BlogCu trei facilități fiscale adoptate și suspendate deja, ce mai rămâne din facilitățile fiscale propuse în 2020?

aprilie 13, 2021
https://noagroup.ro/wp-content/uploads/2021/04/ISTOCKPHOTO_1213043857-min-1-1280x853.jpg

Cu trei facilități fiscale adoptate și suspendate deja, ce mai rămâne din facilitățile fiscale propuse în 2020?

A doua parte a anului 2020 a adus o serie de facilități fiscale noi cu impact semnificativ asupra companiilor și persoanelor fizice. Printre acestea amintim sistemul de consolidare fiscală, reducerile de impozite pentru stimularea capitalizării companiilor, creditul fiscal pentru cheltuielile cu educația timpurie, plafonul de 140.000 euro pentru vânzarea locuințelor cu TVA 5%, deductibilitatea integrală a provizioanelor pentru creanțe neîncasate.

În ultima perioadă, cea mai discutată din aceste facilități a fost creditul fiscal de 1.500 lei pentru educația timpurie instituită în luna noiembrie 2020 prin Legea nr. 239 și completată prin Legea 269 din decembrie 2020. Măsura a fost promovată ca o soluție la criza creșelor și, în subsidiar, la creșterea natalității.

Se schimbă modificarea

Încă de la publicarea facilității, părinții își întrebau deja angajatorii dacă le vor acoperi costurile cu grădinița și creșa copiilor, iar angajatorii așteptau normele care să le clarifice modul cum trebuie să aplice măsura. Însă, după toată presiunea din partea mediului de afaceri pentru a emite normele de aplicare, acestea nu numai că nu au fost publicate, dar Guvernul României a și suspendat facilitatea până la 31 decembrie 2021 prin ordonanță de urgentă. Ministerul Finanțelor Publice argumentează decizia de suspendare a măsurii prin faptul că nu sunt suficiente reguli pentru a putea fi aplicată, este discriminatorie față de angajatorii care nu plătesc impozit pe profit, deducerea din TVA sau accize nu este permisă în temeiul Directivelor Europene și nu s-au făcut estimări privind impactul bugetar.

Practic, angajatorilor care au avut curajul să aplice măsura chiar și în lipsa normelor și au început deja să deconteze costul cu grădinițele sau creșele pentru angajații lor le-au fost aduse clarificări abia la sfârșitul lunii aprilie. De altfel, formularul prin care puteau să regularizeze din impozitul pe salarii, respectiv TVA și accize sumele rămase după scăderea din impozitul pe profit a cheltuielilor cu educația timpurie a fost publicat în Monitorul Oficial cu 3 zile înainte de termenul de depunere.

Aceasta nu este prima măsură fiscală adoptată în 2020 și suspendată de Guvern, să ne amintim că același lucru s-a întâmplat cu deductibilitatea integrală a provizioanelor pentru creanțele neîncasate și plafonul de 140.000 de euro pentru vânzarea locuințelor cu 5% TVA, ambele suspendate până la 1 ianuarie 2022.

Ce alte măsuri fiscale mai rămân?

Cu încă o măsură suspendată, nu le rămâne societăților decât să se orienteze către alte măsuri fiscale care au rămas în picioare, cel puțin pentru moment.

Sistemul de consolidare fiscală din perspectiva impozitului pe profit

Societățile din România care plătesc impozit pe profit vor putea forma un grup fiscal (cu dețineri de peste 75%) prin care să își cumuleze rezultatele fiscale și să plătească impozit pe profit pe rezultatul consolidat. Acest regim este avantajos pentru grupurile românești care au în rândul lor atât companii pe poziție de profit fiscal, cât și companii pe poziție de pierdere fiscală. Atenție însă, pierderile fiscale anterioare intrării în grup nu vor putea fi incluse în calculul rezultatului consolidat. Mai mult, regimul nu elimina obligația de pregătire a calculelor individuale și nici nu permite calculul creditelor fiscale la o bază consolidată.

Nici pentru această măsură nu au fost încă publicate norme de aplicare deși rămân în continuare semne de întrebare (de ex. deținerile directe pot fi cumulate cu cele indirecte pentru a atinge pragul de 75%?, dacă un membru al grupului scade sub pragul de 1 milion de euro după intrarea în grup dar nu își schimbă vectorul fiscal poate să rămână în continuare în grup?).

Reduceri de impozit pentru stimularea capitalizării companiilor

Companiile care ating nivelul minim al capitalurilor proprii cerut de lege pot obține o reducere de 2% la impozitul pe profit, pe veniturile microîntreprinderilor sau impozitul specific. În plus, dacă nivelul capitalului propriu a și crescut față de anul precedent, societățile pot obține o reducere suplimentară de până la 10%. Măsura vine la pachet și cu amânarea până la 25 iunie a termenului de depunere a declarațiilor fiscale anuale.

Ambele măsuri devin efectiv aplicabile în 2022 – sistemul de consolidare fiscală se aplică începând cu anul fiscal 2022, iar reducerile de impozit se vor calcula în 2022 când se va face calculul impozitului pe profit pentru anul 2021, timp suficient pentru Guvern să vină cu norme de aplicare sau, cum ne-au obișnuit în ultima perioadă, să suspende aplicarea lor.

 

Având în vedere abordarea de anul acesta a Guvernului cu privire la facilitățile fiscale nou introduse, se mai pot baza companiile pe stabilitatea acestor măsuri atunci când vor stabili bugetul pentru anul viitor?

 

Autor:

Maria Pascu, Senior Tax Manager                            

                                          

 

NOA Group - logo oficial
București, Sector 1, Șoseaua Pipera, nr. 4, etaj 4
București - Sector 1, Strada Benjamin Franklin 16, etaj 1
Londra - Kemp House 160, City Road
+40 771 590 129
office@noagroup.ro

Suntem și pe social media: