See the full English version of the document in PDF.
Vezi materialul complet în format PDF.
Modificări pe scurt:
În data de 6 aprilie 2023, în Monitorul Oficial nr. 290, a fost publicată Ordonanța de urgență nr. 20 din data de 5 aprilie 2023 pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum și pentru modificarea Ordonanței Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilități fiscale care aduce noi precizări referitoare la eșalonarea la plată.
Totodată, în data de 6 aprilie 2023, în Monitorul Oficial nr. 291, a fost publicat Ordinul nr. 420 din data de 31 martie 2023 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului „Notificare de conformare emisă de organul de inspecție fiscală“, a procedurii de notificare și a periodicității de emitere, precum și pentru modificarea anexei nr. 1.a la Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.711/2015 privind modelul și conținutul formularelor și documentelor utilizate în activitatea de inspecție fiscală.
În data de 12 aprilie 2023, în Monitorul Oficial nr. 310, a fost publicată Legea nr. 88 din data de 11 aprilie 2023 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal care aduce precizări cu privire la noi categorii de tranzacții scutite de taxă.
În data de 13 aprilie 2023, în Monitorul Oficial nr. 316, a fost publicat Ordinul nr. 227 din data de 11 aprilie 2023 pentru modificarea și completarea Normelor de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, aprobate prin Ordinul ministrului sănătății și al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate nr. 15/2018/1.311/2017 care aduce clarificări privind venitul asigurat înscris în contractul de asigurare pentru concedii și indemnizații de asigurări sociale de sănătate.
Mai mult, în data de 18 aprilie 2023, în Monitorul Oficial nr. 320, a fost publicată Legea nr. 93 din data de 12 aprilie 2023 pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală care aduce reguli speciale privind stingerea creanțelor fără plată.
În data de 24 aprilie 2023, în Monitorul Oficial nr. 340, a fost publicat Ordinul nr. 521 din data de 11 aprilie 2023 privind abrogarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.901/2016 pentru aprobarea Instrucțiunilor de completare a documentului administrativ în format electronic (e-DA) utilizând aplicația EMCS-RO-Mișcări de control al mișcărilor cu produse accizabile în regim suspensiv/de scutire/exceptare de accize.
Tot în data de 24 aprilie 2023, în Monitorul Oficial nr. 344, a fost publicată Hotărârea nr. 355 din data de 20 aprilie 2023 privind modificarea și completarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 479/2003 care aduce precizări referitoare la echipamentele nesupravegheate.
De asemenea, în data de 26 aprilie 2023, Agenția Națională de Administrare Fiscală a publicat versiunea în engleză a Ghidului privind stabilirea rezidenței fiscale pentru persoane fizice.
În data de 28 aprilie 2023, în Monitorul Oficial nr. 366, a fost publicată Hotărârea nr. 45 din data de 24 aprilie 2023 referitoare la propunerea de Directivă a Consiliului de modificare a Directivei 2006/112/CE în ceea ce privește normele în materie de TVA pentru era digitală – COM (2022) 701 final.
În plus, tot în data de 28 aprilie 2023, în Monitorul Oficial nr. 366, a fost publicată Hotărârea nr. 44 din data de 24 aprilie 2023 referitoare la propunerea de Regulament al Consiliului de modificare a Regulamentului (UE) nr. 904/2010 în ceea ce privește acordurile de cooperare administrativă în materie de TVA necesare pentru era digitală – COM (2022) 703 final.
Modificări pe larg:
Prevederi referitoare la eșalonarea la plată
- Se aduc modificări în sensul posibilității acordării eșalonărilor la plată de către organul fiscal central, în cazul debitorilor care nu au în proprietate bunuri în vederea constituirii de garanții și nici nu pot constitui niciun fel de garanție ori cuantumul garanțiilor constituite este mai mic decât 50% din valoarea obligațiilor fiscale restante ce fac obiectul înlesnirilor la plată, în acest caz eșalonarea se acordă pe cel mult 6 luni.
- Eșalonarea la plată se poate acorda și pentru obligațiile fiscale/bugetare cele care reprezintă fonduri europene sau fonduri publice naționale aferente fondurilor europene, dar nu se acordă pentru obligațiile fiscale care reprezintă accize.
- Se consideră că sunt îndeplinite condițiile pentru eșalonarea la plată și în cazul în care:
- debitorul nu deține în proprietate bunuri în vederea constituirii de garanții (în acest caz eșalonarea se acordă pe cel mult 6 luni, iar cererea poate fi însoțită de o propunere de grafic de eșalonare la plată),
- debitorul constituie garanții a căror valoare este mai mică de 50% din valoarea obligațiilor fiscale restante care face obiectul eșalonării (în acest caz eșalonarea se acordă pe cel mult 6 luni, iar cererea poate fi însoțită de o propunere de grafic de eșalonare la plată) sau
- debitorul constituie garanții a căror valoare este mai mare de 50% din cuantumul obligațiilor fiscale restante, dar insuficiente față de cuantumul garanțiilor (eșalonarea se acordă pe cel mult 5 ani în acest caz).
În aceste situații, penalitățile de întârziere cuprinse în certificatul de atestare fiscală nu se amână la plată și se includ în eșalonare. Dacă acești debitori dețin în proprietate bunuri insuficiente pentru a acoperi nivelul garanțiilor, constituie garanții la valoarea bunurilor deținute în proprietate.
- Se abrogă prevederea potrivit căreia pentru obligațiile fiscale eșalonate la plată de până la 5.000 lei în cazul persoanelor fizice, respectiv 10.000 lei în cazul asocierilor fără personalitate juridică, și respectiv 20.000 lei în cazul persoanelor juridice nu este necesară constituirea de garanții.
- Este necesar să se achite obligațiile fiscale care reprezintă accize, nestinse la data comunicării deciziei de eșalonare la plată și care nu fac obiectul eșalonării la plată, în termen de cel mult 30 de zile de la data comunicării acestei decizii, aceasta fiind o condiție pentru menținerea valabilității eșalonării la plată.
- Contribuabilii pot depune o singură cerere de modificare a deciziei de eșalonare la plată într-un an calendaristic (în trecut exista posibilitatea de a solicita de 2 ori modificarea), cu menținerea perioadei de eșalonare deja aprobate (nu se mai poate solicita o altă perioadă de eșalonare), excepție făcând situația în care valoarea garanțiilor constituite de debitori este mai mică de 50% față de cuantumul obligațiilor fiscale restante ce fac obiectul înlesnirilor la plată, caz în care perioada de eșalonare este de cel mult 6 luni.
- După depunerea cererii, în termen de 10 zile de la comunicarea acordului de principiu de către organul fiscal, debitorul trebuie să constituie și garanțiile prevăzute prin lege (în trecut termenul de 10 zile curgea de la emiterea acordului de principiu).
- Debitorul poate solicita menținerea unei eșalonări a cărei valabilitate a fost pierdută o singură dată într-un an calendaristic (în trecut se putea solicita de 2 ori menținerea eșalonării).
- Se aduc modificări și în cazul eșalonării în formă simplificată. Aceasta se poate acorda și pentru obligațiile fiscale/bugetare cele care reprezintă fonduri europene sau fonduri publice naționale aferente fondurilor europene.
- În schimb, eșalonarea la plată, în formă simplificată, nu se mai poate acorda pentru accize (acestea trebuie să se achite în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei de eșalonare), impozitele și contribuțiile sociale obligatorii cu reținere la sursă sau reținute prin stopaj la sursă (acestea trebuie să se achite în termen de 60 de zile de la data comunicării deciziei de eșalonare), taxe aferente activităților din domeniul jocurilor de noroc (acestea trebuie să se achite în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei de eșalonare).
- Și în cazul eșalonării la plată, în formă simplificată, se mai poate depune o singură cerere de modificare a deciziei de eșalonare la plată pe perioada de valabilitate a eșalonării la plată (în trecut exista posibilitatea de a solicita de 2 ori modificarea), cu menținerea perioadei de eșalonare deja aprobate, (nu se mai poate solicita o altă perioadă de eșalonare).
- În cazul eșalonării la plată, în formă simplificată, se modifică nivelul dobânzii de la 0,01% la 0,02%/zi de întârziere.
