NewsflashNoutățile fiscale ale lunii august / Tax news of August

septembrie 9, 2024
https://noagroup.ro/wp-content/uploads/2024/01/NEWSFLASH.jpg

Vezi materialul complet în format PDF.

See the full English version of the document in PDF.

Modificări pe scurt:

 

Introducerea avizului de însoțire a mărfii pentru activitatea de comerț cash and carry – Ordinul nr. 4.048/2024 al ministrului finanțelor pentru completarea Ordinului ministrului finanțelor publice nr. 2.634/2015 privind documentele financiar-contabile a fost publicat în data de 1 august 2024 în Monitorul Oficial nr. 754.

A fost publicat ghidul de utilizare a aplicației e-Transport – Ghidul de utilizare a aplicației e-Transport, disponibil pe portalul www.anaf.ro în secțiunea Asistență Contribuabili / Servicii oferite contribuabililor / Ghiduri curente și alte materiale informative a fost publicat pe portalul ANAF în data de 6 august 2024 (link aici).

Procedura de administrare și monitorizare a contribuabililor mari și mijlocii – Ordinul nr. 3.801/2024 al președintelui ANAF pentru completarea unor ordine privind procedura de administrare și monitorizare a marilor contribuabili și contribuabililor mijlocii a fost publicat în data de 7 august 2024 în Monitorul Oficial nr. 771.

Stabilirea termenului de depunere pentru declarația recapitulativă 390 VIES – Ordinul nr. 6.073/2024 al președintelui ANAF privind stabilirea termenului de depunere pentru declarația recapitulativă privind livrările, achizițiile și prestările intracomunitare (390 VIES) a fost publicat în data de 7 august 2024 în Monitorul Oficial nr. 771.

Modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/plătitorilor – Ordinul nr. 3.792/2024 al președintelui ANAF pentru aprobarea procedurii de modificare din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/plătitorilor, precum și a modelului și conținutului unor formulare, a fost publicat în data de 7 august 2024 în Monitorul Oficial nr. 774.

Modificări ale formularelor de declarare a impozitelor și taxelor prin autoimpunere sau reținere la sursă – Ordinul nr. 4.875/2024 al președintelui ANAF privind modificarea și completarea Ordinului nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor și taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reținere la sursă a fost publicat în data de 12 august 2024 în Monitorul Oficial nr. 791.

S-au publicat broșura și declarația privind impozitul special pe bunurile de valoare mare – Broșura referitoare la impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare (link aici), precum și Declarația privind impozitul special pe bunurile imobile şi mobile de valoare mare (formular 216 – link aici), au fost publicate pe data de 19 august 2024.

Mecanism de notificare automată pentru nedepunerea declarației SAF-T – Comunicatul ANAF privind implementarea unui mecanism de notificare automată pentru nepunerea sau depunerea incorectă/incompletă a declarației 406 – Fișierul standard de control fiscal (SAF-T) a fost publicat pe portalul instituției în data de 21 august 2024.

Precizări referitoare la cazurile speciale de executare silită – Ordinul nr. 6.138/2024 privind stabilirea cazurilor speciale de executare silită, precum şi a structurilor abilitate cu ducerea la îndeplinire a măsurilor asigurătorii şi efectuarea procedurii de executare silită a fost publicat în data de 21 august 2024 în Monitorul Oficial nr. 833.

Actualizarea criteriilor de mărime pentru entitățile raportoare – Ordinul nr. 4164/2024 al Ministerului Finanțelor privind actualizarea criteriilor de mărime ale entităților care au obligația de raportare a fost publicat în data de 23 august 2024 în Monitorul Oficial nr. 843.

Noi măsuri în vederea combaterii evaziunii fiscale – Broșura privind noutățile aduse de Legea nr. 126/2024 privind unele măsuri pentru consolidarea capacității de combatere a evaziunii fiscale, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, asupra Legii nr. 241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale a fost publicată în data de 23 august 2024 pe portalul instituției ANAF (link aici).

Alte noutăți de interes:

Actualizarea formularului 112 privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale și impozitul pe venit – Ordinul nr. 3.796/910/1.216/2.520 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, al președintelui Casei Naționale de Pensii Publice, al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate și al președintelui Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă pentru aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și de gestionare a formularului 112 „Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate” a fost publicat în data de 5 august 2024 în Monitorul Oficial nr. 763.

