Vezi materialul complet în format PDF.
See the full English version of the document in PDF.
Modificări pe scurt:
Norme metodologice actualizate pentru aplicarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal – Hotărârea nr. 1336 din data de 29 decembrie 2023 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016, a fost publicată în data de 29 decembrie 2023 în Monitorul Oficial nr. 1196.
- modificările aduse normelor de impozitare a veniturilor aferente transferului proprietăților imobiliare din patrimoniul personal intră în vigoare pe 29 decembrie 2023.
- modificările aduse normelor privind TVA și accizele intră în vigoare pe 1 ianuarie 2024.
Modificări pe larg:
Norme metodologice actualizate pentru aplicarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal (HG 1336/2023)
A. Venituri din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal (Titlul IV „Impozitul pe venit”)
- Aceste modificări intră în vigoare pe 29 decembrie 2023.
- Se adaugă o nouă excepție, în mod similar transferului dreptului de proprietate prin donație, în cazul constituirii sau transmiterii dezmembrămintelor dreptului de proprietate cu titlu gratuit – calitatea de contribuabil revine dobânditorului dezmembrămintelor, în situaţia în care acesta este contribuabil potrivit prevederilor privind impozitul pe venit.
- Se definește, în plus față de prevederile existente, termenul în raport cu care se calculează data dobândirii în cazul:
– Pentru construcții edificate la date diferite – termenul curge de la data ultimului proces-verbal de recepție la terminarea lucrărilor.
– Pentru construcţiile de orice fel şi terenurile aferente acestora, precum şi pentru terenurile de orice fel fără construcţii (altele decât constucțiile noi și terenul aferent, construcția edificată la date diferite, construcțiile neterminate și terenul aferent)– termenul curge de la data actului prin care au fost dobândite.
- Se definește, în plus față de prevederile existente, data dobândirii pentru următoarele situații:
– în cazul imobilelor dobândite prin moştenire – data dobândirii este considerată data decesului autorului succesiunii, indiferent de data la care s-a eliberat certificatul de moştenitor sau a rămas definitivă şi irevocabilă/definitivă şi executorie hotărârea judecătorească, în cazul procedurii finalizate prin hotărâre judecătorească.
– în cazul înstrăinării unor proprietăţi imobiliare pentru care nuda proprietate şi dezmembrămintele aceluiaşi drept de proprietate au fost dobândite la date diferite – data dobândirii se consideră data dobândirii nudei proprietăţi.
– în cazul înstrăinării unor proprietăţi imobiliare deţinute de doi sau mai mulţi proprietari, fiecare dobândind dreptul de proprietate în cote diferite, la date diferite – data dobândirii este cea corespunzătoare dobândirii fiecărei cote-părţi de fiecare dintre proprietari.
– în cazul înstrăinării unei proprietăţi imobiliare deţinute de un proprietar, pentru care dreptul de proprietate a fost dobândit în cote diferite, la date diferite – data dobândirii este cea corespunzătoare dobândirii fiecărei cote-părţi.
– în cazul transferului dreptului de proprietate prin donaţie, precum şi în cazul constituirii sau transmiterii dezmembrămintelor dreptului de proprietate cu titlu gratuit, data dobândirii este data încheierii actului autentic sau, după caz, data rămânerii definitive şi irevocabile/definitive şi executorii a hotărârii judecătoreşti
- Se introduce o nouă prevedere – nu se datorează impozit la momentul notării posesiei de fapt în cartea funciară în procesul de înregistrare sistematică sau sporadică și în momentul intabulării ulterioare a dreptului de proprietate ca urmare a acestei notări, conform prevederilor din Legea cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996.
- Se abrogă modul de determinare a venitului net supus impozitului de 1% sau 3%, ca diferența dintre valoarea tranzacției și plafonul neimpozabil de 450.000 lei.
- Astfel, în plus față de perioada de deținere prevăzută deja, impozitul se calculează și în funcție de valoarea declarată sau stabilită prin studiu de piață, când valoarea declarată este sub valoarea minimă stabilită de experți evaluatori autorizați.
- La constituirea sau transmiterea dezmembrămintelor dreptului de proprietate, impozitul se determină la valoarea declarată de părţi, dar nu mai puţin de 20% din valoarea minimă stabilită prin studiul de piaţă realizat de către camerele notarilor publici cu experţi evaluatori autorizaţi în condiţiile legii. Aceeaşi valoare se va stabili şi la stingerea pe cale convenţională sau prin consimţământul titularului acestor dezmembrăminte.
