise ca urmare a unui control fiscal în derulare la data de 6 septembrie 2024, precum și dobânzile, penalitățile și toate accesoriile care pot fi anulate, se restituie conform prevederilor Codului de procedură fiscal.
  • În cazul persoanelor cărora li s-a stabilit răspunderea potrivit legii insolvenței, pentru obligațiile bugetare aferente perioadei anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, organul fiscal efectuează analiza asupra acestora în funcție de creanțele rămase de încasat din tabelul definitive de creanțe sau din tabelul definitiv consolidat de creanțe.
  • Dacă documentele care stau la baza anulării unor obligații bugetare nu se pot fi editate în sistemele informatice, organele fiscale pot întocmi aceste documente în format hârtie, urmând ca scăderea din evidență a obligațiilor bugetare în baza deciziilor de anulare aprobate să se opereze prin intermediul aplicației informatice și să fie comunicate debitorilor.

Modificări privind declarația Intrastat  (Ordin 2.353/2024)

  • Se mențin pragurile valorice pentru declararea Intrastat în vederea colectării informațiilor statistice de comerț intra-UE cu bunuri pentru anul 2025 la nivelul celor din 2024, respectiv:
      • 1.000.000 lei pentru expedieri de bunuri;
      • 1.000.000 lei pentru introduceri de bunuri.
  • Operatorii economici care în cursul anului 2024 au efectuat schimburi de bunuri cu state membre ale Uniunii Europene, a căror valoare anuală, separat pentru cele două fluxuri depășește valoarea pragurilor pentru anul 2024 (1.000.000 lei atât pentru expedieri de bunuri, cât și pentru introducerea de bunuri) au obligația să transmită la Institutul Național de Statistică declarația Intrastat începând cu luna ianuarie 2025.
  • Operatorii economici care în cursul anului 2025 depășesc pragurile valorile Intrastat pentru anul 2025 au obligația să depună declarația Intrastat începând din luna în care a fost depășită valoarea cumulată de la începutul anului.
  • Prevederile se aplică începând cu data de 1 februarie 2025.
Cum vă putem ajuta:

Echipa NOA vine în sprijinul societăților oferind consultanță și îndrumare în diverse spețe referitoare la noile modificări legislative conform celor menționate anterior, precum și în totalitatea situațiilor întâmpinate din punct de vedere fiscal sau al auditului financiar/ auditului intern.

Echipa NOA vă stă cu plăcere la dispoziție pentru mai multe detalii referitoare la cele prezentate în cadrul materialului și vă încurajăm să ne contactați accesând formularul de contact

Cu stimă,
Echipa NOA