Schema de ajutor de stat pentru producerea de energie electrică din surse regenerabile – Ordinul nr. 1.120/2024 al ministrului energiei privind aprobarea Schemei de ajutor de stat sub formă de contracte pentru diferență pentru producerea de energie electrică din surse regenerabile de energie eoliană onshore și solară fotovoltaică a fost publicat în data de 5 august 2024 în Monitorul Oficial nr. 762.

Modificări în regulamentul ASF pentru contrapărțile centrale – Regulamentul nr. 10/2024 privind modificarea art. 4 alin. (6) din Regulamentul ASF nr. 3/2013, referitor la autorizarea și funcționarea contrapărților centrale, a fost publicat în data de 20 august 2024 în Monitorul Oficial nr. 828.

Modificări pe larg:

 

Introducerea avizului de însoțire a mărfii pentru activitatea de comerț cash and carry (Ordinul 4.048/2024)

  • Un nou document, Avizul de însoțire a mărfii (Cod CASH AND CARRY 14-3-6A), a fost adăugat sub numărul 18^1 în Nomenclatorul documentelor financiar-contabile.
  • Avizul este întocmit de către entitățile care desfășoară activități de comerț cash and carry la momentul livrării din magazinele cash and carry a produselor, mărfurilor sau a altor valori materiale, precum și în alte situații prevăzute de procedurile proprii ale entității.
  • Avizul de însoțire a mărfii (Cod CASH AND CARRY 14-3-6A) are rol de:

– Document de însoțire a mărfii pe timpul transportului, dacă este cazul;

– Document care stă la baza întocmirii facturii, după caz;

– Document de primire și descărcare din gestiune, dacă este cazul;

– Document de înregistrare în registrul de casă și în contabilitate pentru încasările și plățile efectuate în numerar, caz în care avizul ține loc de chitanță.

  • Avizul se întocmește de entitățile care desfășoară activitate de comerț cash and carry la livrarea produselor, mărfurilor sau a altor bunuri, și în alte situații stabilite prin procedurile proprii ale entității, cel târziu până la data transmiterii facturii în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura.

Ghidul de utilizare a aplicației e-Transport (Comunicat ANAF)

  • ANAF a lansat Ghidul de utilizare a aplicației e-Transport pe portalul său, anaf.ro, în secțiunea Asistență Contribuabili – link aici.
  • Utilizatorii trebuie să se înroleze pentru a crea un profil și a accesa aplicația. În timpul transportului, aplicația monitorizează și transmite automat locația GPS către ANAF.
  • Aplicația e-Transport este în perioada de testare până pe 31 august 2024, timp în care utilizatorii pot să se familiarizeze cu ea fără a fi sancționați.

Procedura de administrare și monitorizare a contribuabililor mari și mijlocii (Ordinul 3.801/2024)

  • Se introduce obligația păstrării regulilor de plată aplicabile marilor contribuabili inclusiv pentru contribuabilii care dobândesc sau pierd această calitate în cursul anului fiscal.
  • Plățile eronate către trezorerii vor fi redirijate automat pentru o perioadă de trei luni după schimbarea competenței de administrare.

Stabilirea termenului de depunere a declarației recapitulative 390 VIES (Ordinul 6.073/2024)

  • Având în vedere implementarea decontului precompletat RO e-TVA, declarația recapitulativă pentru livrările, achizițiile și prestările intracomunitare trebuie depusă până la data de 25 ale lunii următoare celei în care a apărut exigibilitatea taxei, respectiv până la data de 25 inclusiv ale lunii următoare celei în care sunt expediate sau transportate bunuri în cadrul regimului de stocuri la dispoziţia clientului sau în care intervin modificări ale informaţiilor furnizate.
  • Dacă data de 25 este o zi nelucrătoare, declarația se depune în prima zi lucrătoare, inclusiv, ulterioară datei de 25 a lunii.
  • Prevederile se aplică începând cu declarația recapitulativă aferenta lunii iulie 2024.

Modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/plătitorilor (Ordinul 3.792/2024)

  • Se aprobă Procedura privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/plătitorilor
  • Se aprobă modelul și conținutul următoarelor formulare:

a) „Notificare privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/plătitorilor”;

b) „Invitație privind exercitarea dreptului de a fi ascultat, în cazul neprezentării la primul termen stabilit de organul fiscal în vederea audierii”;

c) „Referat privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/plătitorilor”;

d) „Decizie privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/plătitorilor (701)”.

Modificări ale formularelor de declarare a impozitelor și taxelor prin autoimpunere sau reținere la sursă (Ordinul 4.875/2024)

  • Se introduc șase noi poziții după poziția 102 în „Nomenclatorul obligațiilor de plată la bugetul de stat”, și anume pozițiile 103—108:

– 103 – Redevență stabilită pentru perimetrul eolian offshore concesionat;

– 104 – Taxă pentru suprafața concesionată a perimetrului eolian offshore construit și pentru suprafața ocupată de cablurile electrice subacvatice de legătură cu punctele de racordare la rețea din afara perimetrului concesionat — pentru perimetrele situate în afara apelor maritime interioare și a mării teritoriale;

– 105 – Taxă pentru suprafața concesionată a perimetrului eolian offshore construit — pentru perimetrele situate pe suprafața bunurilor administrate de Administrația Națională «Apele Române»;

– 106 – Compensații pentru limitările aduse dreptului de proprietate care se cuvin bugetului de stat;

– 107 – Despăgubiri acordate pentru pagube cauzate prin exercitarea drepturilor prevăzute la art. 32 alin. (3) din Legea nr. 121/2024 privind energia eoliană offshore, care se cuvin bugetului de stat;

– 108 – Taxă pentru activitatea de exploatare a perimetrului eolian offshore.

  • În ceea ce privește formularul 100, se adaugă faptul că se depune:

– anual, până la data de 30 martie a fiecărui an pentru obligațiile de plată reprezentând: redevenţa stabilită pentru perimetrul eolian offshore concesionat, taxa pentru suprafaţa concesionată a perimetrului eolian offshore construit şi pentru suprafaţa ocupată de cablurile electrice subacvatice de legătură cu punctele de racordare la reţea din afara perimetrului concesionat – pentru perimetrele situate în afara apelor maritime interioare şi a mării teritoriale, taxa pentru suprafaţa concesionată a perimetrului eolian offshore construit – pentru perimetrele situate pe suprafaţa bunurilor administrate de Administraţia Naţională «Apele Române» şi taxa pentru activitatea de exploatare a perimetrului eolian offshore;

– anual, cel mai târziu până la data de 31 martie a fiecărui an pentru obligaţiile de plată reprezentând compensaţii care se cuvin bugetului de stat pentru limitările aduse dreptului de proprietate şi despăgubiri care se cuvin bugetului de stat, acordate pentru pagube cauzate prin exercitarea drepturilor de proprietate instituite de Legea nr. 121/2024 privind energia eoliană offshore.

Broșura și declarația privind impozitul special pe bunurile de valoare mare (Comunicat ANAF)

  • Persoanele fizice și juridice care dețin clădiri rezidențiale în România cu o valoare impozabilă ce depășește 2.500.000 lei sau autoturisme cu o valoare de achiziție ce depășește 375.000 lei trebuie să depună declarația fiscală (formular 216) și să calculeze impozitul până la datele specificate (30 septembrie sau 31 decembrie).
  • Impozitul se calculează aplicând o cotă de 0,3% asupra diferenței dintre valoarea impozabilă a clădirii sau valoarea de achiziție a autoturismului și plafonul neimpozabil (2.500.000 lei pentru clădiri, respectiv 375.000 lei pentru autoturisme).
  • Impozitul este datorat pentru întregul an fiscal și trebuie plătit până la 30 septembrie sau 31 decembrie, în funcție de tipul bunului impozabil (clădiri sau autoturisme).
  • Declarația fiscală se face prin completarea și depunerea formularului 216, disponibil pe portalul ANAF.
  • În caz de erori, declarația poate fi corectată printr-o declarație rectificativă.