- La transmiterea nudei proprietăţi, impozitul se determină la valoarea declarată de părţi, dar nu mai puţin de 80% din valoarea minimă stabilită prin studiul de piaţă realizat de către camerele notarilor publici cu experţi evaluatori autorizaţi în condiţiile legii.
- În cazul transferului unei proprietăţi imobiliare deţinute în coproprietate, impozitul este datorat de fiecare coproprietar, corespunzător cotei-părţi de deţinere. În situaţia în care cotele părţi de deţinere nu sunt precizate, se prezumă că fiecare coproprietar deţine o cotă-parte egală cu a celorlalţi.
- În cazul transferului unei proprietăţi imobiliare deţinute în devălmăşie, impozitul este datorat de fiecare coproprietar devălmaş în cote-părţi egale.
- În cazul în care sunt transferate mai multe proprietăţi imobiliare din patrimoniul personal, printr-un singur act juridic între vii şi indiferent de numărul proprietarilor, impozitul este datorat de fiecare proprietar în funcţie de valoarea cotei-părţi din fiecare proprietate imobiliară înstrăinată.
- În cazul unei/unor proprietăţi imobiliare transferate cu titlu de aport la capitalul social, valoarea la care se stabileşte impozitul este valoarea prevăzută în actul prin care s-a realizat aducerea bunului imobil ca aport în natură la capitalul social, raportul de evaluare sau studiul de piaţă, după caz, astfel:
– valoarea din actul de transfer, dar nu mai puțin de valoarea din raportul de evaluare (când întocmirea raportului de evaluare este obligatorie)
– valoarea din actul de transfer sau valoarea stabilită prin studiul de piaţă, în cazul în care valoarea declarată este inferioară valorii minime stabilite prin studiul de piaţă realizat de către camerele notarilor publici cu experţi evaluatori autorizaţi în condiţiile legii (când întocmirea raportului de evaluare nu este obligatorie)
- În cazul schimbului unei/unor proprietăţi imobiliare cu altă/alte proprietate imobiliară/proprietăţi imobiliare, se consideră că au loc două/mai multe tranzacţii, iar impozitul se calculează la valoarea fiecăreia din proprietăţile imobiliare transmise, în condiţiile prevăzute la alin. (4) al art. 111 din Codul fiscal.
- Principii similare sunt aplicabile și în cazul altor tipuri de dețineri de proprietăți imobiliare (ex. coproprietate, devălmășie, transferul mai multor proprietăți, proprietate cu valoare stabilită printr-o hotărâre judecătorească sau prin documentaţia aferentă).
B. Titlul VII „Taxa pe valoarea adăugată”
- Aceste modificări intră în vigoare pe 1 ianuarie 2024.
- Se introduce o prevedere ce clarifică aplicabilitatea cotei generale de TVA de 19% pentru alimentele cu zahăr adăugat al căror conținut total de zahăr este de minimum 10g la 100g de produs, altele decât laptele praf pentru nou-născuți, sugari și copii de vârstă mică, cozonacul și biscuiții.
- Se detaliază aplicarea cotei reduse de TVA de 9% pentru produsele cu zahăr adăugat:
– laptele praf pentru nou-născuți, sugari și copii de vârstă mică (formulele de lapte praf de început, de continuare și de creștere, care se încadrează la codurile NC 0402 și NC 1901 10)
– cozonacul vândut sub această denumire și care se încadrează la codul NC 1905
– biscuiții care sunt vânduți sub această denumire și care se încadrează la codurile NC 1905 31, 1905 90 45 și 2309
– Se clarifică faptul că, pentru alimentele vizate, se determină dacă au zahăr adăugat pe baza listei ingredientelor, indiferent de cantitate, iar conținutul total de zahăr este cel din informațiile nutriționale. În cazul în care conținutul total de zahăr este exprimat în grame/unitate de măsură pentru volum, persoanele impozabile trebuie să realizeze transformarea din unitatea de măsură pentru volum în unitatea de măsură pentru masă.
– Cota redusă de TVA de 9% nu se aplică pentru livrarea, importul sau achiziţia intracomunitară de suplimente alimentare care se încadrează în excepţiile prevăzute la art. 291 alin. (2) lit. e) Cod fiscal.
- Se detaliază aplicarea cotei reduse de TVA de 9% pentru livrarea locuințelor:
– locuințele ca parte a politicii sociale
– anexele gospodărești nu se iau în calculul suprafeței utile a locuinței de 120 mp.
