NewsflashNoutățile fiscale ale lunii septembrie / Tax news of September

octombrie 9, 2025
https://noagroup.ro/wp-content/uploads/2024/01/NEWSFLASH.jpg

Vezi materialul complet în format PDF.

See the full English version of the document in PDF.

Modificări pe scurt:

 

Aprobarea Normelor privind autorizarea și utilizarea mecanismului special pentru declararea și plata TVA la import – Ordinul nr. 2.618/2025 al președintelui Autorității Vamale Române pentru aprobarea Normelor privind autorizarea și utilizarea mecanismului special pentru declararea și plata TVA la import, modelul și conținutul declarației speciale de TVA a fost publicat în  Monitorul Oficial nr. 814 din data de 3 septembrie 2025.

Aprobarea Normelor tehnice privind autorizarea pentru amânarea a plății taxelor vamale de plătit – Ordinul nr. 2.619/2025 al președintelui Autorității Vamale Române pentru aprobarea Normelor tehnice privind autorizarea pentru amânare a plății taxelor vamale de plătit, în măsura în care permisiunea nu este acordată în legătură cu o singură operațiune a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 814 din data de 3 septembrie 2025

Procedura de restituire a TVA pentru anumite operațiuni – Ordinul nr. 1.480/2025 al ministrului finanțelor privind aprobarea Procedurii de restituire a TVA pentru operațiunile prevăzute la art. 294, alin. (5) lit. a-b^1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, în vigoare până la data de 1 august 2025, al căror fapt generator de taxă a intervenit anterior datei de 1 august 2025, a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 832 în data de 9 septembrie 2025

Modificarea procedurii privind organizarea Registrului achizițiilor de locuințe cu cota redusă de TVA – Ordinul nr. 2.149/2025 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.080/2023 pentru aprobarea Procedurii privind organizarea Registrului achizițiilor de locuințe cu cota redusă de TVA a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 839 din 11 septembrie 2025

Aprobarea Procedurii privind transmiterea declarațiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanță – Ordinul nr. 2.213/2025 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru aprobarea procedurii privind transmiterea declarațiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanță a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 860 din 19 septembrie 2025

Aprobarea Procedurii privind notificarea organelor fiscale competente în cazul în care facturile pentru livrările de bunuri/prestările de servicii pentru care plata se face la momentul livrării/prestării nu au fost transmise în sistemul RO e-Factura – Ordinul nr. 2.229/2025 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru aprobarea Procedurii privind notificarea organelor fiscale competente în cazul în care facturile pentru livrările de bunuri/prestările de servicii pentru care plata se face la momentul livrării/prestării nu au fost transmise în sistemul RO e-Factura în termenul prevăzut la art. 10, alin. (7) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, precum și măsurile ce vor fi luate de acestea a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 895 din 30 septembrie 2025.

Alte noutăți de interes:

 

Modificarea decontului de taxă pe valoarea adăugată (D300) – Ordinul nr. 2.131/2025 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) “Decont de taxă pe valoarea adăugată” a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 826 din 8 septembrie 2025.

Modificarea declarației informative D394 – Ordinul nr. 2.194/2025 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.769/2025 privind declararea livrărilor/prestărilor și achizițiilor efectuate pe teritoriul național de persoanele înregistrate în scopuri de TVA și pentru aprobarea modelului și conținutului declarației informative a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 852 din data de 17 septembrie 2025.

Modificarea Procedurii de înregistrare a contractelor de fiducie sau ale construcțiilor juridice similare fiduciei – Ordinul nr. 2.175/2025 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.193/2021 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare a contractelor de fiducie sau ale construcțiilor juridice similare fiduciei, de organizare și funcționare a Registrului central al fiduciilor și al construcțiilor juridice similare fiduciilor, pentru aprobarea Procedurii privind accesul la Registrul central al fiduciilor și al construcțiilor juridice similare fiduciilor, precum și pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 857 din 18 septembrie 2025

Abrogarea unor Norme și formulare:

