Vezi materialul complet în format PDF.
See the full English version of the document in PDF.
Modificări pe scurt:
Modificări pe scurt:
Noi obligații fiscale se vor plăti în contul unic – Ordinul nr. 874/2024 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală privind modificarea și completarea anexei la Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.612/2018 pentru aprobarea Nomenclatorului obligațiilor fiscale care se plătesc în contul unic a fost publicat în data de 9 mai 2024 în Monitorul Oficial nr. 422.
Modificarea Reglementărilor contabile aplicabile entităților din domeniul asigurărilor – Norma nr. 8/2024 privind modificarea şi completarea Normei Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 41/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate ale entităţilor care desfăşoară activitate de asigurare şi/sau reasigurare a fost publicată în data de 7 mai 2024 în Monitorul Oficial nr. 412.
Modificarea Reglementărilor contabile aplicabile companiilor de brokeraj de asigurări – Norma nr. 7/2024 pentru modificarea și completarea Normei Autorității de Supraveghere Financiară nr. 36/2015 privind Reglementările contabile referitoare la situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate aplicabile companiilor de brokeraj care desfășoară activitate de distribuție în asigurări și/sau reasigurări a fost publicată în data de 15 mai 2024 în Monitorul Oficial nr. 447.
Noi fapte de evaziune fiscală incriminate – Legea 126/2024 privind unele măsuri pentru consolidarea capacității de combatere a evaziunii fiscale, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative a fost publicată în data de 13 mai 2024 în Monitorul Oficial nr. 437.
Modificări aduse în sfera deșeurilor de echipamente electrice şi electronice – Legea nr. 127/2024 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 5/2015 privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice a fost publicată în data de 14 mai 2024 în Monitorul Oficial nr. 441.
Proceduri de eliminare a dublei impuneri mai sigure și mai rapide (Directiva FASTER) – Un Comunicat al Consiliului European privind acordul statelor membre referitor la implementarea unor proceduri mai sigure și mai rapide de eliminare a dublei impuneri a fost publicat în data de 14 mai 2024 pe portalul instituției.
UE nu a ajuns la un acord cu privire la propunerea ViDA (TVA în era digitală) – Un Comunicat al Consiliului European privind rezultatul reuniunii din 14 mai al Miniștrilor de finanțe ai UE referitor la inițiativa ViDA – pachetul privind TVA-ul în era digitală – a fost publicat în data de 14 mai 2024 pe portalul instituției.
Sistemul NCTS5-RO a devenit operațional la data de 17 mai 2024 – Comunicatul Autorității Vamale Române privind operaționalizarea sistemului NCTS5-RO începând cu 17 mai 2024 a fost publicat pe portalul instituției.
Clarificări ale CNAS cu privire la scutirea de CASS în cazul indemnizațiilor de asigurări sociale de sănătate – Răspunsul la adresa CCF nr. 2226/24.04.2024 prin care s-au solicitat clarificări referitoare la modul de aplicare a scutirii de la plata CASS în cazul certificatelor pentru concedii medicale emise în perioada ianuarie – aprilie 2024, a fost primit de la Casa Națională de Asigurări de Sănătate în data de 27 mai 2024.
Clarificări ale Ministerului Finanțelor cu privire la încadrarea în plafonul de 33% aplicabil beneficiilor extrasalariale – Răspunsul la adresa CCF nr. 331/17.01.2024 prin care s-au propus anumite amendamente la modalitatea de aplicare a plafonului de 33% în cazul beneficiilor extrasalariale, a fost primit de la Ministerul Finanțelor în data de 27 mai 2024.
Clarificări ale Ministerului Finanțelor cu privire la impozitarea distribuirii primelor de aport și a celor de fuziune/divizare – Răspunsul la adresa CCF nr. 2853/19.06.2023 prin care au fost solicitate clarificări cu privire la tratamentul fiscal aplicabil distribuirilor de prime de aport și a celor de fuziune/ divizare, a fost primit de la Ministerul Finanțelor în data de 28 mai 2024.