- Și în cazul eșalonării la plată, în formă simplificată, debitorul poate solicita menținerea unei eșalonări a cărei valabilitate a fost pierdută o singură dată pe perioada de valabilitate a eșalonării la plată (în trecut se putea solicita de 2 ori menținerea eșalonării).
- Se aduc modificări similare și în cazul măsurilor de restructurare a obligaţiilor bugetare restante la data de 31 decembrie 2021, instituite prin Ordonanţa nr. 6/2019 privind instituirea unor facilităţi fiscale, astfel:
- se poate depune o singură cerere de modificare a deciziei de înlesnire la plată într-un an calendaristic sau, după caz, într-o fracţiune de an calendaristic (anterior se puteau depune 2 cereri)
- se poate depune o singură cerere de menţinere a unei înlesniri la plată a cărei valabilitate a fost pierdută într-un an calendaristic sau într-o fracţiune de an calendaristic (anterior se puteau depune 2 cereri).
- Modificările referitoare la eșalonările la plată/restructurarea obligațiilor bugetare, inclusiv a celor în formă simplificată se aplică pentru cererile de eşalonare la plată/ de restructurare, precum şi pentru cererile de modificare/menţinere a eşalonării la plată/ înlesnirii la plată, depuse după data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă (e. 6 aprilie 2023).
- Se prevăd măsuri tranzitorii pentru:
- debitorii care au depus/depun cereri de modificare/menţinere a eşalonării la plată/ înlesnirii la plată, în cursul anului 2023, cererile de modificare/menţinere a eşalonării la plată care sunt nesoluţionate la data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă și debitorii care depun, ulterior acestei date, cereri de modificare/menţinere a eşalonării la plată, în formă simplificată, aflate în derulare sau care şi-au pierdut valabilitatea la data respectivă;
- aplicabilitatea dobânzilor de întârziere de 0,02%, în cazul eşalonărilor la plată în formă simplificată aflate în derulare la data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă, cele care şi-au pierdut valabilitatea şi pentru care există în curs de soluţionare cereri de menţinere a eşalonării la plată sau pentru care debitorul depune cerere de menţinere a eşalonării la plată ulterior acestei date;
- aplicabilitatea modificărilor referitoare la imposibilitatea de a include în eșalonarea la plată obligaţiile fiscale care reprezintă accize sau impozitele şi contribuţiile sociale obligatorii cu reţinere la sursă sau reţinute prin stopaj la sursă ori taxele aferente activităţilor din domeniul jocurilor de noroc, pentru cererile de modificare a eşalonărilor la plată depuse după data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă.
Prevederi referitoare la operațiuni scutite de taxă pe valoare adăugată
- Se adaugă noi scutiri de TVA și anume pentru:
- serviciile de construire, reabilitare, modernizare de unități spitalicești din rețeaua publică de stat, precum și serviciile de construire, reabilitare, modernizare de unități spitalicești prestate către entități nonprofit înscrise în Registrul public organizat de ANAF, dacă acestea sunt destinate unităților spitalicești deținute și exploatate de entitatea nonprofit sau celor din rețeaua publică de stat, după caz;
- livrările de echipamente medicale, aparate, dispozitive, articole, accesorii și echipamente de protecție, materiale și consumabile de uz sanitar, destinate în mod normal utilizării în domeniul îngrijirilor de sănătate sau pentru utilizarea de către persoanele cu handicap, bunuri esențiale pentru compensarea și depășirea handicapurilor, precum și adaptarea, repararea, închirierea și leasingul unor astfel de bunuri, efectuate către unități spitalicești din rețeaua publică de stat, precum și cele efectuate către entități nonprofit înscrise în Registrul public organizat de ANAF, dacă acestea sunt destinate unităților spitalicești deținute și exploatate de entitatea nonprofit sau celor din rețeaua publică de stat, după caz;
- livrarea de proteze și accesorii ale acestora, cu excepția protezelor dentare livrate de stomatologi şi de tehnicieni dentari, scutite de taxă conform art. 292 alin. (1) lit. b;
- livrarea de produse ortopedice.