  • Abrogarea Normelor tehnice privind administrarea contingentelor tarifare în România – Ordinul nr. 2.200/2025 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală privind abrogarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.241/2021 pentru aprobarea Normelor tehnice privind administrare contingentelor tarifare în România a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 877 din 25 septembrie 2025
  • Abrogarea Normelor privind autorizarea și utilizarea mecanismului special pentru declararea și plata TVA la import – Ordinul nr. 2.201/2025 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală privind abrogarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.091/2021 pentru aprobarea Normelor privind autorizarea și utilizarea mecanismului special pentru declararea și plata TVA la import, modelul și conținutului declarației speciale de TVA a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 877 din 25 septembrie 2025
  • Abrogarea Normelor tehnice privind utilizarea și completarea formularelor declarației vamale și a Notelor explicative privind codurile utilizate pe formularele declarației vamale – Ordinului nr. 2.221/2025 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.892/2016 pentru aprobarea Normelor tehnice privind utilizarea și completarea formularelor declarației vamale și a Notelor explicative privind codurile utilizate pe formularele declarației vamale a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 877 din 25 septembrie 2025
  • Abrogarea Normelor tehnice utilizate a Sistemului român de procesare automata a declarației vamale de import – Ordinul nr. 2.222/2025 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.885/2016 pentru aprobarea Normelor tehnice de utilizare a Sistemului român de procesare automată a declarației vamale la import a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 877 din 25 septembrie 2025
Modificări pe larg:

 

Aprobarea Normelor privind autorizarea și utilizarea mecanismului special pentru declararea și plata TVA la import (Ordin nr. 2.618/ 2025)

  • Normele de autorizare și utilizare a mecanismului special pentru declararea și plata TVA la import sunt destinate în special bunurilor din trimiteri în valoare de până la 150 euro;
  • Autorizația se eliberează de către biroul vamal la care sunt prezentate bunurile pentru punerea în liberă circulație;
  • Se acordă doar operatorilor poștali sau comisionarilor vamali autorizați, care:
    • sunt înregistrați în scopuri de TVA;
    • nu au datorii fiscale sau vamale și nu se află în insolvență;
    • constituie garanție financiară pentru TVA-ul ce urmează a fi amânat.
  • Titularul autorizației are următoarele obligații:
    • să depună lunar declarațiile speciale de TVA și să plătească cuantumul TVA încasat în luna calendaristică de raportare;
    • să comunice biroului vamal persoanele desemnate pentru depunerea declarațiilor speciale de TVA și să informeze în termen de 3 zile de la producerea modificării intervenite privind responsabilul desemnat cu depunerea declarațiilor speciale;
    • să țină, în format electronic, registre de evidență a operațiunilor reglementate de acest mecanism special;
    • să informeze biroul vamal în termen de 3 zile de la producere cu privire la orice modificări intervenite ulterior emiterii autorizației;
    • să suplimenteze cuantumul garanției constituite în termen de 15 zile de la solicitarea biroului vamal;
    • să ia toate măsurile necesare pentru a se asigura că persoana destinatară a bunurilor plătește TVA corectă.
  • Biroul vamal poate modifica sau revoca autorizația pentru mecanismul special pentru declararea și plata TVA la import în următoarele situații:
    • la cererea persoanei autorizate;
    • când nu mai sunt îndeplinite condițiile care au stat la baza eliberării autorizației;
    • când persoana autorizată nu-și mai îndeplinește atribuțiile.

Aprobarea Normelor tehnice privind autorizarea pentru amânarea a plății taxelor vamale de plătit (Ordin nr. 2.619/2025)

  • Normele stabilesc procedura pentru amânarea plății taxelor vamale, atunci când nu este vorba de o singură operațiune.
  • Autorizația de amânare la plată a taxelor vamale se acordă în baza unei cereri depuse de solicitanții care sunt titulari ai unei autorizații pentru utilizarea garanției globale eliberate conform art. 95 din Codul vamal al Uniunii.
  • Condițiile de acordare a autorizației de amânare a plății taxelor vamale sunt următoarele:
    • solicitantul utilizează o autorizaţie pentru utilizarea garanţiei globale în acest scop, aceasta este validă şi nu este suspendată;
    • valabilitatea geografică a autorizației pentru utilizarea garanției globale acoperă valabilitatea geografică solicitată în cererea de autorizare pentru amânarea la plată;
    • în autorizația pentru utilizarea garanției globală se regăsesc tipurile de regimuri vamale indicate în cererea de autorizare pentru amânarea la plată;
    • autorizaţia pentru utilizarea garanţiei globale conţine la elementul de date 46 03 000 299 – Termenul-limită pentru plată fie codul 2 – Plată amânată, fie codul 3 – Ambele (plată normală şi plată amânată).
  • Cererea de autorizare trebuie să fie însoțită de toate documentele justificative care atestă informațiile completate în cerere.

Procedura de restituire a TVA pentru anumite operațiuni (Ordin nr. 1480/2025)

  • Procedura de restituire a TVA se aplică în cazul entităților non-profit sau societăților deținute integral de entități nonprofit pentru următoarele operațiuni al căror fapt generator de taxă a intervenit anterior datei de 1 august 2025 până cel târziu la data de 31 octombrie 2025:
    • pentru bunuri ce le-au fost livrate sau servicii care au fost prestate în beneficiul lor în cursul lunii pentru care se solicită restituirea, în cazul în care bunurile/serviciile achiziționate sunt destinate unităților spitalicești deținute și exploatate de unitate non-profit, respectiv de societatea deținută integral de entitatea sau entitățile non-profit;
    • pentru bunurile ce le-au fost livrate sau servicii care au fost prestate în beneficiul lor până la data de 1 august , care sunt donate /puse gratuit la dispoziția unităților spitalicești din rețeaua publică de stat în cursul lunii pentru care se solicită restituirea, inclusiv în situația în care aceste bunuri sau servicii sunt donate sau puse gratuit la dispoziție în perioada 1 august – 31 octombrie 2025, în cazul în care bunurile/serviciile achiziționate sunt destinate unităților spitalicești din rețeaua publică de stat.
  • În vederea restituirii TVA, entitatea nonprofit/societatea deținută integral de entități nonprofit depune cerere de restituire a TVA însoțită de următoarele documente:
    • borderou și copii ale facturilor, declarațiilor vamale sau bonurilor fiscale pentru bunurile/serviciile achiziționate;
    • documente care atestă destinația bunurilor/serviciilor către unități spitalicești sau donația acestora către unități publice;
    • declarații pe propria răspundere ale reprezentantului legal, care confirmă că bunurile/serviciile sunt destinate îngrijirilor de sănătate sau persoanelor cu handicap și respectă condițiile privind reinvestirea profitului, menținerea destinației și interdicția de înstrăinare a părților sociale timp de 20 de ani.

Modificarea procedurii privind organizarea Registrului achizițiilor de locuințe cu cota redusă de TVA (Ordin nr. 2149/2025)

  • Se modifică procedura privind organizarea Registrului achizițiilor de locuințe cu cota redusă de TVA.
  • Registrul se completează de către notarii publici pentru a verifica respectarea condiției ca fiecare persoană fizică să poată achiziționa, în perioada 1 august 2025 – 31 iulie 2026, o singură locuință cu cotă redusă de TVA de 9%.
  • Condițiile pentru a putea achiziționa o locuință cu cotă redusă de TVA în perioada 1 august 2025 – 31 iulie 2026 sunt următoarele:
    • Suprafața utilă a locuinței să nu depășească 120 mp;
    • Valoarea să fie de maximum 600.000 lei, exclusiv TVA;
    • Locuința să fie livrată cel târziu 31 iulie 2026 și să fie locuibilă;
    • Persoana să nu mai fi achiziționat o altă locuință cu TVA redus după data de 1 ianuarie 2023;
    • Existența unui avans de minimum 20% achitat până la data de 31 iulie 2025, pentru contractele încheiate înainte de 1 august 2025.

Aprobarea procedurii privind transmiterea declarațiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanță (Ordin nr. 2.213/2025)