Propunere de modificare a modalității de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri – Răspunsul la adresa CCF nr. 2378/07.05.2024 prin care s-a propus modificarea și completarea modalității de contabilizare de către operatorii economici a impozitului minim pe cifra de afaceri reglementat la art. 181 din Codul fiscal, a fost primit de la Ministerul Finanțelor în data de 29 mai 2024.
Clarificări ale Ministerului Finanțelor cu privire la noul mecanism de impozitare a veniturilor din chirii – Răspunsul la adresa CCF nr. 1110/22.02.2024 prin care au fost solicitate clarificări cu privire la noul mecanism de impozitare a veniturilor din chirii plătite de persoanele juridice sau alte entități care au obligația de a conduce evidența contabilă, ca urmare a modificărilor aduse Codului Fiscal prin OUG nr. 115/2023, a fost primit de la Ministerul Finanțelor în data de 29 mai 2024.
Alte noutăți de interes:
Indexarea tichetelor culturale pentru semestrul I al anului 2024 – Ordinul nr. 410/2707 al ministrului finanțelor și al ministrului culturii privind stabilirea valorii sumei indexate care se acordă sub formă de tichete culturale pentru semestrul I al anului 2024, a fost publicat în data de 29 martie 2024, în Monitorul Oficial nr. 272.
Acordarea biletelor de valoare și voucherelor de vacanță printr-un instrument virtual – Legea nr. 87/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, precum și pentru modificarea alin. (21) al art. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanță a fost publicată în data de 11 aprilie 2024 în Monitorul Oficial nr. 338.
Modificări cu privire la încadrarea în categoria de contribuabili mari și mijlocii – Ordinul nr. 665/2024 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru modificarea unor ordine ale președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală privind organizarea activității de administrare a contribuabililor mari și mijlocii a fost publicat în data de 12 aprilie 2024 în Monitorul Oficial nr. 344.
Alte noutăți de interes:
Actualizarea formularului 300 – Ordinul nr. 888/2024 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală privind modificarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată” a fost publicat în data de 15 mai 2024 în Monitorul Oficial nr. 448.
Întrebări frecvente despre CRS (Standardul Comun de Raportare) actualizate – Comunicatul ANAF privind versiunea actualizată a documentului ”Întrebări frecvente – CRS”, pusă la dispoziție de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică a fost publicat pe portalul instituției.
Evidența obligațiilor fiscale suplimentare din digitalizare – Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 912/2024 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare a titlurilor de creanță și a veniturilor din digitalizare încasate în evidența operativă a fost publicat în data de 16 mai 2024 în Monitorul Oficial nr. 452.
Modificări pe larg:
Noi obligații fiscale se vor plăti în contul unic (Ordinul 874/2024)
- Se elimină o serie de impozite și contribuții care nu mai sunt în vigoare (de ex. impozitul specific unor activități, obligațiile fiscale datorate în cazul asocierii cu o persoană juridică care aplică impozitul specific unor activități).
- Se completează Nomenclatorul obligațiilor fiscale care se plătesc în contul unic cu următoarele obligații fiscale:
– Impozit pe cifra de afaceri datorat de instituțiile de credit și cel datorat de persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol şi gaze naturale;
– impozitul pe veniturile din chirii, reținut la sursă de către persoanele juridice sau alte entități care au obligația de a conduce evidenţă contabilă;
– impozitul si contribuția de asigurări sociale datorate de către persoanele fizice din desfășurarea activităților casnice;
– contribuția de asigurări sociale datorată de către persoanele fizice care se încadrează în condițiile de aplicare a scutirii pentru activitatea de creare de programe pentru calculator, activități în sectorul construcții sau în sectorul agricol şi în industria alimentară.
Modificarea Reglementărilor contabile aplicabile entităților din domeniul asigurărilor, inclusiv fondurilor mutuale (Norma 8/2024)
- Se aduc modificări Reglementărilor contabile aplicabile entităţilor care desfășoară activitate de asigurare şi/sau reasigurare.
- Reglementările contabile prevăzute de Norma 41/2015 se aplică și societăţilor mutuale de asigurare şi/sau reasigurare, autorizate să îşi desfăşoare activitatea în condiţiile Legii nr. 71/2019 privind societăţile mutuale de asigurare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.