Mecanism de notificare automată pentru nedepunerea declarației SAF-T (Comunicat ANAF)

  • ANAF a extins capacitatea de analiză a datelor colectate prin Fișierul Standard de Control Fiscal (SAF-T) D406 și a implementat un mecanism automat de notificare pentru contribuabilii care nu au respectat obligațiile legale de depunere.
  • Nedepunerea D406 la termen atrage amenzi între 1.000 și 5.000 lei, iar depunerea incorectă sau incompletă, amenzi între 500 și 1.500 lei.

Precizări referitoare la cazurile speciale de executare silită (Ordinul nr. 6.138/2024)

  • Cazurile de executare silită pot fi generate de:

– hotărârile judecătoreşti definitive pronunţate în materie penală, prin care s-a dispus recuperarea unor creanţe bugetare de la debitori, persoane fizice, juridice sau de la orice alte entităţi;

– înscrisurile emise în materie penală de către instanţele de judecată, privind ducerea la îndeplinire de către organele de executare silită din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală a măsurilor asigurătorii sau, după caz, de ridicare a acestora;

– ordinele preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, prin care s-a dispus blocarea fondurilor sau a resurselor economice care se află în proprietate, sunt deţinute sau se află sub controlul persoanelor fizice ori juridice care au fost identificate ca fiind persoane sau entităţi desemnate, ce fac obiectul sancţiunilor internaţionale, potrivit legii;

– alte titluri executorii prin care se stabilesc dobânzi, penalităţi de întârziere, majorări de întârziere sau alte sume, dispuse, dar neindividualizate, prin hotărâri judecătoreşti definitive, cele prin care se stabileşte cuantumul cheltuielilor de executare silită, precum şi cele prin care se stabileşte suma reprezentând diferenţa de preţ şi/sau cheltuielile prilejuite cu urmărirea bunului.

  • La nivelul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice, serviciul/compartimentul executări silite cazuri speciale este structura abilitată cu ducerea la îndeplinire a măsurilor asigurătorii şi efectuarea procedurii de executare silită în cazurile amintite anterior, cu excepţia înfiinţării popririlor bancare şi a popririlor la terţi prin mijloace electronice şi a hotărârilor judecătoreşti definitive pronunţate în materie penală prin care s-a dispus doar recuperarea unor cheltuieli judiciare care se realizează de către organele fiscale centrale competente care administrează creanţele bugetare.
  • Organizarea evidenţei creanţelor bugetare ce fac obiectul cazurilor speciale prevăzute anterior, precum şi emiterea deciziilor prin care se stabilesc obligaţii fiscale accesorii, inclusiv modul de stingere a acestora, se realizează de către organul fiscal central competent în administrarea contribuabililor.

Actualizarea criteriilor de mărime pentru entitățile raportoare (Ordinul 4.164/2024)

  • Se schimbă criteriile de mărime ale entităților raportoare, astfel:

1. în cazul microentităților(entitățile care, la data bilanțului, nu depășesc limitele a cel puțin două dintre cele trei criterii):

– totalul activelor: 2.250.000 lei (față de 1.500.000 lei anterior);

– cifra de afaceri netă: 4.500.000 lei (față de 3.000.000 lei anterior);

– numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar rămâne 10;

2. în cazul entităților mici (entitățile care, la data bilanțului, nuse încadrează în categoria microentităților și care nu depășesc limitele a cel puțin două dintre cele trei criterii):

– totalul activelor: 25.000.000 lei (față de 17.500.000 lei anterior);

– cifra de afaceri netă: 50.000.000 lei (față de 35.000.000 lei anterior);

– numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar rămâne 50;

3. în cazul entităților mijlocii și mari (entitățile care, la data bilanțului, depășesclimitele a cel puțin două dintre cele trei criterii):

– totalul activelor: 25.000.000 lei (față de 17.500.000 lei anterior);

– cifra de afaceri netă: 50.000.000 lei (față de 35.000.000 lei anterior);

– numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar rămâne 50.

  • S-a modificat nivelul criteriilor de mărime în ceea ce priveștegrupurile de firme, după cum urmează:

– totalul activelor: 125.000.000 lei (față de 105.000.000 lei anterior);

– cifra de afaceri netă: 250.000.000 lei (față de 210.000.000 lei anterior);

– numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar rămâne 250.