- Scutirea de TVA pentru livrările de bunuri/prestările de servicii prevăzute anterior la lit. a) și b) se aplică:
- direct, prin facturare fără TVA de către furnizorii de bunuri/prestatorii de servicii dacă beneficiarul livrării/prestării este unitatea spitalicească din rețeaua publică de stat sau, după caz, instituția/autoritatea publică centrală sau locală, care asigură finanțarea acesteia, potrivit legii;
- prin restituirea TVA aferente achizițiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitățile nonprofit, potrivit unei proceduri stabilite prin ordin al ministrului finanțelor publice. Sumele restituite de la bugetul de stat se utilizează de către entitățile nonprofit exclusiv pentru finanțarea achizițiilor de bunuri și/sau servicii prevăzute anterior la lit. a) și b).
- Scutirile de taxă prevăzute anterior se aplică în condițiile prevăzute în normele metodologice care se emit în termen de 60 de zile de la data publicării legii.
- Prevederile intră în vigoare la 60 de zile de la data publicării legii (e. 12 aprilie 2023).
Prevederi referitoare la venitul asigurat înscris în contractul de asigurare încheiat pentru a beneficia de concedii și indemnizații de asigurări sociale de sănătate
- În cazul în care persoanele care doresc să beneficieze de concedii și indemnizații, altele decât cele asigurate potrivit legii, optează să încheie contract de asigurare pentru concedii și indemnizații de asigurări sociale de sănătate, venitul asigurat înscris în contractul de asigurare, la care se datorează contribuția, este venitul lunar sau, după caz, media lunară a venitului înscris în declaraţia fiscală depusă în vederea plăţii contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, care nu poate fi mai mic decât valoarea unui salariu de bază minim brut pe ţară garantat în plată, stabilit potrivit legii, şi nu poate depăşi cu mai mult de 3 ori valoarea acestuia.
- Pentru situaţiile în care persoanele nu realizează venituri sau au venitul mediu lunar înscris în declarația fiscală mai mic decât valoarea unui salariu de bază minim brut pe țară garantat în plată, venitul asigurat înscris în contractul de asigurare pentru concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate, la care se datorează contribuția, este salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată.
- Pentru persoanele cu venitul mediu lunar înscris în declaraţia fiscală mai mare sau egal cu valoarea unui salariu de bază minim brut pe ţară garantat în plată, venitul asigurat înscris în contractul de asigurare pentru concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate, la care se datorează contribuţia, este cel înscris în declaraţia fiscală şi nu poate depăşi valoarea a 3 salarii de bază minime brute pe ţară garantate în plată.
- Pentru a încheia contracte de asigurare pentru concedii şi indemnizaţii sociale de sănătate, persoanele sunt obligate să depună în copie declaraţia fiscală depusă în vederea plăţii contribuţiei de asigurări sociale de sănătate la casa de asigurări de sănătate la care acestea sunt luate în evidenţă ca plătitori de contribuţie de asigurări sociale de sănătate. Venitul lunar înscris în contractul de asigurare nu se regularizează în raport cu venitul realizat de persoana asigurată şi înscris în declaraţia fiscală.
- În cazul acestor persoane, baza de calcul al indemnizaţiilor se determină ca medie a veniturilor lunare asigurate din ultimele 6 luni, anterioare lunii pentru care se acordă concediul medical, din cele 12 luni din care se constituie stagiul de asigurare, până la limita a 3 salarii minime brute pe ţară lunar.
Prevederi referitoare la stingerea creanțelor fiscale fără plată
- Creanţele fiscale ale contribuabilului, certe, lichide şi exigibile, faţă de bugetele locale, stabilite prin hotărâri judecătoreşti definitive, se sting la cererea contribuabilului şi prin compensarea acestora cu obligaţiile sale restante, curente sau viitoare către bugetul de stat, fără compensare între bugete, indiferent dacă obligaţiile şi, respectiv, creanţele supuse stingerii sunt administrate sau nu de aceeaşi autoritate publică.
- Procedura de stingere şi schimb de informaţii între organele fiscale locale şi organele fiscale centrale se aprobă prin ordin comun al ministrului finanţelor şi al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei.
- Prevederile se aplică şi pentru stingerea creanţelor contribuabililor asupra bugetelor locale, stabilite prin hotărâri judecătoreşti rămase definitive până la intrarea în vigoare a legii (i.e. 21 aprilie 2023) şi nestinse până la această dată.
Prevederi referitoare la echipamentele nesupravegheate
- Obligația utilizatorilor de aparate de marcat electronice fiscale de a elibera clienților bonuri fiscale pentru toate bunurile livrate cu amănuntul şi/sau serviciile prestate, iar la solicitarea acestora, de a elibera şi factură, nu se aplică excepțiilor prevăzute de ordonanţa de urgenţă.
- Se introduce noțiunea de ‘echipamente nesupravegheate’ care reprezintă dispozitive de tipul automatelor comerciale, care funcționează pe bază de plăți cu cardul, precum şi de acceptatoare de bancnote sau monede, după caz, prin intermediul cărora se comercializează cu amănuntul produse alimentare şi/sau nealimentare sau se prestează servicii direct către populație. Aparatele sau terminalele cu funcţii de case de marcat electronice fiscale integrate în echipamente nesupravegheate de tipul automatelor comerciale ce funcţionează pe bază de plăţi cu cardul, precum şi de acceptatoare de bancnote sau monede, se consideră aparate de marcat electronice fiscale în sensul ordonanței de urgență.
- Intră în categoria echipamentelor nesupravegheate şi dispozitivele prin intermediul cărora se încasează contravaloarea serviciilor în regim de «autoservire», cum ar fi, dar fără a se limita la acestea, cele prestate în spălătoriile auto şi în stațiile automate de spălare articole textile.
- Nu sunt considerate echipamente nesupravegheate dispozitivele de tipul automatelor comerciale, prin intermediul cărora se comercializează cu amănuntul produse alimentare şi/sau nealimentare sau se prestează servicii direct către populaţie, care nu sunt dotate constructiv cu o unitate de control.
- Înregistrarea în registrul special a operaţiunilor efectuate până la repunerea în funcţiune a aparatului defect se face imediat după realizarea acestora sau până cel mai târziu la sfârşitul zilei de lucru, în funcţie de specificul activităţii desfăşurate, obligația neaplicându-se în cazul excepțiilor prevăzute de ordonanţa de urgenţă.
- Programul identificabil avizat împreună cu aparatele de marcat electronice fiscale destinate staţiilor de comercializare a carburanţilor trebuie să fie conectat cu pompele de distribuţie de carburanţi, care să permită monitorizarea mişcării produselor energetice şi determinarea în orice moment a cantităţilor intrate, ieşite, precum şi a stocurilor, pe fiecare tip de produs energetic şi furnizor.
- Utilizatorul transmite organului fiscal competent o copie a Declaraţiei de instalare a aparatelor de marcat electronice fiscale, iar unitatea de service acreditată transmite distribuitorului autorizat un exemplar al acesteia.
Alte noutăți de interes
- Se aprobă modelul și conținutul formularului „Notificare de conformare emisă de organul de inspecție fiscală” și procedura de notificare și periodicitatea de emitere a acestuia. Notificarea de conformare se transmite de către organul de inspecţie fiscală pentru contribuabilii/ plătitorii prezumtivi a fi selectaţi pentru efectuarea inspecţiei fiscale, cu privire la riscurile fiscale identificate în scopul reanalizării de către aceştia a situaţiei fiscale şi, după caz, de a depune sau de a corecta declaraţiile fiscale.
- Se aprobă noile instrucțiunile de completare a documentului administrativ în format electronic (e-DA) utilizând aplicația EMCS-RO-Mișcări de control al mișcărilor cu produse accizabile în regim suspensiv/de scutire/exceptare de accize.
- A fost publicată versiunea în engleză a Ghidului privind stabilirea rezidenței fiscale pentru persoane fizice.
Cum vă putem ajuta:
Echipa NOA vine în sprijinul societăților oferind consultanță și îndrumare în diverse spețe referitoare la noile modificări legislative conform celor menționate anterior, precum și în totalitatea situațiilor întâmpinate din punct de vedere fiscal sau al auditului financiar/ auditului intern.
Echipa NOA vă stă cu plăcere la dispoziție pentru mai multe detalii referitoare la cele prezentate în cadrul materialului și vă încurajăm să ne contactați accesând formularul de contact
Cu stimă,
Echipa NOA