– valoarea-limită de 600.000 lei cuprinde valoarea locuinței, inclusiv valoarea cotelor indivize din părțile comune ale imobilului și anexelor gospodărești și, după caz, a terenului pe care este construită locuința, dar exclude unele drepturi de servitute legate de locuința respectivă.
– suprafața utilă a locuinței trebuie să fie înscrisă în documentația cadastrală anexată la actul juridic între vii care are ca obiect transferul dreptului de proprietate.
– persoanele care livrează locuințe aplică cota redusă de 9% pentru avansuri și regularizează cota de TVA la livrarea locuinței.
– în cazul clădirilor destinate altor scopuri, cumpărătorul trebuie să furnizeze o declarație autentificată de notar referitoare la utilizarea conformă a clădirii.
- Pentru vânzarea de pachete care includ bunuri și servicii cu cote de TVA diferite:
– Se aplică cota de TVA a operațiunii principale, chiar dacă fiecare element al pachetului are cote de TVA diferite.
– Se oferă un exemplu privind vânzarea unui pachet care include acces la un eveniment sportiv și facilități conexe (i.e. servicii de catering/restaurant, produse alimentare, acces la parcare etc.) – cota de TVA aplicabilă pachetului este cota de TVA aferentă accesului la evenimentul sportiv, considerat operațiune principală.
- Referitor la înregistrarea în scopuri de TVA – se adaugă faptul că, în cazul persoanelor impozabile care solicită odată cu înregistrarea în registrul comerțului și înregistrarea în scopuri de TVA, aceasta din urmă se consideră valabilă începând cu data înregistrării persoanei impozabile în registrul comerțului.
- Se adaugă o clarificare nouă – în cazul în care executarea deciziei de anulare a înregistrării în scopuri de TVA este suspendată ca urmare a unei hotărâri judecătorești în conformitate cu Legii contenciosului administrativ, toate consecințele acestei decizii sunt suspendate până la finalizarea procesului. Pe perioada de suspendare, organul fiscal va menține înregistrarea în scopuri de TVA pentru persoana impozabilă în cauză.
- Cererile de înregistrare în scopuri de TVA depuse de către persoanele impozabile care au solicitat această înregistrare odată cu înregistrarea în registrul comerțului, în cursul anului 2023, dar care nu se prezintă la sediul organului fiscal competent pentru a ridica certificatul de înregistrare în scopuri de TVA în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a hotărârii, vor fi anulate.
- Înregistrarea efectivă în scopuri de TVA va fi considerată validă doar pentru acele persoane impozabile care, în același context, se prezintă la sediul organului fiscal competent pentru a ridica certificatul de înregistrare în termenul specificat de 60 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârii.
C. Titlul VIII „Accize și alte taxe speciale
- Aceste modificări intră în vigoare pe 1 ianuarie 2024.
- Se adaugă prevederea potrivit căreia, operațiunile de ambalare nu includ și activitățile de postambalare a produselor accizabile, în vederea eliberării pentru consum. Postambalarea constă în aplicarea unei noi ambalări suplimentare asupra produselor accizabile care deja au fost ambalate individual. Este o acțiune ulterioară de ambalare, realizată pentru a pregăti produsele pentru consum.
- Se adaugă faptul că nu se solicită nicio garanție pentru deplasările de produse energetice prin conducte fixe, cu excepţia cazului în care există circumstanțe justificate în mod corespunzător.
- Se adaugă faptul că, operatorii economici care produc, achiziționează din alte state membre ale Uniunii Europene sau importă băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este cuprins între 5-8g / 100ml și băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este peste 8g / 100ml trebuie să notifice autoritatea vamală teritorială.
- In termen de 5 zile lucrătoare de la transmiterea notificării, autoritatea vamală teritorială înregistrează notificarea în registrul special creat în acest scop la nivelul autorității vamale competente.
Cum vă putem ajuta:
Echipa NOA vine în sprijinul societăților oferind consultanță și îndrumare în diverse spețe referitoare la noile modificări legislative conform celor menționate anterior, precum și în totalitatea situațiilor întâmpinate din punct de vedere fiscal sau al auditului financiar/ auditului intern.
Echipa NOA vă stă cu plăcere la dispoziție pentru mai multe detalii referitoare la cele prezentate în cadrul materialului și vă încurajăm să ne contactați accesând formularul de contact
Cu stimă,
Echipa NOA