  • Prevederile se aplică începând cu situaţiile financiare anuale aferente exerciţiului financiar al anului 2024.
  • Entităţile care au ales un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic aplică prevederile începând cu situaţiile financiare anuale aferente exerciţiului financiar astfel ales, care începe ulterior datei de 1 ianuarie 2024.

Noi măsuri în vederea combaterii evaziunii fiscale (Comunicat ANAF)

  • Reținerea și neplata impozitelor și contribuțiilor în termen de 60 de zile constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 1 la 5 ani sau amendă.
  • Stabilirea cu rea-credință a impozitelor, taxelor și contribuțiilor, care duce la obținerea ilegală de rambursări sau compensări, este sancționată cu închisoare de la 3 la 10 ani sau amendă. Asocierea în vederea săvârșirii unei astfel de fapte se pedepsește cu închisoare de la 5 la 15 ani.
  • Alte infracțiuni includ ascunderea bunurilor, omisiunea înregistrărilor contabile, utilizarea de documente false, folosirea cu rea-credinţă a sistemului național privind factura electronică RO e-Factura, utilizarea de aparate de marcat electronice fiscale care nu sunt conectate la sistemul informatic național de supraveghere şi monitorizare a datelor fiscale etc.
  • În cazul în care prejudiciul depășește 500.000 euro, pedepsele se majorează cu 3 ani.
  • În cazul în care prejudiciul depășește 1.000.000 euro, pedepsele se majorează cu 5 ani.
  • Dacă prejudiciul este acoperit integral, majorat cu 15% și plătit în termen de 30 de zile de la control, fapta nu se pedepsește – nu se aplică dacă aceeași persoană a mai săvârşit o infracţiune în ultimii 5 ani pentru care a beneficiat de amnistie.
  • Dacă prejudiciul este acoperit până la primul termen de judecată, limitele pedepsei se reduc la jumătate. În cazul în care prejudiciul este recuperat ulterior, dar înainte de o hotărâre definitivă, pedeapsa se reduce cu o treime – nu se aplică dacă aceeași persoană a mai săvârșit o infracţiune în ultimii 5 ani pentru care a beneficiat de amnistie.
  • În anumite condiții, dacă prejudiciul este acoperit integral în timpul procesului, fapta nu se pedepsește.
  • Se reduc la jumătate limitele speciale ale pedepsei pentru cei care denunță infracțiunea înainte ca autoritățile să fie sesizate și care contribuie la aflarea adevărului.
  • Prevederile de reducere a pedepselor nu se aplică dacă infracțiunea a fost comisă de aceeași persoană în ultimii 5 ani.

Actualizarea formularului 112 privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale și impozitul pe venit (Ordin nr. 3.796/910/1.216/2.520)

  • A fost aprobat noul model și conținut al formularului 112, „Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”, împreună cu anexele „Anexa angajator” (1.1) și „Anexa asigurat” (1.2).
  • Noile prevederi se aplică pentru veniturile începând cu luna iulie 2024.

Schema de ajutor de stat pentru producerea de energie electrică din surse regenerabile (Ordinul 1.120/2024)

  • Schema se adresează microîntreprinderilor, întreprinderilor mici și mijlocii șI întreprinderilor mari, inclusiv întreprinderilor nou-înființate, care au ca activitate principală sau secundară activitatea legată de producția de energie electrică, corespunzătoare diviziunii 35: „Producția și furnizarea de energie electrică și termică, gaze, apă caldă și aer condiționat”, clasa CAEN 3511 — Producția de energie electrică.

Modificări în regulamentul ASF pentru contrapărțile centrale (Regulament nr.10/2024)

  • Contrapărțile centrale trebuie să depună informații suplimentare la ASF în termen de maximum 21 de luni de la solicitarea ASF.
Cum vă putem ajuta:

Echipa NOA vine în sprijinul societăților oferind consultanță și îndrumare în diverse spețe referitoare la noile modificări legislative conform celor menționate anterior, precum și în totalitatea situațiilor întâmpinate din punct de vedere fiscal sau al auditului financiar/ auditului intern.

Echipa NOA vă stă cu plăcere la dispoziție pentru mai multe detalii referitoare la cele prezentate în cadrul materialului și vă încurajăm să ne contactați accesând formularul de contact

Cu stimă,
Echipa NOA