- Entitățile de interes public aflate în lichidare întocmesc situaţii financiare anuale simplificate.
- Principiul prudenţei referitor la înregistrarea ajustărilor pentru deprecierea creanţelor şi la înregistrarea provizioanelor se aplică şi la întocmirea situaţiilor financiare interimare şi a raportărilor contabile.
- Aplicarea iniţială a politicii de reevaluare a imobilizărilor corporale/plasamentelor trebuie tratată ca o reevaluare.
- Se introduc reglementări noi aplicabile situației în care entitățile decid ca în cazul imobilizărilor corporale să treacă de la metoda reevaluării la metoda costului.
- Situațiile în care imobilizarea devine neproductivă, planurile de restructurare sau de întrerupere a activităţii căreia îi este dedicată imobilizarea, precum şi planificarea cedării imobilizării înainte de data estimată anterior reprezintă exemple de modificări semnificative, cu efect negativ asupra entităţii.
- Bilanțul și contul de profit/excedent și pierdere/deficit, Situaţia fluxurilor de trezorerie şi situaţia modificărilor capitalului propriu, Notele explicative la situaţiile financiare anuale și Raportul administratorilor se modifică pentru a fi aplicabile și fondurilor mutuale.
- Bilanțul și contul de profit și pierdere va cuprinde și subsecțiunea “Fonduri specifice societăţilor mutuale”.
- Pragul de 3.700.000.000 lei referitor la obligația de a publica raportul privind informaţiile referitoare la impozitul pe profit se raportează la nivelul veniturilor, nu la cifra de afaceri.
- De asemenea, se prevede că în cazul unui grup a cărui societate-mamă de cel mai înalt rang este dintr-un stat terţ, obligaţia de publicare a raportului privind informațiile referitoare la impozitul pe profit poate fi îndeplinită de oricare entitate afiliată din cadrul grupului, cuprinsă în aria de aplicabilitate a acestor reglementări.
- Pentru a se evita raportarea de mai multe ori a sumei câştigurilor acumulate, suma câştigurilor acumulate ale unei entităţi care a deschis sucursală trebuie atribuită jurisdicţiei fiscale în care îşi are sediul acea entitate.
- De asemenea, se introduc alte noi norme cu privire la publicarea raportului privind informațiile referitoare la impozitul pe profit.
- Primul an de raportare corespunde exerciţiului financiar al anului 2023, raportul privind informaţiile referitoare la impozitul pe profit fiind publicat cel mai târziu până la data de 31 decembrie 2024.
- Pentru a determina dacă societatea-mamă sau societatea individuală are obligaţie de raportare în primul an de aplicare a prevederilor, aceasta determină dacă veniturile consolidate depăşesc cuantumul de 3.700.000.000 lei atât în exerciţiul financiar al anului 2022, cât şi în exerciţiul financiar al anului 2023.
Modificarea Reglementărilor contabile aplicabile companiilor de brokeraj de asigurări (Norma 7/2024)
- Se aduc modificări Reglementărilor contabile aplicabile companiilor de brokeraj care desfășoară activitate de distribuție în asigurări și/sau reasigurări.
- Principiul prudenței referitor la înregistrarea ajustărilor pentru deprecierea creanţelor şi la înregistrarea provizioanelor se aplică şi la întocmirea situaţiilor financiare interimare şi a raportărilor contabile întocmite potrivit legii.
- Se introduc reglementări noi aplicabile situației în care entitățile decid ca în cazul imobilizărilor corporale să treacă de la metoda reevaluării la metoda costului.
- Se aduc modificări referitoare la modalitatea de recunoaștere a reducerilor comerciale acordate de furnizor pentru situațiile în care acestea acoperă în totalitate contravaloarea bunurilor achiziţionate sau sunt primite ulterior facturării unor imobilizări corporale şi necorporale.
- Totodată, se modifică informațiile ce trebuie prezentate în notele explicative cu privire la reevaluările efectuate.
- Se introduce o secțiune nouă referitoare la evaluarea titlurilor de stat recunoscute ca imobilizări financiare.
- Se reglementează situația în care au loc modificări ale duratei de utilizare economică sau situația în care activul nu este utilizat.
- Dacă o investiţie imobiliară este cedată cu sau fără amenajări suplimentare, entitatea va continua să trateze proprietatea imobiliară ca investiţie imobiliară.
- Reglementarea referitoare la trecerea în conservare a imobilizărilor corporale se aplică și în cazul investiţiilor imobiliare pentru care nu au fost găsiţi încă chiriaşi.
- Se introduc prevederi noi referitoare la recunoașterea acțiunilor primite de entitate ca urmare a încorporării rezervelor sau a primelor de capital în capitalul social al societăţii la care sunt deţinute participaţiile, precum și în cazul în care au loc reduceri ale capitalului social al societății la care sunt deţinute participaţiile.
- De asemenea, se introduc reglementări noi privind plata unor avansuri înainte ca societatea să transfere acestuia un bun sau un serviciu, acordarea de instrumente de capitaluri proprii angajaţilor, păstrarea rezervelor constituite pentru scopuri fiscale în cazul reorganizărilor, regularizarea dividendele interimare primite.
- Se aduc modificări cu privire la raportul privind informaţiile referitoare la impozitul pe profit.
- Se introduc conturi noi (467 – „Datorii aferente distribuirilor interimare de dividende (P)”, 694/794 – „Cheltuieli/ Venituri cu/ din impozitul pe profit rezultat din decontările în cadrul grupului fiscal în domeniul impozitului pe profit”, 7865 – „Venituri financiare din amortizarea diferenţelor aferente titlurilor de stat”) și se modifică altele existente (605 – „Cheltuieli privind utilităţile”, 786 – „Venituri financiare din amortizări şi ajustări pentru pierdere de valoare”).
Noi fapte de evaziune fiscală incriminate (Legea 126/2024)
- Nereținerea impozitelor şi/sau contribuţiilor cu regim de reținere la sursă se adaugă pe lista infracțiunilor incriminate de Legea evaziunii fiscale şi se pedepseşte cu închisoare de la un an la 5 ani. Anterior, doar reţinerea şi neplata, precum și încasarea şi neplata erau incriminate.
- Se majorează perioada de aplicabilitate a pedepsei cu închisoarea pentru infracțiunile de evaziune fiscală, de la 3 la 10 ani (față de 2 – 7 ani cât era anterior).
- Evidențierea, în factura electronică, a cheltuielilor care nu au la bază operaţiuni reale ori evidenţierea altor operaţiuni fictive, precum și folosirea, cu rea-credinţă, a sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura, în vederea creării aparenţei de legalitate a unor operaţiuni fictive sau disimulării circuitului tranzacţional real al bunurilor/serviciilor, constituie infracțiune de evaziune fiscală.
- De asemenea constituie infracțiune de evaziune fiscală, utilizarea de aparate de marcat electronice fiscale care nu sunt conectate sau alterarea aparatelor de marcat electronice fiscale pentru netransmiterea unor date fiscale sau transmiterea unor date fiscale nereale.
- Constituie infracțiune de evaziune fiscală și distrugerea sau ascunderea unor mijloace de stocare a datelor, inclusiv electronice.
- Se măresc pragurile de la care se majorează limita minimă şi limita maximă a pedepsei, referitoare la prejudiciul produs (de la 500.000 euro, respectiv 1.000.000 euro).
- Devine infracțiune și orice acţiune comisă în cadrul unor scheme frauduloase având ca efect diminuarea cu cel puţin 1.000.000 euro, în echivalentul monedei naţionale, a resurselor bugetului de stat, prin nedivulgarea unor informații privind TVA, prezentarea unor informații incorecte sau incomplete privind TVA sau mascarea în mod fraudulos a neplății sau constituirea unor drepturi necuvenite la rambursări de TVA.
- Se incriminează și operaţiunea de creditare efectuată în mod direct sau indirect de către orice persoană fizică, cu scopul de a efectua plăţi cu sume de bani care provin din operațiuni comerciale şi/sau care reprezintă venituri realizate şi nedeclarate.
- Crește plafonul prejudiciului până la care se poate aplica pedeapsa cu amendă sau fapta nu se pedepsește, de la 100.000 euro la 1.000.000 euro.
- De asemenea, dacă prejudiciul majorat cu 15% din valoarea acestuia, la care se adaugă dobânzile şi penalităţile, este acoperit integral în termenul prevăzut de lege, fapta nu se pedepsește, iar organele competente nu sesizează organele de urmărire penală.
- Se modifică și condițiile în care se poate aplica pedeapsa cu amenda și se introduce posibilitatea reducerii limitelor pedepsei prevăzute de lege.
- Limitele speciale se reduc si dacă persoana în cauza se autodenunță într-un anumit termen, precum și dacă denunță alți participanți la infracțiune.
Modificări aduse în sfera deșeurilor de echipamente electrice şi electronice (Legea 127/2024)
- Se reglementează condițiile în care se poate desfășura activitatea de pregătire pentru reutilizare a DEEE (anterior activitate de reutilizare a DEEE).
- Producătorii de EEE au obligaţia de a realiza etapizat, în fiecare an, o rată de colectare minimă, pe fiecare categorie de EEE introdusă pe piaţă.
- Pentru a putea efectua operaţiuni de tratare a DEEE, pe lângă autorizația de mediu, operatorii economici trebuie să îndeplinească cerințele specifice prevăzute în standardele române care adoptă standardele europene şi standardele române originale din domeniul tratării, inclusiv valorificării, reciclării şi pregătirii pentru reutilizare a DEEE.
- Autorizaţia de mediu se eliberează doar entităţilor care au încheiat contracte cu producători de EEE sau organizaţii colective ale acestora şi care respectă standardele.
- Se stabilesc condițiile pe care trebuie să le îndeplinească o organizaţie colectivă care implementează obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului de EEE, pentru a fi autorizată, precum și obligațiile pe care le are aceasta după autorizare.
- Se reglementează structura contribuțiilor financiare percepute producătorilor, de către organizațiile autorizate să implementeze obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului.
- Producătorii de EEE sunt răspunzători pentru EEE puse pe piaţă pe toată durata existenţei lor și trebuie să se asigure că se îndeplinesc obiectivele minime pentru toate DEEE colectate separat, indiferent că sunt trimise spre tratare în mod individual sau prin organizaţiile colective.
- Cuantumul garanției pe care trebuie să o constituie fiecare organizaţie colectivă va fi de 2 milioane lei, care trebuie reîntregită dacă este insuficientă.
- Se clarifică modul de calcul al cotei de piaţă pentru organizaţiile colective şi producătorii care au optat să îndeplinească în mod individual obligaţiile, în sensul că raportarea se face la cantitatea totală de EEE destinate gospodăriilor particulare, introduse pe piaţă la nivel naţional în anul precedent.
- Costurile colectării, tratării şi eliminării în condiţii de protecţie a mediului, asupra cărora producătorii şi distribuitorii trebuie să informeze cumpărătorii/posibilii cumpărători, trebuie să acopere minimum valoarea necesară realizării ţintelor de colectare şi valorificare a DEEE și nu pot fi mai mici decât minimul real necesar pentru gestionarea EEE respective, atunci când devin deşeuri, şi nici să nu depăşească costurile reale suportate.
- Toate informațiile pe care producătorii trebuie să le prezinte utilizatorilor de EEE din gospodăriile particulare, vor fi furnizate în instrucţiunile de utilizare, la punctul de vânzare şi/sau prin intermediul campaniilor de conştientizare inclusiv simbolul pentru marcarea EEE.
- Producătorii au obligaţia de a declara, pentru fiecare categorie de EEE în parte, modul de gestionare a DEEE și nu pot transfera responsabilităţile pe aceeaşi categorie de EEE mai multor organizaţii colective.
- Obligațiile referitoare la înscrierea în registrul naţional, declararea modului de gestionare a DEE și interdicția de a transfera responsabilitățile mai multor organizații colective nu se aplică producătorilor de echipamente automate de preluare, pentru echipamentele care sunt aprobate şi operate de sistemul de garanţie-returnare.
- Operatorii economici care fabrică sau importă dintr-o ţară terţă sau dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene EEE trebuie să asigure finanţarea costurilor de gestionare a DEEE.
- Se instituie obligații în sarcina operatorului punctului de returnare care gestionează echipamente automate de preluare din cadrul sistemului de garanţie-returnare.
- Se introduce obligația, începând cu 1 octombrie 2024, pentru reprezentantul autorizat al producătorului stabilit în alt stat membru al Uniunii Europene care vinde in Romania sau al producătorului care vinde EEE către un alt stat membru în care nu are sediul, de a constitui o garanţie în cuantum de 100.000 lei în favoarea AFM și de a o completa dacă nu este suficientă.
- Se introduc sancțiuni pentru nerespectarea obligațiilor referitoare la sistemul de garanție returnare și se modifică cele privind realizarea ratele de colectare minime.
- Se modifică anexa nr. 2 privind categoriile de EEE.
Proceduri de eliminare a dublei impuneri mai sigure și mai rapide (Directiva FASTER) (Comunicat al Consiliului European)
- Consiliul European a ajuns la un acord (abordare generală) privind proceduri mai sigure și mai rapide pentru obținerea eliminării dublei impozitări, care va contribui la stimularea investițiilor transfrontaliere și la combaterea abuzului fiscal.
- Așa-numita inițiativă FASTER își propune să facă procedurile de reținere la sursă în UE mai sigure și mai eficiente pentru investitorii transfrontalieri, autoritățile fiscale naționale și intermediarii financiari, cum ar fi băncile sau platformele de investiții.
- Inițiativa FASTER presupune 3 piloni de implementare:
- Certificat comun de rezidență fiscală – Directiva va introduce un certificat digital comun al UE de rezidență fiscală (eCRF) pe care investitorii plătitori de impozite l-ar putea utiliza pentru a beneficia de procedurile accelerate de obținere a reducerii impozitului reținut la sursă.
- Proceduri accelerate de eliminare a dublei impuneri – o procedură de „scutire la sursă” și un sistem de „rambursare rapidă”, care vor face procesul de reducere a dublei impuneri mai rapid și mai armonizat în întreaga UE. Statele membre vor putea alege pe care să o utilizeze.
- O obligație de raportare standardizată – va oferi administrațiilor fiscale naționale instrumentele necesare pentru a verifica eligibilitatea pentru cota redusă și pentru a detecta potențialele abuzuri. Obligația de raportare se va aplica intermediarilor financiari autorizați care vor trebui să raporteze plata dividendelor sau a dobânzilor la administrația fiscală relevantă și li se va cere să se înscrie într-un registru național al intermediarilor financiari certificați.
- Statele membre vor trebui să transpună directiva în legislația națională până la 31 decembrie 2028, dar normele naționale vor trebui să devină aplicabile de la 1 ianuarie 2030.
UE nu a ajuns la un acord cu privire la propunerea ViDA (TVA în era digitală) (Comunicat al Consiliului European)
- Miniștrii de finanțe ai UE s-au reunit marți, 14 mai, la Bruxelles, cu scopul de a încerca să ajungă la un acord privind, printre altele, pachetul privind TVA-ul în era digitală (ViDA).
- Pachetul își propune să:
- modernizeze obligațiile de raportare în scopuri de TVA prin standardizarea informațiilor care trebuie transmise de persoanele impozabile pentru fiecare tranzacție și prin impunerea utilizării facturării electronice pentru tranzacțiile transfrontaliere, ceea ce ar contribui la lupta împotriva fraudei în materie de TVA.
- îmbunătățească rolul platformelor în colectarea TVA atunci când facilitează furnizarea de servicii de închiriere de locuințe pe termen scurt sau de transport de pasageri.
- facă posibilă înregistrarea în scopuri de TVA o singură dată pentru toate statele membre UE, prin extinderea și îmbunătățirea funcționării ghișeului unic și a mecanismelor de taxare inversă.
- Cu toate acestea, miniștrii nu au ajuns la un acord asupra modificărilor, iar discuțiile vor continua în vederea ajungerii la un compromis pe care toate cele 27 de state membre să-l poată aproba.
Sistemul NCTS5-RO a devenit operațional la data de 17 mai 2024 (Comunicat AVR)
- Autoritatea Vamală Română anunță că Sistemul NCTS5-RO, a cărei implementare era planificată inițial pentru 1 decembrie 2023, a devenit operațional la data de 17 mai 2024, ora 14.00.
- Începând cu această dată/oră sistemul NCTS5-RO devine operațional și obligatoriu de utilizat în toate birourile vamale din România pentru depunerea și procesarea declarațiilor vamale de tranzit.
- După această dată, sistemul NCTS5-RO nu va mai fi disponibil pentru teste înainte de lansare, iar sistemul NCTS4-RO nu va mai fi disponibil pentru completarea/depunerea declarațiilor vamale de tranzit, indiferent de modalitatea de conectare.
- Mai multe informații în legătură cu sistemele AES-RO și NCTS5-RO pentru exporturi și operațiuni de tranzit le puteți găsi pe www.noagroup.ro, la secțiunea Newsflash, din data de 6 decembrie 2023 (link aici), respectiv 22 noiembrie 2023 (link aici).
Clarificări ale CNAS cu privire la scutirea de CASS în cazul indemnizațiilor de asigurări sociale de sănătate (Adresa CCF 2226/2024)
- Camera Consultanților Fiscali (CCF) a transmis către Ministerul Finanțelor o adresă prin care s-au solicitat clarificări referitoare la modul de aplicare a scutirii de la plata CASS în cazul certificatelor pentru concedii medicale emise în perioada ianuarie – aprilie 2024.
- În urmă redirecționării către CNAS, aceasta din urmă a răspuns că scutirea de la plata CASS se aplică indemnizațiilor calculate lunar, aferente concediilor medicale (altele decât cele cu cod 01, 07 și 10) eliberate începând cu 1 aprilie 2024 și care au încetat inclusiv după intrarea în vigoare a OUG 34/2024.
Clarificări ale Ministerului Finanțelor cu privire la încadrarea în plafonul de 33% aplicabil beneficiilor extrasalariale (Adresa CCF 331/2024)
- Camera Consultanților Fiscali (CCF) a transmis către Ministerul Finanțelor o adresă prin care s-a propus modificarea reglementărilor referitoare la luna în care anumite beneficii extrasalariale se cuprind în plafonul lunar de 33% din salariul de bază, atunci când acestea se plătesc ulterior pentru perioade precedente și introducerea unor dispoziții tranzitorii pentru situațiile în care plata acestor beneficii se face în 2024 pentru venituri aferente anului 2023.
- Răspunsul Ministerului Finanțelor a fost acela că impozitarea la data aprobării decontului sau efectuării plății anumitor beneficii extrasalariale, atunci când decontarea și plata lor se face ulterior pentru perioade precedente contravine intenției de reglementare a legiuitorului.
- De asemenea, MF nu susține necesitatea emiterii unor reguli tranzitorii pentru situațiile în care beneficiile se decontează și se plătesc în 2024 pentru perioade din anul 2023, considerând că acestora le sunt aplicabile dispozițiile legale în vigoare anterior.
Clarificări ale Ministerului Finanțelor cu privire la impozitarea distribuirii primelor de aport și a celor de fuziune/divizare (Adresa CCF 2853/2023)
- Camera Consultanților Fiscali (CCF) a transmis către Ministerul Finanțelor o adresă prin care s-au solicitat clarificări cu privire la modul de impozitare al distribuirii rezervelor constituie din prime de capital, precum și al majorării capitalului social din astfel de prime, atât la nivelul asociațiilor persoane juridice, plătitoare de impozit pe profit sau impozit pe veniturile microîntreprinderilor, cât și la nivelul persoanelor fizice, rezidente sau nerezidente.
- Răspunsul Ministrului Finanțelor a fost acela că reglementările privind impozitarea dividendelor s-ar putea aplica și altor distribuiri efectuate potrivit legii și care intră sub definiția dividendelor.
- Prevederile referitoare la neimpozitarea majorării capitalului social din prime de emisiune ar putea fi aplicabile și primelor de aport sau fuziune/divizare.
- În ceea ce privește reducerea capitalului social majorat anterior din prime de aport, aceasta poate genera venituri impozabile pentru diferența constituită peste capitalul aportat de acționari/asociați.