  • Se abrogă Ordinul președintelui ANAF nr. 2.520/2010 privind depunerea declarațiilor fiscale prin mijloace de transmitere la distanță de către contribuabilii mari și mijlocii.
  • Se aprobă procedura privind transmiterea declarațiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanță, care prevede următoarele:
    • Declarațiile fiscale se depun prin mijloace de transmitere la distanță;
    • Semnarea declarațiilor fiscale se face doar prin semnătură electronică calificată;
    • Înregistrarea certificatelor calificate și a titularilor acestora se realizează prin completarea și transmiterea formularului 150 – “Cerere pentru utilizarea unui certificat calificat” însoțit de documentele justificative necesare.
    • În vederea acordării dreptului de utilizare a certificatului, pentru depunerea declarațiilor fiscale, organul fiscal verifică corectitudinea informațiilor înscrise în cerere și în documentele prezentate;
    • Verificarea validității certificatului calificat și confirmarea identității titularului certificatului calificat se realizează de prestatorul de servicii emitent la solicitarea organului fiscal central.
  • Revocarea dreptului de utilizare a serviciului Depunere declarații online se solicită de către contribuabil sau reprezentantul acestuia, prin completarea și transmiterea formularului 151 – “Cerere pentru revocarea dreptului de utilizare a serviciului Depunere declarații online”.

Aprobarea Procedurii privind notificarea organelor fiscale competente în cazul în care facturile pentru livrările de bunuri/prestările de servicii pentru care plata se face la momentul livrării/prestării nu au fost transmise în sistemul RO e-Factura (Ordin nr. 2229/2025)

  • Se aprobă procedura prin care beneficiarii care nu primesc facturile în sistemul RO e-Factura pot notifica organele fiscale, precum și formularul utilizat (formularul 800);
  • Formularul 800 – Notificare privind facturile pentru livrările de bunuri/prestările de servicii plătite la momentul livrării/prestării se transmite de către beneficiarii care nu primesc facturile în sistemul RO e-Factura în termen de 5 zile de la data emiterii facturii;
  • În cazul neîndeplinirii obligațiilor privind transmiterea facturii în sistemul RO e-Factura, emitentul primește un mesaj în SPV, având obligația de a transmite factura cel târziu în ziua următoare primirii mesajului în SPV;
  • În cazul neîndeplinirii obligațiilor de a transmite facturile în sistemul RO e-Factura în termenul de 5 zile de la data emiterii, emitentul este înscris într-un registru electronic special, făcând obiectul unei analize de risc în vederea aplicării măsurilor legale ce se impun în raport cu riscul evaluat.

 

Alte noutăți de interes:

 

Modificarea decontului de taxă pe valoarea adăugată (D300) (Ordin nr. 2131/2025)

  • A fost modificat D300 – Decontul de taxă pe valoarea adăugată;
  • Au fost introduse noile cote de TVA în Decontul de TVA;
  • Noul formular este utilizat pentru raportarea operațiunilor realizate începând cu luna august 2025.

Modificarea declarației informative D394 (Ordin nr. 2.194/2025)

  • A fost modificată D394 – Declarație informativă privind livrările și prestările și achizițiile efectuate pe teritoriul național de persoanele înregistrate în scopuri de TVA;
  • Noul formular D394 se utilizează pentru operațiunile desfășurate începând cu data de 1 august 2025.

Modificarea procedurii de înregistrare a contractelor de fiducie sau ale construcțiilor juridice similare fiduciei (Ordinul nr. 2.175/2025)

  • A fost actualizată procedura de înregistrare a contractelor de fiducie sau ale construcțiilor juridice similare fiduciei.

Abrogarea unor Norme și formulare (Ordin nr. 2.200/2025, Ordin nr. 2.201/2025, Ordin nr. 2.221/2025 și Ordin nr. 2.222/2025 ):

  • Se abrogă următoarele:
    • Normele tehnice privind administrarea contingentelor tarifare în România;
    • Normele privind autorizarea și utilizarea mecanismului special pentru declararea și plata TVA la import;
    • Normele tehnice privind utilizarea și completarea formularelor declarației vamale și a Notelor explicative privind codurile utilizate pe formularele declarației vamale;
    • Normele tehnice utilizate a Sistemului român de procesare automata a declarației vamale de import.

 

 

Cum vă putem ajuta:

Echipa NOA vine în sprijinul societăților oferind consultanță și îndrumare în diverse spețe referitoare la noile modificări legislative conform celor menționate anterior, precum și în totalitatea situațiilor întâmpinate din punct de vedere fiscal sau al auditului financiar/ auditului intern

Echipa NOA vă stă cu plăcere la dispoziție pentru mai multe detalii referitoare la cele prezentate în cadrul materialului și vă încurajăm să ne contactați accesând formularul de contact

Cu stimă,
Echipa NOA