Propunere de modificare a modalității de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri (Adresa CCF 2378/2024)
- Camera Consultanților Fiscali (CCF) a transmis către Ministerul Finanțelor o adresă prin care s-a propus modificarea Proiectului de ordin cu privire la înregistrarea în contabilitate a unor impozite în sensul eliminării contului 4417 și utilizării contului 691 pentru evidențierea inclusiv a impozitului minim pe cifra de afaceri sau utilizarea conturilor 4417 și 697.
- Răspunsul Ministerului de Finanțe a fost acela că la definitivarea proiectului de ordin a fost avută în vedere și propunerea CCF.
Clarificări ale Ministerului Finanțelor cu privire la noul mecanism de impozitare a veniturilor din chirii (Adresa CCF 1110/2024)
- Camera Consultanților Fiscali (CCF) a transmis către Ministerul Finanțelor o adresă prin care s-au semnalat dificultățile de înțelegere și aplicare practică cu privire la actualele reglementări privind impozitarea veniturilor din chirii.
- Astfel de situații se referă la obligația de a plăti impozitul chiar și atunci când nu se efectuează plata chiriei de către chiriașul persoană fizică, persoana obligată la plata impozitului atunci când chiria a fost achitată în avans în 2023 pentru 2024, cum se definește anul de realizare a veniturilor din chirii, cum se datorează impozitul atunci când chiriașul efectuează lucrări de amenajare și modernizare, ce obligații există atunci când chiriașul nu efectuează plata chiriei, când ii este restituită garanția sau când imobilul este deținut în coproprietate.
- Răspunsul Ministrului de Finanțe a fost acela că regimul de impozitare e diferit în funcție de statutul chiriașului, această diferențiere existând pentru mai multe tipuri de venituri, că anumite situații semnalate de CCF au fost clarificate printr-un proiect de lege aflat în dezbatere la Camera Deputaților.
- De asemenea, MF răspunde punctual la întrebările legate de plata impozitului atunci când chiriașul efectuează lucrări de amenajare și modernizare, când acesta nu plătește chiria sau îi este restituită garanția.
Actualizarea formularului 300 (Ordinul 888/2024)
- Se aduc modificări decontului de TVA, eliminându-se detaliile referitoare la anumite livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere din domeniul medical.
Întrebări frecvente despre CRS (Standardul Comun de Raportare) actualizate (Comunicat ANAF)
- În vederea facilitării conformării voluntare cu obligațiile instituite în sarcina instituțiilor financiare privind raportarea informațiilor referitoare la conturile financiare, ANAF a pus la dispoziție pe portalul său o versiune actualizată a documentului ”Întrebări frecvente – CRS”, pusă la dispoziție de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică.
- Versiunea nouă cuprinde completări cu privire la cerințele de diligență și definiții ale unor termeni specifici, necesar a fi luate în considerare de instituțiile financiare în aplicarea procedurilor de diligență fiscală pentru îndeplinirea obligațiilor de raportare viitoare.
Evidența obligațiilor fiscale suplimentare din digitalizare (Ordinul 912/2024)
- Se aprobă procedura de înregistrare a titlurilor de creanță și a veniturilor din digitalizare.
- ANAF va organiza Evidența operativă a veniturilor din digitalizare cu scopul monitorizării veniturilor din digitalizare, reprezentând obligaţiile fiscale rezultate din utilizarea profilelor de risc specifice contribuabililor și a neconcordanțelor şi/sau a inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic naţional (obligaţiile fiscale suplimentare din digitalizare).
Cum vă putem ajuta:
Echipa NOA vine în sprijinul societăților oferind consultanță și îndrumare în diverse spețe referitoare la noile modificări legislative conform celor menționate anterior, precum și în totalitatea situațiilor întâmpinate din punct de vedere fiscal sau al auditului financiar/ auditului intern.
Echipa NOA vă stă cu plăcere la dispoziție pentru mai multe detalii referitoare la cele prezentate în cadrul materialului și vă încurajăm să ne contactați accesând formularul de contact
Cu stimă,
Echipa NOA